Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Quadcopter/Xcopter

  1. #1

    Standard Quadcopter/Xcopter

    Har satt ihop en Quadkopter som jag valde konfigurera som Xcopter, den går med två rotorer framåt. Min fråga är om det kanske är enklare att ställa in och flyga Quadcopter med en rotor framåt? Tycker det är svårt att se vad som är fram och bak på Quaden. Tacksam för råd av någon med erfarenhet.

  2. #2

    Standard

    Blir ändå en arm bakåt också så vet inte om det hjälper.
    Något liknande detta kanske. Typ orangefärgad pingisboll.

  3. #3

    Standard

    Jag tycker det är lättare med X-quad än +-quad. Men med hexa funkar det bra med +-hexa, för det är ändå ett X inblandat i "bilden". =) Det finns säkert fördelar med X framför +.. och kanske tvärtom. De flesta har väl X för att man ska ha lättare att montera en kamera utan en bom i vägen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Tack för synpunkterna, jag fortsätter väl att lära mig flyga multirotor med Xquad. En +quad verkade mer bara lik ett flygplan att flyga när man är van vid ett sådant, men praktiskt är det vad jag förstår ingen större skillnad.

  5. #5

    Standard

    Tycker nog att x vs + är lika svårt att se skillnad på på lite håll.. Tycker man lär sig med tiden och känner/ser åt vilket håll den flyger beroende på hur du spakar..
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  6. #6

    Standard

    Med erfarenhet av flygplan så tänker man att en +cuad skulle vara mer lättmanövrerad. Propellrarna verkar ju parvis som höjd och skevroder, en xcuad måste ju kombinera alla fyra propellrarna samtidigt för höjd och skev. Eller har jag fel?

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Alla quadar är mycket snabba på manövrer i höjd och skev-riktning(tilt och roll) . Det spelar inte så stor roll exakt hur motorerna är monterade (+ eller x eller H). Elektroniken reglerar hela tiden varje motor individuellt både för att hantera styrningen och för att motverka oväntade rörelser på grund av vind och skillnader mellan motorerna.
    Problemet är istället i sidoroder-riktningen (yaw). Och där spelar det ju ingen roll hur man monterat motorerna eftersom de sitter i samma plan.

  8. #8

    Standard

    Ja det stämmer men mera lättmanövrerad, har faktiskt inte märkt någon skillnad om jag ska vara ärlig.. Jag personligen har aldrig gillat + config men det är upp till var och en
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  9. #9

    Standard

    Utmärkt att få lite erfarenheter av andra när man är ny på multirotor och bara har erfarenhet av flygplan. Man blir ju lite konfunderad över hur det hela fungerar och det är bra att inte behöva göra alla misstag själv. Tackar!

  10. #10

    Standard

    Det är därför vi sitter på forat för att ventilera erfarenheter och frågor Jag själv gjorde precis tvärtom och började med flygplan, känner att det är lite lättare att se fram och bak på planet men att man har nytta av att kunna flyga emot sig tänka tvärt om osv..
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •