Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: QAV250 Clone bygge

  1. #1

    Smile Mini 250 Clone bygge

    Drog en chansning och beställde en Mini 250 clone på Ebay som inte var dyr alls.

    Allt packat i en påse, kom i en liten tunn papplåda men allt såg helt ok ut förutom att den var lite tilltryckt.






    Dags att öppna för att skåda innehållet, om allt finns med och hur kvaliteten verkar.









    Måste säga att jag är mäkta imponerad över kvaliteten på delarna, kostade £19,99 blev cirkus 238kr med den dagens kurs.


    Testar bygga ihop lite lätt för att se att allt är med och passar ihop. 139g väger själva ramen utan elektroniken.









    Efter att det det mesta av elektroniken kommit är det dags för bygget att starta. Kör nu först med RCX 2400kv motorer som kommer bytas till Dragonfly 1806 2400kv. Kör även med ett Naze32 Acro som kommer från HobbyKing. Lånar PID´s från 250-tråden som verkar funka helt ok vid testflygning.









    Tänkte först köra med 1,3GHz fpv men antennen är så stor och klumpig så kör en enklare/billigare 5,8GHz Rx/Tx med lite bättre antenner iaf och på med nya motorerna med.








    Färdig







    Efter några dagars regnande och stormvindar slutade regnet tillslut falla iaf, lite vindigt dock men ut och flyga. Bara testa så den lyfter å sen på med brillorna för att dra första FPV flygningen runt gården.



    Senast redigerat av Stisse den 2015-02-07 klockan 19:55.
    Flottan:
    PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

    Min jutjub å Nylleboken

  2. #2

    Standard

    Efter att testat lite olika pids å övat generellt så blir det några touchdowns


    Flottan:
    PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

    Min jutjub å Nylleboken

  3. #3

    Standard

    Vad är det för liten smidigt vtx du kör med?
    Med min TS832 600mW tror jag inte att jag hade kunnat köra bakom huset som du gjorde!

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det är en ZMR250-ram, men de säljs under falskt namn som QAV, men de har typ ingenting gemensamt
    /Philip Thulin

  5. #5

    Standard

    Video sändare/mottagare hittade jag hos rangevideo. Liten smidig sak som funkade förvånansvärt bra

    http://www.rangevideo.com/58-ghz/54-...and-32-ch.html
    http://www.rangevideo.com/58-ghz/10-...er-module.html
    Flottan:
    PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

    Min jutjub å Nylleboken

  6. #6

    Standard

    2400kv kommer göra att de proppsen som följer med kommer att explodera. Du behöver nog apc props. Jag testade de propps som brukar vara standard (5x3 plast) och de klarar inte ens av full gas med 2280kv motorer. I vilket fall som helst, även om de inte går sönder i luften direkt så finns det överhängande risk att de gör det nån gång. Så vid så pass stora hastigheter är det bra att vara medveten om vad propellern kan klara av.

  7. #7

    Standard

    Var det noname eller kloner av proppar ? Har annars kört Gemfan 5x3 oranga plast på 2300Kv 4S en hel del i somras utan att nån propp gått sönder. Även endel nu innan vintern. Det är säkert en höjd riskfaktor med så hög rpm dock men har inte haft nån propp explodera.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    dom enda proppar jag fått att explodera har varit hobbyking gemfan jag vet inte om det är gemfan proppar eller inte på endel proppar står det gemfan men det står hobbyking på påsen. 10x4.5 proppar har det varit. Men dom har jag inte kört på några värsting settupps eller något bara helt vanlig 1150kv 3s

  9. #9

    Standard

    Kan vara så att det finns kopier. Har ett gäng Gemfan jag köpte från nån kinashop. Förpackningen är annorlunda och texten på propparna är inte lika/samma storlek som orginalen jag köpt från RMRC. Plasten ser även marginellt annorlunda ut tycker jag. Har inte vågat använda dom.

  10. #10

    Standard

    Ännu ett skäl att skippa HobbyKing?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Hobbyking där är det mycket trial and error på vad man köper alltså.
    Men vissa prylar är super bra andra inte alls.

    Som dom nya quanum MT motorerna dom jag köpte för att testa klockren kvallite. Nu har dock ena lagret börjat låta (kan ev vara att klockan eller vad man kallar den ytre delen hamnat snett ia llla kracher jag gjort så någon magnet skaver emot för verkar vara på exakt samma ställe hela tiden men det var 1mm lås skruv mot axeln så orka inte rota igenom verktygslådan efter det när jag hadde min 1.5mm insex i handen.) Innan detta så låg dom i kv 2000 +-9 när jag mätte!
    har köpt motorer där som varit helt värdelöst skrot ex ntm serien eller vad dom heter. Rent junk
    deras multistar 4108 är en sunnysky motor helt underbar kvalitet på den typ 0 vibrationer. osv osv.
    Så olika serier kan ha skiftande kvalitet för alla motorerna i en serie behöver inte vara tillverkade av samma tillverkare.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ännu ett skäl att skippa HobbyKing?

  12. #12

    Standard

    Ibland får man vad man betalar för :-) jag har handlat mycket från hobbyking och visst är det skiftande kvalitet, men vill man snåla och chansa som jag funkar det bra. Känns dumt att klaga på att man inte får bästa kvalitén om den är dålig när man köper billigaste "skit " man får tag på.

  13. #13

    Standard

    Har väl haft turen på min sida, testat många billigare och dyrare proppar av olika storlekar. Dem få gånger olyckor hänt har dock vart självförvållade.
    På mina större/dyrare och tyngre maskiner kör jag nu med APC som jag tycker fungerat bäst för mig, tål smällar och "känns" bra i luften, mina billigare modeller "känns" bättre i luften med billigare proppar.
    På mina minis har jag ett gäng billiga som funkar bra och flyger med dem tills lagret töms och kommer sen testa lite dyrare varianter på dessa.
    Flottan:
    PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

    Min jutjub å Nylleboken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •