Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 87

Ämne: Lipo brand Hemma!!..

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jesper - Att sluta parallell-ladda är kanske det bästa du kan göra om du vill öka på säkerheten. Diskussionerna runt brand-fallet har ju bl a lett fram till att om man parallell-laddar och får fel på balanseringskontakten på ena acken så märker inte laddaren detta - vilket den normalt gör om man nöjer sig med att ladda en ack. Och då vet man aldrig vad som kan hända... Köp en laddare till istället eller en laddare som klarar av att ladda 2 batterier separerade från varandra. Den laddare du länkar till har ju dessutom bara 60 W (står det i alla fall) laddeffekt och det är nog inte mycket att fördela på 2 ack-paket. Sen är det frågan om den ens har en ingång för temperatur-prob... Min personliga åsikt är att om man parallell-laddar så har man på sitt sätt kortslutit den ökade säkerhet som balanserings-laddningen normalt innebär...
    Roger

  2. #22
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Varför parallell ladda har jag missat nått? Jag kör mina i serie, typ 3S x 4 stycken=12S och alltid i balansläge, min laddare klagar så fort något inte stämmer.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall man absolut ladda flera (likadana antar jag) ackar med en laddare så måste ju serieladdning rimligen vara en bättre lösning som Kenneth säger. Fast bättre måste det ju vara att ha flera laddare eller laddare tillverkade för att ladda flera ackar - och då är det ju inte heller kritiskt med storlek/skick på de enskilda ackarna.
    Roger

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Många lägger ner tusentals kronor på farkoster sedan snålar de på de två viktigaste komponenterna, radion och laddaren. Inte förvånad att det händer olyckor ibland.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med dig till > 100 %, Kenneth !
    Roger

  6. #26

    Standard

    Jag håller med Kenneth E, ladda batterierna i serie så ser laddaren varje cell.
    Jag köpte nyss en duo laddare för att kunna ladda 4x3S samtidigt.
    / Jonas

  7. #27

    Standard

    Förut va vanligaste felen att "piloten" inte kunde flyga. =)
    Numera verkar det vara att "piloten" köpt billigt skit som inte funkar. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Och jag kör med två duoladdare och laddar oftast i synkläge (en Hyperion grej) två packar samtidigt, t ex två 5 cells packar, som om det vore en pack med varje duoladdare. Funkar kanonbra. Jag kommer fortsätta så med duoladdare då jag personligen anser paralell laddning är lite för riskabelt. Better safe then sorry som det brukar heta. Nar jag kommit hem efter flygning och laddar hemma med bägge laddarna med 4 accar anslutna kan jag lova det tjuter både i laddarnas och kraftaggregatens fläkter så man förstår de jobbar för högtryck då. Mycket kraft som skall i accarna... lämnar inte rummet förrän laddarna piper att det är klart. Det är väl bara en tidsfråga innan nåt händer under laddning, men då sitter jag i alla fall där och kanske kan göra nåt, slänga ut skiten genom fönstret kanske jag hinner med i alla fall.

    /Bo

  9. #29
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag fortsätter med parallelladdning och kasserande om Ri avviker. Jag tror kassa celler grundproblemet och ska åtgärdas. Man hittar kassa celler genom att mäta Ri. Anledningen till parallellladdning är att det går snabbt. Jag har ännu inte haft några problem med det. Min dispositionskruka fylld med lecakulor och min brandfilt är hittills oanvända.
    fredrik

  10. #30
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Numera verkar det vara att "piloten" köpt billigt skit som inte funkar. ;-)
    och ber folk dra åt pepparn som försöker ge vettiga tips!
    Superhero

  11. #31

    Standard

    Det skulle vara kul att se på procedurerna och riskerna vid parallell respektive serieladdning.

    Serieladdning, bara en sak är viktig. Se till att du inte blandar ihop balanskontakterna för då blir det blixt och rök. Hur laddade accarna är bör inte spela någon roll om man har en vettig laddare. Om laddaren inte klarar av att hålla balanseringen så får man hoppas att de programmerat den så att den avbryter laddningen.

    Om det är en så liten acc att balanseringskablarna tål strömmen så kan det kanske bli viss risk för en acc som brinner upp då den kortslutits. Annars brinner bara kablarna upp.
    Om en balanseringskabel är skadad så avbryts laddningen.
    Man behöver en serieladdningshärva för varje kombination av cellantall. Eller tex en som klarar 2X3S eller 3X2S.
    Man måste alltid ladda med alla utgångar på serieladdningshärvan.
    För små accar så kan man minska risken genom att bara ladda genom balanseringskontakten.

    Jag tror bestämt att det kommer att gå fel förr eller senare. Det är nog ganska svårt att elda upp huset då man själv står böjd över laddaren och då ljusbågen är väl skärmad av din hand när du kopplar in balanseringskontakten. Ett par timmar med handen i kallt vatten medans man beställer nya accar så är nog allt lugnt igen.

    Parallelladdning, vid parallelladdning så måste man börja med att kolla att spänningen i accarna är någorlunda nära. Jag har alltid bara tittat på cellspänningarna vilket ju ger viss säkerhet mot att en acc är skadad.

    Om en balanseringskabel är skadad på en acc när man laddar så kommer totalspänningen att stämma och varje cell med oskadd kabel kommer att stämma. Alltså ingen skillad mot att alla kablar är oskadda. Om fler än en cells balanseringskabel är skadad så finns det mer frågetecken. Notera att detta bara gäller skador i själva kontakten eller i parallelladdningskortet/kabeln då man ser skador på accen i sig när man mäter den innan laddning.

    Scenario1

    En cell är skadad, har låg spänning och kommer att börja brinna om man laddar upp den till 4.2v.

    Serieladdning, laddaren avbryter direkt den upptäcker att den inte kan göra ett low volt recovery på cellen, eller avbryter direkt då den ser att cellen har för låg spänning.

    Parallelladdning, batteriet laddas inte parallellt då cellspänningen inte stämmer med något av de andra batteriernas cellspänningar. MEN vi förutsätter handhavandefel eller att batteriet går sönder under laddning. Då batterierna kopplas ihop så börjar ström flöda från den/de friska batteripackarna till den skadade cellen. Om den totala kapaciteten är tillräcklig så kan man få problem redan här. Om få batterier laddas samtidigt så kan laddaren snappa upp det då spänningen på en cell är mycket lägre än de andra. Om man laddar många batterier samtidigt så kan man inte räkna med att laddaren snappar upp att en av cellerna behöver lite mer ström än de andra.

    Scenario2

    Med en skadad cell med skadad balanskabel blir skillnaden att serieladdaren avbryter direkt. Vid parallelladdning så blir det ingen skillnad. Det skall fortfarande upptäckas innan man kopplar in packen och om det inte gör det så påverkar inte den skadade kabeln förloppet.

    Tester jag borde gjort för länge sedan

    Jag skall under kvällen skapa lite obalans i en av mina 3S packar genom att även koppla in balanskontakten på en 2S pack under laddcykeln. Jag skall se hur mycket som krävs för att laddaren skall varna för att packen är kass.

    Jörgen

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som vi redan konstaterat - använd laddarna som dom var tänkta från början vilket ofta är att ladda EN ack åt gången. Behöver ni ladda 2 eller flera samtidigt så kör med flera laddare eller köp laddare som är gjorda för att kunna ladda t ex 2 ackar samtidigt. Varför snåla in på en så viktigt detalj som laddaren när det är såpass lätt att göra fel när man "snålar" och laddar flera ackar samtidigt via en laddare. Visst kan det ändå bli fel men just dessa anledningar kan ju lätt elimineras. Det är så mycket annat som vi kostar på mycket pengar men på laddarna skall det tydligen snålas...
    Roger

  13. #33

    Standard

    Just det här fallet ser ut som lite av ett mysterium, en mycket bra laddare och om man skall gå på vad som skrevs och vad som står på displayen på laddaren så verkar de två laddarna ha laddat varsitt batteri. Alternativt laddat seriellt då standardkortet som följer med iChargern verkar kunna användas för vanlig eller seriell laddning. Kanske trådskaparen kan inflika?

    Jag ser inte stora risker med att ladda parallellt så länge man kollar spänningen på batterierna innan man kopplar in dem. Chansen att laddaren har riktig övervakning blir ju också större om man laddar i 45 minuter kvällen innan man skall flyga istället för att vara låst vid laddaren i 4.5 timmar. Risken att man lessnar och laddar på mycket högre ström är också ganska hög om man ser att det kommer att ta 4.5 timmar att ladda sex accar på 1C.

    Nu har jag en Revolectrix PL8 som från grunden är byggd för parallelladdning men jag skulle inte tveka att ladda parallellt med tex en iCharger 106 eller liknande kvalitetsladdare.

    Jörgen

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När man läser dessa spalter så blir man tyvärr medveten om att det finns väldigt många elflygare som har ringa eller ingen kunskap alls om ens grundläggande ellära och därför vidhåller jag att man skall undvika att använda laddare på annat sätt än det dom ursprungligen är konstruerade för och det gäller nog i de flesta fallen att ladda ett batteri åt gången. Den kunnige och medvetne elflygaren kan givetvis ta genvägar utan större risk men eftersom det finns många som är tämligen okunniga om ellära, batterier och konsekvenser vid felhantering så tycker jag att det generella rådet är att undvika både serie- och parallell-laddning.
    Roger

  15. #35

    Standard

    Det du säger är sant, man bör givetvis ha en ganska solid förståelse för att ladda på något avancerat sätt. Jag kanske överskattar människors vilja att lära sig saker grundligt, jag har normalt sett bara kontakt med personer som är mycket motiverade att lära sig eller som redan känner sig trygga med el och elektronik.

    Jörgen

  16. #36
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    När man läser dessa spalter så blir man tyvärr medveten om att det finns väldigt många elflygare som har ringa eller ingen kunskap alls om ens grundläggande ellära och därför vidhåller jag att man skall undvika att använda laddare på annat sätt än det dom ursprungligen är konstruerade för och det gäller nog i de flesta fallen att ladda ett batteri åt gången.
    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag kanske överskattar människors vilja att lära sig saker grundligt, jag har normalt sett bara kontakt med personer som är mycket motiverade att lära sig eller som redan känner sig trygga med el och elektronik.

    Jörgen
    Genvägar är vanliga och ofta utan att ha speciellt bra koll. Det går dessutom någon slags epidemi i dumsnålhet bland modellflygare där man trots att man har på känn att det är fel ändå utmanar ödet genom att använda undermåliga grejor bara för att spara ett par spänn. Mycket tid och pengar kan gå upp i rök bara för att man snålat in på ett servo exempelvis. Något av det värsta jag hör sett hitintills är ett exempel där någon ringer runt och försöker komma över uttjänta och kasserade batterier med argumentet att det duger åt mig. Det är ju om inte annat ett livsfarligt beteende.

    __________________________________________________ ________________________

    Ny del av inlägget.

    Jag undrar fortfarande om lite mer precis beskrivning av felet som uppstod. Har vi kommit fram till exakt vad som blev fel?
    Superhero

  17. #37
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ja TROR det är mer än beskrivet. En trasig balanskontakt enbart räcker inte. Det vet jag för det har jag provat.
    fredrik

  18. #38

    Standard

    Hej igen allihop.. varit lite för mycke annat ett par dar..
    woow blev en väldigt bra diskussion/funderings tråd här.precis vad jag hoppades på! .

    lite frågor o funderingar har oxo kommit?!.. ska bena ut en del frågor,så får vi se om vi kanske kommer fram till nåt vettigt slutmål tillsammans.

    Nej,brukar heller inte åka ifrån laddning!,MEN laddaren har ALDRIG laddat längre än 58 min någon gång så jag tog för givet att det var klart sen länge när jag åkte... var ju 1.5 timme sen jag började.den slutade ladda efter 1h53min!!..
    någonting säger mig att laddaren fick fel info från accen länge..länge.. men vad??.

    Kommer ALLTID KOLLA att det är färdigt om jag laddat tidigare o tänkt åka nån stans.. en ny lärdom,bara att att till sig..
    man kan ju bara göra allt bättre..

    Laddningen var en vanlig balansladdning ,en 1400mah acc på varje kanal på duo laddaren, därav två batterier på laddning i påsen,så inget konstigt med den.
    laddplattan(parallell)som ligger på bänken visade jag bara grannen hur en sån såg ut dagen innan.. han funderade på en sån men har nu ångrat det beslutet tror jag.. jag kommer nog inte heller använda den heller..
    vill oxo ha koll på hur accarna mår o presterar!. har använt paralellplattan nån gång på flygfilmsjobb där vi behövt ladda fortare än vi räknat med..

    batterispänningen syns Alltid direkt i displayen på en icharger 4010 duo så den kollar man ju Alltid varje gång innan laddstart.
    inte heller där var nåt fel när laddning började.
    Batteriets Ri däremot har jag nog inte kollat sen ett tiotal laddningar tillbaka,kommer kolla detta varje gång efter detta oavsett acc.där kunde kanske mer info funnits?.. vi får ta till oss alla bra synpunkter som andra haft kunskap om där tidigare problem visat detta.. BRA!.

    om laddaren felat?.. vet vet man ju Aldrig,men bytte laddare till 2st 4010 duo JUST för att den fått Väldigt bra kritik gällande "laddprogrammen" i den. hade andra laddare förut som jag laddat sönder flera accar där för det blev för hög slutspänning på någon cell vid några tillfällen.. men säker kan jag ju inte vara?!..

    Och visst Laddaren skriker direkt om någon balanskabel är AV eller inte sitter i alls.. eller skriker?!..den går inte o starta överhuvudtaget!.
    så här är väl själva funderingen om det bakåtskjuvna stiftet i balanskontaktens förlängningssladd hade kontakt vid start och sen kanske låg och "kontaktstudsade" när ampere börjar gå genom kabeln??.. ingen aning,bara en fundering.
    kanske nån annan som testat o vet?..
    som elektronik utbildad vet jag hur saker kan se ut som det varit kontaktstuds i o vilka strömmar som kan bli till följd därefter,(dock har spänningen varit högre vid de tillfällen jag sett detta)men som sagt var.. bara en teori!. en cell kan ju varit skadad med högt Ri utan att jag uppmärksammat det,men den hade "vanlig "spänning när laddning startade.
    exakt varför får vi nog inte fram tyvärr,men en väldans bra diskussion om både laddprocedurer o laddbunkrar.
    kan ju bara konstatera att Laddpåsen faktiskt funka rätt bra på en 1400 acc iallafall.men ett 8cells 8000mah vete tusan hur det hade gått,så något mer i bunkerväg kommer jag oxo o fixa mig.den saken är klar..

    //Patrik.

  19. #39

    Standard

    Det är helt enkelt bara att konstatera att grejerna kan svika hur mycket man än vet vad man håller på med och mäter och kollar och köper värstinggrejer.

    Det är helt enkelt bäst att vara på plats när man laddar och ha en plan om en laddning börjar visa tecken på fel.

    Och att man ska vara medveten om skadorna som kan uppstå om man gör det på ett ställe som kan ta skada. I mitt fall kommer två av mina fina krukväxter i närmaste fönstret ta skada när det är dags att kasta ut grejerna... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard Lipo brand Hemma!!..

    Jag har testat att skjuta isönder ett antal gamla ackar och när a karna är cirka 5000mAh stora är det bara att gå ut, för huset kommer rökfylldas av kraftig vit rök som är giftig, du kommer endast att bli dissorienterad om du ger dig in och då kan det sluta illa. Jag skulle inte våga kasta ut en fräsande 6S5000 acke efter de testerna. Tipset är att gå ut och ringa brandkåren och förklara vad som hänt. Försök vädra ut röken asap och kontrollera skadorna. Eller alltid ha en dörr eller fönster öppet utåt för ventilation om något händer.
    Tat lungt
    ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •