Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dubbla tankar till Kolibri, vad tänka på?

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard Dubbla tankar till Kolibri, vad tänka på?

    Tjo!

    Håller på att bygga en MBS Draken som ska flygas med en Kolibri T15. Har precis börjat med bränsletankarna och det som blev enklast var att montera 2 runda 240CC tankar ungefär där accarna var tänkt att sitta. (hoppas på 6min flygtid iaf?)
    Behöver jag tänka på något speciellt nu när pumpen ska suga från 2 tankar? Är det ett måste att ha Hopper tank nu? Kör som innan med filtklunkar dock. Orkar pumpen med att suga från 2 tankar + ev en hopper tank?
    Hoppas inte bara balsakärran brinner upp för mig nu!


    //Sebbe

  2. #2
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Tjena Sebbe!
    Koppla tankarna parallellt och en hoppertank på det.försök få slangarna lika långa.
    Endast filtklunk i hoppern och vanliga i tankarna för att minska trögheten i systemet
    Mvh sjögren

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Tackar för ditt svar! Gbr jet hopper blir det då. Men tankning sker via hoppern, men luftningen av hoppern ska ske genom tanknippeln enligt gbr förstod jag det som, då funkar det inte med backventil till tankning?


    //Sebbe
    Senast redigerat av Sebbe den 2014-09-27 klockan 23:39.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Fantastiskt kul med en MBS-Drake med Kolobri. Kan Du inte göra en byggtråd om den. Jag har byggt två MBS-Drakar med EDF och funderat mycket hur man skulle kunna få in en Kolobri i den. Var lägger Du turbinen, utloppsrör. ECU pumpar mm? Vad beträffar hoppertanken så tror jag inte den skall ventileras för då får Du in luft i den och den skall alltid vara full. Den lilla nippeln är till för tankning och skall sedan pluggas. Den ena av de stora skall gå till tankarna för fyllning av dessa och sedan fungera som matning till hoppern. Den tredje går till turbinen. Om Du skall ha två parallella tankar måste Du nog ha overfill/urluftning i båda.
    Tror att det är viktigt med en hopper i Draken eftersom den har så hög nos vid landningsfart.
    Lycka till och låt oss få veta. Mvh Uno.

  5. #5
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Helt novis på detta, men varför ska man inte koppla tankarna i serie?
    /Mange

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Helt novis på detta, men varför ska man inte koppla tankarna i serie?
    /Mange
    Lite beroende på hur tankarna sitter så kan man få förskjutning av tyngdpunkten (både sida och längsled)
    Superhero

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    då funkar det inte med backventil till tankning?


    //Sebbe
    Tänger nog inte riktigt med, men backventil använder man aldrig eftersom dem ger ett högt mottryck. Många inom hurbinvärlden använder festos självstängande snabbkopplingar istället för backventil.

    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-j...l#post11277371
    Superhero

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tänger nog inte riktigt med, men backventil använder man aldrig eftersom dem ger ett högt mottryck. Många inom hurbinvärlden använder festos självstängande snabbkopplingar istället för backventil.

    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-j...l#post11277371
    Mena festos snabbkoppling, nästan en backventil iaf!

    Byggtråd kan ordnas! Motorn ligger där EDFn sitter och tankarna i spantet framför. ECU mm kommer nog hamna där fram, ska fota lite senare!


    //Sebbe

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Har det förresten någon betydelse om jag har 3mm slang eller 4mm slang från tankarna in till hoppern?


    //Sebbe

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Om D kopplar tankarna i serie kommer Du att tömma en tank (den med urluftnings/overfill-röret) först och då får Du 240 cc mer vikt på ena vinghalvan vilket inte är bra. Tankarna måste tömmas parallellt. Ligger dom på samma ställe i längdled så ändras inte tp i pitchplanet. Jag tog fram min Drake och konstaterade att batterierna ligger framför tyngdpunkten. Du måste lägga tankarna längre bak annars får Du en väldigt baktung kärra när Du skall landa. Eftersom turbinen inte är lika känslig för luft in som Edf:Er
    Så skulle jag nog lägga tanken tankarna med mitt i tp och använda minst halva mittkroppen också till tankplacering. I min Einar-Draken ligger en 2liters rund tank i mitten och set är inte så stor luftspalt emellan och det verkar ok. Lycka till.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    alltid soppan mitt på CG! Det är liksom det enda som styr när man monterar saker i en jetkärra.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •