Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: FPV med 450 heli (singelrotor)

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard FPV med 450 heli (singelrotor)

    Skall ge mig på något spännande

    Fick tag på en begagnad KDS 450Q billigt. Rev ner hela helin, gick igenom alla delar, smörjde upp och locktightade ihop igen.

    Då jag hade några multibladhuvud liggandes så måste man ju testa det med.
    Försökte först köra med en Align 3GX, men jag kommer inte överens med dem alls så skaffade en BeastX då jag har goda erfarenheter från dem på min skala-heli.

    Lite testning och den flyger tyst och fint.



    Sedan till FPV biten. Standard FatShark kit med 250mW 5.8GHz samt FatShark kamera och lite snygg kabeldragning. Kameran sitter precis så man inte får canopy i bild, på milimetern.



    Har inte FPV flugit den ännu, men hoppas på att lösa det snart. Skall bli spännande med singelrotor FPV!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2

    Standard

    Tufft !
    Ska bli intressant att följa.

  3. #3

    Standard

    Kan bara hålla med, ska bli intressant. En 450 är ju lite yvigare och "busigare" än en stadig multi eller större singelrotor. =)

    Inte så vanligt, men det är en här på Åland som flyger FPV med en 600DFC (ESP tidigare).Han flög till och med med skal förut: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8980
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Sådär, lite åksjuka blev det, men flög et par LiPo i FPV. Startade traditionellt, men flög och landade med glasögonen.

    Min 450Q är en ganska slö 450, och jag har dummat ner den så det är jättesnäll på spakarna och sånär som på vindkänslighet så flyger den som en avsevärt större och tyngre kärra.

    Har en del vibrationer i roll-led. Men det blir att fila på vibrationsdämpare och balansering.

    Summa summarum, det funkar utmärkt!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Standard

    Hoppas du kan filma. Skall bli kul att se.

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har nu bytt tail mekaniken, hoppas på att få lite mindre vibrationer där samt få lite mindre drift.

    Tailen drev en del i idle2 med hög headspeed vilket var mindre roligt :/
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •