Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Servo-fråga

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard Servo-fråga

    Så var man här igen då...

    Snart dags för premiär flyg med min Skyartec Cessna men nu har jag följande fråga till er innan jag provstartar:

    Det ena skevrodret står inte i våg med vingen. Det "hänger ned" (se bild).

    Om jag vänder på vingen och kikar på dess servo är den inte centrerad utan den drar helt klart skevrodret åt sig (se bild 2). På mitt andra plan (Skyarttec wingdragon är alla servon centrerade till mitten) Ska det vara så? Påverkar inte det flygegenskaperna?

    Hur ställer man om servot (om det nu ska ställas om)? Att finjustera servot med finjusteringsknapparna på radion funkar inte eftersom det knappt ställer sig rakt med maxutslag på radion.

    Alltså, hur ställer man in servot?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140924_183354.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	47885   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140924_183414.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	47884  

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Om du har 1 kanal för respektive skevroder så är det lätt att justera i radion.
    Annars får du antingen lossa servohornet eller linken i skevroderhornet och
    justera där.

    Linken vid rodret borde vara gängad på stötstången?

    Matsa...

  3. #3
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Var lite snabb där, det är alltså servo oket som står galet, kolla om det går att pilla bort
    och sedan lyfta oket och vrida det rakt och trycka ned igen.

    Matsa...

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...eftersom servo-oken brukar sitta på splines och därmed är justerbara. Och glöm inte att nollställa trimmern vid spaken innan du flyttar servo-oket.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard

    Låt mig se om jag fattade det där (mycket termer i de instruktionerna )

    Vi tar det lättaste först. Trimmen står redan på noll så den har jag redan ställt tillbaka efter att ha försökt "trimma" bort den felaktiga inställningen.

    Jag kan alltså (försiktigt) lossa den vita plattan på bilden och helt enkelt lyfta oket vrida det ca 30° och sedan sätta tillbaka den vita plattan.

    Korrekt?

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12 Visa inlägg
    Så var man här igen då...

    Snart dags för premiär flyg med min Skyartec Cessna men nu har jag följande fråga till er innan jag provstartar:

    Det ena skevrodret står inte i våg med vingen. Det "hänger ned" (se bild).

    Om jag vänder på vingen och kikar på dess servo är den inte centrerad utan den drar helt klart skevrodret åt sig (se bild 2). På mitt andra plan (Skyarttec wingdragon är alla servon centrerade till mitten) Ska det vara så? Påverkar inte det flygegenskaperna?

    Hur ställer man om servot (om det nu ska ställas om)? Att finjustera servot med finjusteringsknapparna på radion funkar inte eftersom det knappt ställer sig rakt med maxutslag på radion.

    Alltså, hur ställer man in servot?
    Är intressant att få se hur det ser ut på den andra vinghalvan, hur oket står I neutralläget.
    Är det ett eller två servon till skeven, blir lite misstänksam när jag inte ser någon skruv som håller oket på plats.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Servo-oket brukar vara fastsatt med en liten skruv i servots utgående axel så det är ju lämpligt att skruva bort den först innan man försöker lyfta oket...
    Lycka till hälsar
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard

    Lasse (LIP) var det denna bild du ville se? Det är en bild av det andra servot. Ett servo till två skevroder samt ett servo till flaps (om jag fattat detta rätt). Om det inte var detta du ville se berätta gärna mer specifikt vad du vill se så ska jag försöka fota det åt dig.

    Tack för all hjälp!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140925_211454.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	47913

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    26
    Jobb
    Gymnasielärare Matematik

    Standard

    Nu är det fixat och samtliga roder är "kalibrerade" och står rakt.

    Jag har förstått att jag troligtvis använde terminologin fel i mitt första inlägg men tack för att ni hade överseende med detta och ändå förstod vad som var galet.

    Jag har ett servo till båda skevrodren och dessa båda skevroder går ihop i en punkt (led) som var fäst med en skruv. Skruvade man bort skruven gick det utmärkt att ställa de båda skevrodren i våg var och ett för sig.

    Premiärflyg i helgen

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Denna skruv är extremt viktig att den är rätt spänd. Att ha två små stål i ett stort hål brukar inte gå att spänna så bra. Däremot 3 stål i ett hål sitter bra och går att spänna med skruv.
    fredrik

  11. #11
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Ta en kompis till hjälp och filma premiären åt oss sen

    Matsa...

    Citat Ursprungligen postat av JaguarV12 Visa inlägg
    Nu är det fixat och samtliga roder är "kalibrerade" och står rakt.

    Jag har förstått att jag troligtvis använde terminologin fel i mitt första inlägg men tack för att ni hade överseende med detta och ändå förstod vad som var galet.

    Jag har ett servo till båda skevrodren och dessa båda skevroder går ihop i en punkt (led) som var fäst med en skruv. Skruvade man bort skruven gick det utmärkt att ställa de båda skevrodren i våg var och ett för sig.

    Premiärflyg i helgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •