Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 3 eller 4S och motor fråga

  1. #1

    Standard 3 eller 4S och motor fråga

    Hej

    Jag ska bygga en QAV liknande quad och kan max ha 8 tums proppar och har en fundering över motorer och batterier.

    Vad blir skillnaden om jag kör 1400kv motorer på 3S mot 980kv motorer på 4S? Allt är ju lite enklare med 3S men inte så mycket att jag tänker offra eventuella fördelar med 4S.

  2. #2

    Standard

    Färre celler och högre kv drar mer ampere än låg kv och fler celler.

  3. #3

    Standard

    Ahh perfekt svar, tackar.

    4S it is then.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kristoferahlqvist Visa inlägg
    Färre celler och högre kv drar mer ampere än låg kv och fler celler.
    Jo men effekten blir den samma bortsett från att du får lite mer förluster i kabeln med högre ström.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Blir och blir....det beror ju på hur man proppar. Men om vi utgår ifrån samma inmatade effekt så blir strömmen lägre med 4S vilket kan vara fördelaktigt. Men är inte effektuttaget alltför stort så kan det finnas andra fördelar med 3S - t ex kanske man har flera kärror som använder samma batterier.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Jo det är så jag också tänker , jag har inga 4s batterier. Kör med 3s till det mesta man har ju ganska många ändå

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - jag köper i regel kärror efter mina "standardstorlekar" av ackar för ackarna skall användas och har man olika till olika kärror så blir det alltid några som ligger mer eller mindre oanvända vilket dom sällan mår bra av.
    Roger

  8. #8
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    980kv kan du köra på både 3s och 4s, du får bara se till att anpassa propparna efter celler.
    Kör en av mina quadar med SS 2212-980kv på 3s med 10". Dock om jag vill kan jag köra samma motor på 4s men då med 8".

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...fast i frågan ingick begränsningen till max 8" proppar och då galler nog endera motorer med högre KV eller flera celler i acken...
    Roger

  10. #10

    Standard

    Men visst borde jag få längre flygtid med 4s om jag bara puttrar runt eftersom den drar mindre ampere?

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du använder samma inmatade effekt med 3S och 4S och samma kapacitet på acken (t ex 3S2200 resp 4S2200) så har du ju 33 % mera energi till förfogande med 4S-acken (genom att du tillfört en cell till) så under dessa förhållanden får du givetvis motsvarande längre flygtid. Men detta under förutsättningen att du har ungefär samma verkningsgrad och dragkraft på de resp varianterna av motor/propp och som sagt att du har samma inmatade effekt. Det har inget med att den "drar mindre ampere" utan det har att göra med att du har mera energiinnehåll i 4S-acken - under de förutsättningar jag nämnt ovan. Om du kör exakt samma motor + propp med 3S som med 4S så kommer den att dra betydligt mycket mera ström med 4S än med 3S. Det är den gamla vanliga elläran som gäller även här.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Precis som roger säger, håll koll på elläran. Effekten är spänning*ström. Om man ökar spänningen (volt) kan man minska strömmen (ampere) och få samma effekt (watt). Man får inte längre flygtid med 4s automagiskt.

    Ett mer rättvist sätt att mäta batterikapaciteten på är Wh (spänning gånger Ah), istället för Ah. Precis som sagts tidigare har ett 4s 1000 mAh batteri 33% högre Wh än ett 3s 1000 mAh-batteri.

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tänk även på att en motor är en resistiv last. Vi tar min elcykel som exempel. En motor som ger mig en toppfart på 55km/h brinner upp om jag drar av och håller 40km/h. En motor anpassad för 40km/h på fullgas(annan lindning bara) går helt kallt! Detta för att motorn alltid ser fullgasströmmen och på halvgas ser den fulla strömmen fast halva tiden. Det är dendäringa kilohertzen man fipplar in i sitt ESC som är switchfrekvensen.

    Så dimensionera rätt, mät och lyckas istället för att chansa, limma magneter och störta med dyr utrustning i onödan.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •