Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Hoverthings Flip260 Bygge

  1. #1

    Standard Hoverthings Flip260 Bygge

    För varmt ute idag så blev att bygga lite grann. Har haft grejorna många veckor men inte kommit igång. Blir inte så detaljerat bygge bara lite bilder och specs.

    Det är en Hoverthings Flip 260 (Skaffade den för att testa 6" proppar på en mini)
    Dronematters (Blueseries) 30A SimonK (Overkill men kommer testa rätt brutala motorer på denna ram)
    Cobra 2204 1960Kv (Kommer senare testa typ Cobra 2217 serien med 400W per motor ! eller nått annat kul)
    Svart Naze32Acro
    1300-2200mah 4S 35C
    Immersion FPV
    Sony Effio 800tvl WDR
    HQ6x4.5

    Etc..

    Har haft delarna rätt länge annars hade jag skaffat KISS reglagen men detta får duga till att börja med.
    Tanken är att testa kraftiga motorer på liten ram och se vad som händer. Börjar bara med 2204-orna då jag hade dem liggandes. Sen när allt lirar blir det större motorer.

    Ska även installera ett servo som tiltar FPV kameran så jag kan flyga i nära 90graders vinkel i full spätt och samtidigt se vart jag flyger :P

    Får se hur det går om den överlever så länge..

    Endel kvar att göra men hann med lite iaf.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uuu.jpg 
Visningar:	308 
Storlek:	279,0 KB 
Id:	46779
    Senast redigerat av Copterdude den 2014-07-27 klockan 12:43.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Blir en riktig best! Fränt

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Borren Visa inlägg
    Blir en riktig best! Fränt
    Ja förhoppningsvis.
    Det är svårt att hitta matchande motorer. Endel mini-motorer lossnar magneterna på efter ett tag om man kör 4S och 6x4.5 proppar men Cobra verkar klara biffen har jag läst.

  4. #4

    Standard

    Byggt lite till. FPV systemet på plats med Immersion sändare och Spironet V2. Kameran är en Sony Effio 800tvl WDR. Grym bild dock kan den störa UHF bandet men det gör inget då jag kör 2.4Ghz på denna jeppe.

    Det jag gillar med denna ram är att man t.ex. kan ställa in vinkeln på kameran genom att flytta den mellan en rad fästen.
    Just nu är den maximalt uppvinklad, bra för snabb flygning men inte så bra för att glida runt bland träd så därför jag överväger att sätta in ett servo så vinkeln kan sjusteras med reglage på radion och/eller gyro från Naze:en.

    Vtx:en är väl inte optimalt placerad men detta har funkat på andra byggen så förhoppningsvis går det bra...
    Frsky mottagaren hade inte PPM så fick bli vanlig koppling. Är helt färsk på Frsky så visste inte att PPM bara gick att få på vissa av deras mottagare. Aja lite extra kablar gör inte så mycket.

    Batteriet är aningen stort men har mindre att testa med också. :P
    Beror på om man ska köra Acro eller inte.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flip260.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	46785

  5. #5

    Standard

    Fick igång den nu. Den känns väldigt mjuk och stabil. Glömde kalibrera kortet men ändå var det "hands off" stabilt
    Va läskigt det kändes med nya radion (Taranis). Min gamla har jag tumspakar på så dom nya känns så pyttiga för en tumflygare. Känns som jag ska tappa greppet om dom.

    Har inte flygit LOS på flera månader så därför jag inte vände quaden så mycket :P
    Får väl köra lite los nån gång också så man inte glömmer bort det haha.

    Anyway, blir väl FPV premiär nästa vecka. Måste trimma in rates osv.


  6. #6

    Standard

    Bara 789g, sicken flugviktare
    Inte nå problem när man kör HQ6x4.5 på 4S.

    Var lite orolig över att det skulle bli mycket vibrationer i kameran då ramen inte har nån "clean section" och 6" proppar ger kraftigare vibrationer än dom mindre 5":arna.
    Meckade ihop en platta med skumgummi plus rapstraps och voila ingen jello alls

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flip260vikt.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	46800

  7. #7

    Standard

    Tråkig video bara för att testa skumgummiplattan. Hovrar på strecket under midstick på urladdat lipo så godkänt tycker jag.


  8. #8

    Standard

    Haha vilken klassisk miss man gjorde nyss. Skulle ut och köra FPV premiär. Tänkte att jag kollar så allt funkar innan jag sticker, slår på FPV grejorna och vad skådar man jo myrornas krig på alla kanaler :S
    Efter en kvart av felsökning så kom jag på, ajuste linsskyddet är på !
    Jag tänkte inte på det då mina Sony 600tvl blir bilden bara svart med skyddet på men på denna Sony effio 800tvl blir det myrornas krig istället så kopplade inte att det var linsskyddet. Aja bara på ett igen *asgarv*

  9. #9

    Standard

    @Copterdude, har du semester nu eller?

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    @Copterdude, har du semester nu eller?
    Nop den är slut men jobbar inte så långa dagar.
    Lyckades bränna totalt slut på ett 2200mah 4S på runt 5min.. wooot. glömde nämligen sätta dit batterivarnaren men tänkte att ett så stort batteri borde räcka 5min iaf.. jag hade fel. 2.95v kvar ! Det gick dessutom inte att gasa för fullt, nästan som den inte kunde leverera strömmen.. Undrar hur många watt denna setup drar... Tycker ändå inte att det gick så fasligt fort lixom.. hmmm. PIDsen var helt horibla så dom måste jag fixa. Den svara dåligt.
    Laddar upp en kort snutt sen hehe.

  11. #11

    Standard

    En snutt. Som sagt den sluta ge fjutt efter 70-80% kändes det som och desto längre jag flög desto mindre fjutt blev det så är säkert batteriet som har för låg C-rating på bara 35C. Batteriet var grymt varmt och bara att kassera efter 5min
    Dåliga PIDs så lite grötig styrning. Blir att kolla på bättre batterier men orkar inte beställa från HK så får kika på annat.


  12. #12

    Standard

    Mer testning. Ploppa i ett 2700mah 4S bara för att se skillnaden men enda som hände var att den blev segare av vikten.
    En annan flygare med samma specs får mer drag så vet inte vad det är. Försökte mäta hastigheten mellan två punkter blev 85-90km/h på snabbaste stället. Inte så bra med tanke på hur mycket gas jag gav. Kablarna är lika kalla som innan flygning så tror inte det är kassa lödningar. Aja får väl skaffa större motor sen helt enkelt



  13. #13

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Hur välsmorda är motorerna? Verkar kunna göra lite skillnad vad jag sett, vet inte hur mycket dock. Så kan du ju fixa tokstyva proppar genom att ta en storlek större å kapa ner topparna eftersom du inte har några värmeproblem

  14. #14

    Standard

    Ja kanske det hehe. Är dock inte nöjd med flygkaraktären på den så tänkte försöka fixa det först. Den har inte samma flyt på låg gas som min andra miniquad. Kanske är stora proppar på liten ram inte lika med bättre prestanda i alla lägen men blir nog att leka lite med den först och prova lite acro innan det blir att mecka vidare.

    Man lär sig iaf nya saker hela tiden när man bygger och testar så även om det ibland inte blir som man tänkt sig :P
    Kanske får vi se hur krashtålig den är i nästa video haha.

  15. #15

    Standard

    Beställde iaf ett par Cobra 2217 2300Kv motorer nyss. Lite osäkert om dom var i lager men får väl se.
    Tunga as..
    På specen står det 1386g lyftkraft på 6x4 propp och drar 646watt / motor. Jag kör 6x4.5 så måste bli lite mer ?
    Ska bli kul att se vad som händer, vissa saker måste man bara prova för att :P

  16. #16

    Standard

    Ändrat lite PIDs och slängt på en Hero3+. Fick också tummen ur och vågade "knäcka loss" linsen på den då fabriken inte hade fokuserat den nå bra. Många som klagat på detta. Installerade även nyaste firmwaren. Det blev natt/dag skillnad verkligen. Mycket skysstare färger och med bättre fokus blev det mer detaljerat.

    Flög lite lugn och provade acro. Ingen racing denna gång. Gick fint med acron, den känns bra bara lite låga rates hehe.








  17. #17

    Standard

    Hero3+ har focus på ca:5 meter.
    medans Hero3 har oändlig.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Hero3+ har focus på ca:5 meter.
    medans Hero3 har oändlig.
    Nya batchar ska fokusproblemet vara fixat, på äldre var det lite lotteri om man fick bra eller dålig. Självklart får jag alltid dåliga batchar av allt jag köper

    135 sidors tråd på rcgroups om problemet. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2011658

    I min var t.ex. träd längre bort ur fokus och ena kanten också. Sen tycker jag orginalfirmwaren hade för uppskruvade färger och kontraster, speciellt i superview mode. Det verkar dock fixat i mars uppdateringen som jag la in igår. Hade inte testat att byta firmware innan. Ser iaf ut som det är bättre av det jag testat. Mer likt hero3 i återgivningen.

    Trevligt med 60FPS i 1080P superview också.
    Skulle uppdaterat tidigare den kom jue ut redan i mars hehe.

    HERO3+ Black Edition - update 2.0

    • New video modes 1080p SuperView™ 60 fps and 1080p SuperView 50 fps
    • Auto Low Light settings for new video modes 1080p SuperView 60 fps and 1080p SuperView 50 fps
    • New Auto Low Light settings for higher frame rate video modes, including 960p100 fps, 720p120 fps, 720p100 fps and 720p SuperView 100 fps
    • Changes the Auto Low Light mode default setting to “On”
    • New advanced Protune™ controls for Color, ISO Limit, Sharpness and Exposure
    • Changes the Protune default settings for Color to "GoPro Color" and Sharpness to "High"

  19. #19

    Standard

    Kort snutt. Fortfarande konfunderad över hur urusel prestanda/watt denna kombo har ! Ett Zippy Compact 2200mah 4S 35C tappar kraften fort och det är ingen jättefart på den. Lutar åt 3 punkter.

    1. För dåligt C, ska prova några bättre batteri nästa vecka.
    2. Kassa lödningar. Använde faktiskt ett något svag kolv för dom tjocka kablarna så vem vet.
    3. Vikten är för hög, detta är troligt då den är något fet för dom små motorerna.

    Råkade göra en miss när jag beställde dom nya motorerna, trodde jag valde Singpost (vilket tar typ en vecka) men blev Chinapost :S
    Klantigt.. för Chinapost är betydligt segare och oberäkneliga. Aja får se vad det blir av detta.

    Nöjdast på denna quad är jag med CCD kameran. Grym bild på Sony effio 800tvl. Riktigt skarp bild, grymma färger och större dynamiskt omfång än Sony 600tvl. Blir nog fler sådana i framtiden.


  20. #20

    Standard

    Trevliga nyheter för ägare av 6" prop quads typ Flip 260 !

    "New cobra 2208 2300kv are in stock! Fancy having 1179 grams of thrust per motor while on 4s, 6" x 4.5" props? Then get some at www.dronematters.com"


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •