Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Futaba-mottagare till Futaba T14SG?

  1. #21

    Standard

    Funderar...

    Ska man välja Futaba R6008HS FASST utan SBus (verkar finnas en SB också) för att den inte har telemetri (som kan störa ut APM telemetrin) eller ska man välja Futaba R7008SB FASSTest med SBus + SBus2 + Telemetri? Men då är frågan, har denna telemetri-antennen inbyggd eller måste man ansluta en extern enhet? Blir inte klok: http://manuals.hobbico.com/fut/r7008sb-manual.pdf
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag använder 7008SB och telemetrin mot 18Z.
    Futaba anger ingen annan frekvens än 2.4 så telemetrin lär gå via denna frekvensen också.
    Ingen extra antenn. Skulle gissa att det går via befintliga antenner på mottagaren.

    Ps.
    6008 är nog på väg att fasas ut och ersätts av 6208 (sbus).
    Senast redigerat av Kenny den 2014-09-29 klockan 20:57.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  3. #23

    Standard

    Har väl kommit ut en 6308 också, är inte den ersättare till 6208... som antagligen också i så fall håller på fasas ut?

    Om 7008 sänder telemetri på 2.4GHz så är det ju ingen fara. Man kan ju avaktivera telemetrin i sändaren, så då ska väl mottagaren haka på den inställningen?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann..."...
    Roger

  5. #25

    Standard

    Futaba telemetrin får på 2,4ghz inbäddad i den vanliga signalen va jag har förstått ..
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Välj en mottagare som har S.Bus 2 så du kan vid behov ansluta alla fina Robbe/Futabas telemetrisensorer då många ansluts till just S.Bus 2.

    /Bo

  7. #27

    Standard

    Detta med mottagare va ju en vansinnig nöt!!!

    Ska användas i tre st multirotorer som fotar aerials.

    1. Måste man använda failsafe alls? Tex en multirotor med APM som sticker iväg långa vägar och fotar bakom skog kan ju tappa kontakten med RC-sändaren, men man vill ju ändå att den ska fortsätta fota efter APM-WP-rutten, inte avbryta och komma tillbaka.

    2. Behövs verkligen 8-kanaler? Tex en multirotor med APM + gimbal använder ju bara 5 kanaler.

    3. Telemetri, när behöver man någon sensor till det? APM har ju via telemetri info om spänning, ström, mm. Behöver man nåt annat?

    4. SBus, varför behöver man det när man ändå bara har tre kablar från mottagaren till APM (5 kanaler alltså)? Och sensorerna man kan ansluta till SBus2, se punkt 3.

    Försöker bara klura ut varför det borde införskaffas en bunt R7008SB istället för något annat. ;-) Help!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag kör alltid sbus mot styrkorten. Oftast bara en 4 ch mottagare med sbus. Nu har jag gått över helt till ezuhf och då blir det ppm istället men fortfarande bara 4 ch på mottagaren och en tråd till kort
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #29

    Standard

    Jag har egentligen noll koll på SBus-varianterna och SBus över huvudtaget.
    Jag har bara haft att göra med Naza-M V2 som varit ansluten mot en 8-kanals Futaba med SBus.
    Och så har jag läst nånstans att APM inte har SBus-stöd utan måste använda en "adapter" för att funka mot APMs seriella anslutning.
    Men om man har ett vanligt RC-flyg med en bunt servon och en ESC till borstlösa motorn, måste då servona och ESCen stöda S-bus?! Dvs att man drar en kabel runt i en slinga via ESCen och servona och terminerar "på slutet"?

    Vad kör Simon för 4-kanals mottagare? Jag börjar ju fundera på om det ens behövs 8-kanalare till multicoptrarna...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    R7008SB borde ge mest flexibilitet då den har 8 vanliga servokontakter varav en kan användas som S.Bus (S.Bus1) och så har den därutöver en egen S.Bus2 kontakt. Då kan du använda S.Bus1, S.Bus2 och även vanliga icke S.Bus servon.
    Fördelen med S.Bus och S.Bus2 servon:
    http://www.robbe.de/servo-s3173svi.h..._from_store=en
    (längst ner på den sidan har du de flesta fördelarna)

    S.Bus1 och S.Bus2 servon kan användas som vanliga servon också om man inte nyttjar S.Bus.
    Ett fartreglage kan du ansluta till en Robbe/Futaba R7008SB i en av dess vanliga servokontakter, den för throtteln. Har fartreglaget BEC och du använder den ansluter du BEC strömkabeln i en ledig servokontakt (1-7, eller 8 om 8:an inte används för S.Bus1) på R7008SB.

    Telemetri sensorer om du skulle behöva nån sådan ur Robbe/Futabas sortiment som du då kan ansluta till S.Bus2 kontakten på mottagaren:
    http://www.robbe.de/rc-fernsteuerung..._from_store=en

    Skillnaden mellan S.Bus1 och S.Bus2 bl a är att den senare har dubbelriktad kommunikation.

    Nu tänker jag lite bredare än till bara en viss specifik farkost.

    Huruvida det är värt att införskaffa S.Bus2 grejer (om man har en Robbe/Futaba FASSTest sändare) i ditt fall kan bara du avgöra. Jag använder själv S.Bus2 till telemetri (i ett flygplan, F3A kärra).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-10-01 klockan 21:38.

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ligger på hotell just nu och kan inte kolla vad dom heter men det är fast mottagare fullrange kan den heta 6303 eller något liknande. Finns en hv och en icke hv
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •