Ja, ha, då han man till slut fått tummen ur och premiärat FPV-utrustningen.
Prylarna har legat på hyllan ett tag men i fredags kväll bar det av upp i det blå.
Sol och vindstilla väder. Jag flög på Påldalens modellflygfällt i Södertälje.
Detta var verkligen en ny upplevelse på många sätt. Ett helt nytt sätt att tänka och spaka.
Jäkligt kul utmaning på alla sätt.
Kameran är monterad på ett Turnigy 180°-servo som är kopplat till sidroderspaken.
(Sidrodret ligger på en vridpot om behov uppstår).
Att kameran gick att vrida var en välsignelse för så fort man lämnat fälltet var det bara skoooog åt alla håll.
Riktigt nice att kunna titta åt sidan och få referens på var planet var i förhållande till fälltet.
De två första ackarna flögs på betryggande höjd men sedan flögs det lite mer på lågan och även några passager mellan trädkronor prövades :-)
Inbillar mig att ”busflygning” och aerobatik ganska snart blir nästa steg i detta?

Jag kör med Fatshark Dominator, Immersion 600mw 5.8G video Tx och Fat Shark XS 420 line (Sony Super HAD CCD). Även ett enkelt gyro kopplades på skeven för att få stabil flygning.
Allt sitter i en Bilxler 2 som moddats lite med ny motor ( D2826-62200/12919+ TGS Sport 6x4E propeller).
Även vingfästet är moddat enligt bild för stabilare och snabbare montage. Vingarna sitter fast med M6 nylonskruv rakt igenom vingen.
Propellern är dock inte optimal, det hörs att den inte greppar bra i luften över ½ gas.
Planet har bra kraft men det finns nog mer att ge? Större diameter, mindre stigning? Vad säger ni?

Jag flög 8 min på 2200 mah/ 3s. Det är lite men ackarna är lite slitna så jag vill ha marginal.

Jag hade bitvis problem med störningar.
Sändaren matas fr samma batteri som planet. Finns det ett bra filter att sätta emellan för att fixa störningarna?
Har även hört om ferrit-ringar mm för att minska strul.
När jag satt och läste på om FPV i början stod det massor om alla saker man skulle tänka på i montaget för att undvika problem.
Hur löser man det i en Bixler?? Det finns ju inget utrymme för finlir precis.

Nu vill jag dessutom uppgradera med en OSD för att ha lite mera koll på läget.
Vad rekomenderas? Har kikat på ”Skylark Tiny OSD”. Den verkar lätt att sätta upp och har basfakta som behövs. Behöver inte RTH men vill gärna ha bra höjdangivelse och kunna konfigurera via datorn. Har ni bra tips på alternativ? Tacksam för all input.

Sedan är det bara att fundera på hur själva flyget skall optimeras? Vill ha något som ger mer flygtid/ start och lite mera drag/ aerobatic-prestanda.
Funderar på en vinge på ca 180 cm med större motor och batteri men det blir en ”vinter-fråga”. Nu finns det inte tid.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0530 B.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	125,0 KB 
Id:	47847 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0531 B.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	118,7 KB 
Id:	47848

// Mats W