Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Motorn startar inte

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard Motorn startar inte

    Hej!
    Jag har köpt en Skyartec Cessna 182 med NASA701 7-kanals radio.

    Planet reagerar som det ska på allt annat utom att motorn inte startar. Vad gör man nu? Jag har ärligt talat inte en susning om hur jag ska börja felsöka.

    När jag sätter i batteriet i planet så spelar det en melodi och sedan hörs ett antal toner (troligtvis försöker planet berätta något för mig genom dessa testtoner men jag vet inte hur jag ska tolka dessa toner).

    Vad ska jag göra nu? Alla tips mottages tacksamt!

    Manualen till planet och radion återfinns i nedanstående länk

    http://www.skyartec.com/UploadProPic...nual(3G3X).pdf

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Börja med att se till att trottelspaken och trotteltrimmern står i bottenläget (längst ner) när du startar sändaren. På vissa fabrikat - t ex Futaba och Hitec - så skall trottelkanalen reverseras för att fartreglaget skall fungera fast i en RTF-sats som denna borde ju sådant vara klart kan man tyka. Fungerar det fortfarande inte så borde det finnas instruktioner i bygganvisningen hur du skall göra - finns inte dessa så tag kontakt med det företag som sålt kärran (såvida ingen annan här vet hur man skall göra med just dina grejor).
    Roger

  3. #3

    Standard

    Den manualen sa tyvärr inte mycket om fartreglaget....
    Men det första du bör prova är om trottel kanalen är inverterad.
    TA BORT propellern!
    Starta radion och ställ trottelspaken längst ner och koppla in batteriet till flygplanet.
    Vänta tills fartreglaget slutat spela / pipa och dra sen sakta upp trottelspaken för att se om motorn reagerar.
    Om inget händer koppla ur batteriet i flygplanet igen och ställ trottelspaken på max på sändaren och koppla in batteriet i flygplanet igen.
    Notera om melodi eller pip signalerna är annorlunda jämfört med förra testen.
    När fartreglaget slutat spela / pipa dra sakta ner trottelspaken för att se om motorn reagerar.
    Reagerar motorn nu måste du reversera kanal 3 i radion eftersom den går åt fel håll.
    Om motorn fortfarande inte reagerar måste du ta reda på vilket fabrikat och modell det är på fartreglaget så du kan hitta en bruksanvisning för att kunna tyda signalerna.

    Jag förutsätter att batteriet du använder är helt och laddat till minst 50% eftersom många fartreglage innehåller skyddskretsar som stänger av motorn när batteriets spänning blir för lågt för att inte skada batteriet.
    Men för att du fortfarande ska kunna landa levererar den spänning till övrig elektronik på normalt sätt.

    /Jonas

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard

    Tack för alla tips!
    Batteriet är fulladdat och planet låter exakt lika dant vid båda försöken.
    Vid varje "pip" rycker det till i propellern.

    Ett försök till onomapoetiska ord

    Först spelar planet "Oh Susana" följt av dy-li-li, dy-li-li och sedan fyra korta "pip" följt av samma "dy-li-li, dy-li-li" som i början av sekvensen. Vid varje "pip" rycker det till i propellern och sedan händer inget mer.

    Fartreglaget har följande beteckning SKYARTEC BMC-25A
    Mottagaren inne i planet är kopplad med AILE, ELEV, THRO, RUDD, FLAP. Inte kopplad på GEAR, AUX.
    Är detta till någon hjälp?

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är det liknande denna? http://www.youtube.com/watch?v=-HYzm_iDk7E
    Se även här http://www.hobbyking.com/hobbyking/f...ID=88845#88845
    Utan att vara någon el-expert, så TROR jag att du ska koppla in batteriet med gasspaken i fullgasläge.
    När en sekvens har spelat färdigt så drar du ner spaken till tomgång och "aktiverar" nåt program, typ broms eller nåt.
    ELLER så försöker du tvärt om, börja på tomgång och aktivera med fullgas.

    Och ta bort propellern när du laborerar!!!

    Finns sääkert en hel del folk som kan detta bättre än jag...
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Eftersom fartreglaget inte reagerar på varken min eller max trottel så beror det antingen på att någon switch på radion är ställd i ett läge som tvingar trottel till minimum, "Throttel hold" eller "Throttel cut" eller så beror det på att du måste kalibrera fartreglaget så det vet vad som är min och max värdet.
    Det skulle även kunna vara så att du har ändrat på timmen (finjusteringen) av trottel så den ligger så långt över noll att fartreglaget inte startar för det tycker att du har för mycket trottel pådraget.
    Så kolla sändaren att trottel trim är på noll eller minus, att ingen switch behöver ställas om för att trottelspaken ska fungera.
    Om du tittar på sidan 4 i manualen som Thomas länkade till så står det "Throttle range setting" på den delen som är för att kalibrera fartreglaget.

    Ett sätt att se om trottelspaken fungerar är att flytta kabeln från fartreglaget till AUX på mottagren och sen sätta ett av roder servona på kanal 3, då ska det servot röra sig när du flyttar trottelspaken, om servot inte rör sig får du verifiera programmeringen i radion.

    /Jonas

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Trottelspaken skall stå på min och likaså trimmern tyckte jag att jag såg i byggbeskrivningen.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Har haft flera fartreglage som inte fattar att throttle-spakens ändlägen är -100 och +100% så jag har ändrat de till -140% och +140% (med EPA End Point Adjustment i radion). Och då har det funkat. MEN, det har bara vart en av dessa som ska vara 100 (berott på mottagare och reversering).

    Den crappiga ESC jag senast ställde in så satte jag EPA först till -140...+140 och gjorde sedan Max/Min-programmering. Sedan funkade den perfekt från 0 rpm upp till max rpm, MEN jag måste ställa ner från +140 till bara +120% för att få max-rpm på fullspak. För på fullspak så varvade motorn ner några tusen varv. Underligt, men funkade.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard

    Tack för alla tips!
    Länken som Thomas skickat är exakt en sådan som jag har!
    Jag får fortsätta experimentera imorgon då jag även kommer att ringa firman som sålde planet till mig. Förhoppningsvis har de också något förslag på lösning.

    Jag återkommer med resultat

    Tack alla för all hjälp!!

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard

    enl filmen på youtube om sändaren så tyder jag det som att trottelhold återfinns uppe till vänster och man skall även kunna se i displayen, siffran som ökar är väl vad trottelkanalen gör. filmen är dock på sändare med mod 1 eller liknande men det kvittar nog
    www.youtube.com/watch?v=F9BrqsrKGGQ

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard

    Nu har jag testat allt ni beskrivit utan resultat. Inget funkar eller ska jag säga att allt funkar som det ska utom att motorn startar.

    Jag hittade instruktionsmanualen till sändaren på följande länk http://www.skyartec.com/UploadProPic..._maunal_en.pdf

    På sidan 7 står att läsa (högst upp) "Finish the pairing within 1 min, if over time, it will tweet be...be"

    Detta händer hela tiden
    1. Jag slår på radion
    2. Jag sätter i batteriet i planet
    3. ESC sätter igång att spela en melodi och sedan ett antal pip
    4. ESC tystnar
    5. Radion säger beep-beep
    6. Allt funkar utom motorn som vägrar starta.

    Det som finns att läsa på sid. 7 skulle alltså tyda på att radion inte ansluter korrekt till mottagaren, eller?

    Fler idéer mottages tacksamt för just nu står planet där det står

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du testat att köra ett servo på trottelkanalen för att se så att det verkligen händer nåt när du rör spaken ? Om du tagit bort propellern så kan du ansluta fartreglaget till vilken kanal du vill så att det bara används som strömkälla till mottagare och servon.
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard

    Just det, jag provade att byta plats på motor och roder och det resulterade i att motorn startade men att rodret inte reagerade.

    Fel i sändaren alltså!?

    Hur programmerar man trottelspaken på sändaren????

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tyder snarare på att det finns nån form av säkerhetsspärr på trottelkanalen - kolla filmen i inlägg #10...
    Trottelspaken programmeras inte men det kan vara så att det finns en switch som du skall slå om för att den skall fungera.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Men ställer du switcharna som manualen anger på sidan 7?
    Kolla IDLE switchen, det är troligen den som ska ändras för att trottelspaken ska fungera.

    /Jonas

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mer film!! https://www.youtube.com/watch?v=Jwurfi9AX_I
    Men tipset att dra ner sub-trimmen (om det finns på trottelspaken) så långt det går som Ålänning förslog, har du provat det??
    Retroholic!

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard

    Nu funkar det!!!!!!!!!

    Jag måste ha världens sämsta läsförståelse... "Before boot, please check if the gear switch turn off or not (make sure be down) and IDLE switch is turn off or not (make sure be up), if any switch is turned off, it is nonsafetyboot..."

    Nu har jag testat alla olika kombinationer av vad som står och även de som inte står.

    Jag ska ha Gear switch on (dvs upp) vid uppstart, annars startar inte motorn. Är detta kanske en säkerhetsåtgärd för att inte motorn ska gå igång av misstag (som McRegor mycket riktigt påtalar)?

    Hur som helst funkar det nu. Hoppas vädret blir bättre till helgen så jag kan inviga planet

    Egentligen har jag en fråga till men jag vet inte om jag kan pressa ert tålamod mycket längre

    Planet har ett inbyggt stabiliseringsgyro som går att ställa enl. manualen sid. 10.
    Om gyrot ställs upp i känslighet betyder det att planet blir mindre känsligt för kastvindar etc?

    Supertack för hjälpen!!!

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Högre känslighet på gyrot betyder att planet reagerar mer på kastvindar. Men det kan komma att överkompensera så det finns ett bästa läge där gyrot kompenserar bäst för vinden.
    fredrik

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om det överkompenserar så blir kärran i stort sett oflygbar - i alla fall om man är nybörjare. Så ha hellre för låg än för hög känslighet. Välj en dag med inga eller svaga vindar och svag känslighet när du skall premiära - och flyg in dig på kärran under samma förhållanden så att du lär dig hur den skall reagera. Sen kan du så småningom öka på känsligheten och testa när det är lite blåsigare,
    Roger

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om det överkompenserar så blir kärran i stort sett oflygbar - i alla fall om man är nybörjare. Så ha hellre för låg än för hög känslighet. Välj en dag med inga eller svaga vindar och svag känslighet när du skall premiära - och flyg in dig på kärran under samma förhållanden så att du lär dig hur den skall reagera. Sen kan du så småningom öka på känsligheten och testa när det är lite blåsigare,
    Roger
    Det är nästan omöjligt för mig med att flyga med för mycket gyrokompensation. Jag brukar försöka landa snabbt när det händer. Och ner kommer man alltid det är bara frågan om i vilken hastighet och om det går att laga efteråt.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •