Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 87

Ämne: Lipo brand Hemma!!..

  1. #1

    Exclamation Lipo brand Hemma!!..

    Vill här dela med mig av en VIKTIG sak för oss ALLA som använder LIPO Batterier!.
    Tog rätt hårt det här,så behövde lite tid för att reflektera,bearbeta o kunna förmedla vad som hände.


    Så fick man tyvärr va med om DET DÄR som man absolut inte trodde skulle hända!?..har ju hållit på såå länge med detta o vet ju hur man gör?..

    För drygt en vecka sedan Satte jag 2 st 1400maH 3cells accar på laddning vid 11 tiden på förmiddagen..
    i Laddpåse. (laddar alltid i påse). Tänkte inte så mycket mer på det.(har ju laddat hundra tals gånger så här..)
    ungefär 1.5 timme senare behövs detaljer från biltema..
    åker dit.tar vad jag behöver o ställer mig i kassa kön...

    Mobiltelefonen ringer...

    jag svarar och hör bara min dotter med full panik i rösten Skrika!: DET BRINNER I KÄLLAREN... DET BRINNER I KÄLLAREN...
    VAD F----N SKA JAG GÖRA PAPPA??!!!... jag hör brandvarnarna tjuta ikapp med hennes panikslagna stämma!!... vet du var brandsläckarna sitter skriker jag?.. jaaa,men hur F---N gör man?...

    hon är 18 år... (men vet ju att panik kan ju få den mest intelligenta att bli helt oförmögen o fatta logiska beslut..)

    från att stå avslappnad i kön för att få betala..till att bara dumpa det jag har i famnen, till att sitta i bilen tog nog mindre än 25 sekunder...
    Är på väg i full kareta hemåt (har ca 5 min hem) och Försöker o få henne lugn o förstå allvaret som vi befinner oss i...

    förklarar snabbt (medans jag kör,troligen lite för fort) brandsläckaren.. o hon tar sig ner i källaren på eget bevåg med brandsläckare i högsta hugg.. Tänkte dirigera henne till källardörren utifrån men jag förstod inte att hon gått ner inifrån förrän hon skriker.. vart f--n brinner det då??..
    jag säger VA??..vad menar du?.. har du gått ner i källaren skriker jag..
    jag ser inga lågor skriker hon,men det ryker ur en sån där påsgrej du har batterier i!!...
    Har ni ringt brandkåren frågar jag??.. Enormt mycket far runt i huvet just nu o det är liite rörigt i skallen... många saker jag behöver veta på kort tid..
    vet inte om isabelle har gjort det?.. (ringt brandkåren) hon är där uppe skriker hon..

    Jag är nu ca 60 sekunder hemifrån, och jag tar beslutet att invänta ankomst innan jag ber henne att kolla om brandkåren är på väg.. inga lågor finns ju??!..

    Det bara ryker skriker hon... har förstått ungefär vad som kan ha hänt, o ber henne o öppna dörren ut för att få in luft.ber henne o gå ut o hämta andan men hon skriker!.. hur f--n får jag bort den här påsen som det ryker ur Pappa.. skriker hon.
    går det att ta tag i påsen o slänga ut den frågar jag.. jaaa,men det sitter fast en massa sladdar i den??!. Det går ju inte o få bort dom??!.DET SITTER FAST skriker hon..

    förklarar snabbt hur hon ska Ta spjärn mot laddaren o bara SLITA TILL om det går,så lossar dom..
    Den är ute nu skriker hon i luren.. o jag oxo...
    Jag kör precis in på gården.. o finner att isabelle(hennes kompis) öppnat alla fönster på hela huset...
    det ryker svagt ur källardörren på baksidan när jag hoppar ur bilen..

    Skakiga kramar vi om varann o jag går ner för att kolla källaren..det luktar SKARPT av pcv plast o nåt som jag tror kanske är litium, tar en snabb titt o inser att det gått Otroligt bra ändå,ser var lipo bagen legat där det blivit bränt på byggbordet men inte tagit eld??!!. otroligt med såpass mycket saker som låg framme efter färdigställande av en ny 260 clone..(återkommer till den i annan tråd)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2370.jpg 
Visningar:	775 
Storlek:	106,7 KB 
Id:	47968

    går ut igen..

    Där ligger den, säger hon o pekar på Lipo Bagen.. jag går fram o kollar..inser ju nu oxo att jag pulade in 2 på laddning där 2 färdigladdade batterier ligger.
    kan konstatera att ett paket brustit o fattat eld men de tre andra klarat den smällen o är hela,vilket är rätt otroligt i sig,men de är ju helt förstörda ändå!.. Så Sensmoralen i detta: (ALDRIG ladda eller ha fler än ett batteripaket i varje bag hur små batterierna än är.)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2371.jpg 
Visningar:	679 
Storlek:	86,9 KB 
Id:	47969

    vi vädrade källaren o huset under eftermiddagen o kvällen samt tagit ut allt som man kunde se var rök o sotskadat.
    men i källaren är en så skarp brandlukt att uppehålla sig mer än ett par minuter i taget är svårt..nästan omöjligt.
    som tur är så Lyckades vi få tag i en saneringsfirma som kommer över vid 18.30 tiden.. en Fredag!.
    dä ä service dä!!. (Tack OCAB)
    Sanerings killen tycker dock att lukten inte är värre än att lite olika odörätare ska fixa till det?!..
    jag sprayar o sprayar under kvällen o nästa förmiddag.
    o faktiskt 2 dagar senare känns bara en doft av "Pepparkakor" Heelt ok.

    efteråt så försökte jag få klarhet i vad som gått fel.. en stor hjälp var laddaren som berättar VAD som hänt.
    Jösses! 2162maH på ett 1400acc..hygglig överladdning,o detta på en enda cell i paketet troligtvis.
    inte undra på att det gick galet!.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2382.jpg 
Visningar:	549 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	47970

    nu var frågan VARFÖR??.. efter lite kollande på alla sladdar finner jag att troligen ETT stift på balanskontakten på "Förlängningssladden"kanat bakåt.. troligen när man anslutit med batterikontakten.. gång efter annan.
    kommer senare på att jag ju hade en liknande grej för nåt år sedan på en 4cells balans förlängnings sladd.
    då upptäcktes det innan något hände.har nu limmat samtliga sladdar mot kontakten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2394.jpg 
Visningar:	592 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	47967

    Vi (min flygfotokollega)o Jag spånade en del o funderade om man kunnat förhindra detta fenomen på något sätt??..
    och svaret på den frågan är nog JA!. dels med o kolla sladdar o annat innan ladding givetvis..
    MEN.. nästan alla lite mer avancerade Laddare har ju faktiskt.. en funktion som heter LIMITER!!!..
    skulle jag ställt in en limiter i detta fallet på 1c (alltså lika mycket som accen är på) 1400Mah i detta fall.hade
    troligen batteriet aldrig brustit men kanske varit väldigt obalanserat.. men laddaren hade stoppat så fort det hade nått 1400maH!. och oftast har det gått i 1000-1300maH när jag laddat dessa lipos..

    Kommer ALLTID Ladda med (maH LIMITER) efter detta som extra säkerhets spärr på alla storlekar av batterier..
    Att sanera,kasta bort o tvätta så mycket som jag fått göra i källaren kunde troligen undvikits med denna funktion.

    Som slutord vill jag bara meddela att min dotter trots allt mår ganska bra trots att hon fick i sig "rök" som innehöll både lithium o pvc o annat otäckt!..

    EN sak till: VISA er FRU,DOTTER,SON,INNEBOENDE precis HUR man får isär alla kablar från Laddare till en lipo bag med batteri.. det mest enkla för oss som gjort det 1000 gånger kan va ett totalt omöjligt virrvarr i panikens ögon för någon som ALDRIG satt på ett lipo på laddning..

    //Patrik.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Otäckt och mer vatten på kvarnen ang att man ska använda något kraftigare än li-po bag som är en ytterst falsk säkerhet även om den i ditt fall gjorde viss nytta.

    Kan vi sammanfatta vad som gick fel? Laddaren fungerade inte eller vad hände? Den ska ju inte ladda om du inte har kontakt med alla balansutgångar.
    Superhero

  3. #3
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Otäckt, men tur att det gick så pass bra ändå plus att det ger oss andra en tankeställare
    vad som kan hända när man laddar sina kraftpaket.

    Matsa...

  4. #4

    Standard

    Huhuj! :-o Tur ändå att det inte blev större skador och att nån var hemma.
    Jag har mina ackar på laddning mitt på golvet och lämnar aldrig rummet under laddning, förutom toa från samma rum då.
    Går jag nånstans så ser jag ju att jag har nåt på laddning eftersom det är i vägen mitt på golvet.
    Har brandvarnare ovanför och fönstret är nära.
    Brukar kolla cellspänningar före och efter. Brukar du?
    Kollar också kontakterna före laddning.
    Och om jag måste sticka iväg så avbryter jag laddningen och tar acken med i en laddpåse (kan ju hända nåt upp till 30 min efter om man har otur).
    Undra på att man bröjar tröttna på LiPos och börjar mer o mer sakna NiMH-laddning och metanolflyg...
    Man ska inte köpa billiga omärkesladdare eller billiga ackar, man får nog räkna med lite småstrul på vägen då, verkar det som i många fall.
    Förstod att noggrannheten på komponenter i billiga laddare inte är samma som i de bättre. Alltså ett motstånd kan ha ett 15% exakt värde i en snikladdare och i en dyrare har de högre krav och kan ha komponenter med 1-3% noggrannhet. Sånt kan ju påverka, speciellt när laddaren blir varm... slutsats kanske kan vara att laddaren tror det är 4.2 V fast det är 4.5V? Inget jag själv kollat upp, bara något som en bekant luskat reda på (allt som står på internet är sant, *host*).

    Hur är det med plåtammolådor? De finns nånstans att köpa i Sverige, minns ej var det var, men det var fler som använde dem. Bags segar bara ner förloppet. Engångsbags är vad de är. Och ska slängas ut direkt det börjar ryka, annars får man nog skador ändå verkar det som. Jag laddar bara EN ack i taget per väska.

    Rök kan skärra upp folk i ett hus. Morsan ringde och var panik för det var rök i ett rum och luktade apa mitt i allt efter en smäll. Men ingen eld?! For dit, röken va bortvädrad, lukten va kvar. Testade all el och elektronik i rummet där det var värst (och rummen invid), allt funkade hur bra som helst. Fattade inget. Men efter 1h så fick jag nån flashback av lukten, det var en kondensator som exploderat i en lysrörsarmatur. Ingen fara skedd, ut med skräpet, in med nytt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skönt att det ändå gick såpass bra som det gjorde men jag ställer samma fråga som Ålänning - alltså om du kollar cellspänningarna alldeles efter laddstarten och efter laddningen ? Det brukar jag göra och det borde ju rimligen undanröja ev kontaktproblem (avbrott) i balanseringskablarna. Men jag kanske missuppfattat felet ? Normalt så signalerar väl dessutom laddaren om den inte får kontakt med alla celler... Fast det kanske var ett intermittent fel ?
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Usch, en tankeställare... Jag laddar aldrig utan uppsikt hemma (sitter bredvid och tar på ackarna ibland för att kolla tempen) och har även börjat använda temperaturprober på ackarna så om tempen ökar slår laddaren ifrån.

    Skulle aldrig våga ha batterier på laddning så länge och lämna huset... Bra att använda limit för både tid och mAh samt tempgivare.

  7. #7

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	394 
Storlek:	289,8 KB 
Id:	47972
    Jag har köpt 2 st brandboxar. En som jag laddar i och en som jag förvarar i. Den jag laddar i har jag borrat hål för kablar och tätat med brandsäker massa. I boxen har jag satt en utetempgivare som jag kan se via en wifi kamera. Kameran ser jag via en app på telefonen. Har haft tur att inte få reda på hur bra det fungerar
    Senast redigerat av Quaddaren den 2014-09-29 klockan 06:40.

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tack för historien. Tycker att du hade flera bra säkerhetsåtgärder, och det minimerade skadorna. Innan jag parallellladdar (vilket jag uppfattade att du gjorde - men det kanske var fel eftersom du har en "duo") så mäter jag Ri i alla paket. Jag slänger paket med mycket avvikande Ri - detta kan vara en indikation på sprucken cell. Exempel på slängt är 10mOhm, 10mOhm, 1 Ohm. (cellspänningen var 3.85, 3.85, 3.00). Jag tror att det är de skadade paketen som tar fyr, det ska gå att ladda hela paket väldigt många gånger utan problem. Jag tror att Ri avviker för skadade celler.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Bra med tips hur vi kan göra laddningen säkrare. Kanske tillverkarna av laddare också kan bidra på olika sätt att göra laddningen säkrare. Har alltid tyckt att balanseringskablarna och kontakterna kan vara en svag punkt i kedjan. Har för mig min laddare (Hyperion EOS 720i SuperDuo 3) varnar om en kontakt/sladd är trasig t ex ett LiPo pack där laddaren inte få kontakt med alla celler via balanseringskontakten.

    Jag har i alla fall inställt i laddaren att när LiPo accen är laddad till 100% (eller kanske 95% eller vad jag valt) så skall laddningen avslutas ("End").
    Ang att ställa in mAh "limiter" i laddaren skall jag kolla på, men jag har alltid valt och sparat i nån av de 20 minnena i laddaren hur många celler, mAh osv det LiPo batteriet har som jag vill ladda. Men att man laddar tills varje cell når max 4.20 volt (eller något lägre) går ju inte att komma ifrån. Är nån cell "kass" kanske den smäller när laddaren försöker få upp den till 4.20 volt. Men många laddare har ju så man kan visa i displayen varje cells spänning så den kan man ju ha framme under laddning så kan man se om nån cell saggar efter. Men det kan ju bli lite jobbigt att stirra på displayen under laddningen speciellt om man kanske har många pack att ladda och kanske laddar lite långsammare med 1-2C.
    Jag har mina LiPo förvarade i en Robbe Lipo Tresor förvaringsväska som vad jag förstått har betongliknande material i höljet. Tung men verkar hyfsat gedigen, dock är handtaget av sämre kvalitet (har gått av på en av mina väskor). Väskan liknar den Quaddaren visa bild på i tidigare inlägg men har som sagt bärhandtag. Jag har haft 3 väskor i två säsonger nu men är inte riktigt nöjd med dem (tunga, bärhandtaget vekt och "cementen" i höljet har jag sett små smulor av på golvet och i en väska knastrar det som om cementen gått sönder). Köpte väskorna på Conrad.se
    http://www.conrad.se/F%f6rvaringsbox..._32472_1209020

    Robbe Tresor väskan vid LiPo brand, test:

    http://www.robbe.de/lipo-tresor.html..._from_store=en

    https://www.youtube.com/watch?v=rfGsa80IofQ

    https://www.youtube.com/watch?v=hK4ECoV66Kg

    /Bo

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	394 
Storlek:	289,8 KB 
Id:	47972
    Jag har köpt 2 st brandboxar. En som jag laddar i och en som jag förvarar i. Den jag laddar i har jag borrat hål för kablar och tätat med brandsäker massa. I boxen har jag satt en utetempgivare som jag kan se via en wifi kamera. Kameran ser jag via en app på telefonen. Har haft tur att inte få reda på hur bra det fungerar
    Risken med en sån låda är att den är byggd för att hålla värmen ute, och om något i den börjar brinna skulle jag tyvärr tro att den kommer att sprängas eftersom låset inte kommer att klara av trycket inifrån.
    / Jonas

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kanske denna typ av "brandsäkert" dokumentskåp - finns bl a hos Jula...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	440107b.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	43,5 KB 
Id:	47976
    Ja - att förvara i alltså. Antagligen lite struligt att ladda i...
    Sen är frågan hur vi hanterar alla andra prylar med Lixx-batterier - telefoner, PCs, elverktyg m m....
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    76
    Jobb
    reparatör
    Klubb
    gamen

    Standard

    Hej. Jag använder en gammal stor kastrull som står på betong-golv.

  13. #13

    Standard

    Tror nog att trycket pyser ut så sakta i så fall. Tyvärr så genererar lipobatterier sitt eget syre så det brinner tills det är klart.
    En stor explosion tror jag inte på.

  14. #14

    Standard

    För den som vill ha en ammo låda att förvara/ladda batterierna i.
    http://www.rodastjarnan.com/militar-...a-050-cal-8426

  15. #15
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Doorcracker!
    Bästa ide´n så här långt. dock så verkar förvaringen inte vara dom stora problemen. I mitt fall med två incidenter så har det skett vid laddning och i båda fallen handhavandefel.
    Mogge

  16. #16

    Standard

    Jag använder även programmet LogView där lipot övervakas kontinuerligt vid urladdning / laddning.
    Ser lätt om nåt är skumt med en cell.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	URLADDNING 0913.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	47979

  17. #17

    Standard

    Inte roligt sånt..

    Dock hade/har jag ALDRIG gått himmafrån med accar på laddning. Kvittar om det bara är 10 minuter in till stan.. det är ju 10 tillbaka också.

    Mogge >>> Så är det nog i dom flesta fall.. Handhavandefel.. Dåliga accar, dåliga kablar, dåliga lödningar, dåliga kontakter.. med mera med mera...

  18. #18

    Standard

    Brukar LiPos explodera? Brukar dom inte bara flamma upp med en kvast som mest?

    Jag tror man kommer väldigt långt genom att inte lämna rummet och att ladda en ack
    per påse/låda och ha en plan om en ack börjar pipa, pysa, ryka, elda osv. Kastar man
    kvickt ut den tokiga acken så är ju problemet lugnare direkt.

    Och förstås att man har koll på cellerna i acken samt kablage. Man ska aldrig bära eller
    dra i ackarna kablar, tänk speciellt på när ni våldar ur Deans-kontakten, rycket som blir
    när kontakterna äntligen släpper taget om varann kan göra att man rycker till i ackens
    kabel rejält. Inge bra.

    De ackar som haft celler som tagit mycket längre att ladda, de ackarna har jag givit upp
    och de hamnar i saltbad.

    Vet bara om en brand bland bekanta. Det var en 3S som hade fått fel i en cell så laddaren
    trodde det var en 2S men laddaren/handhavande laddade ändå 3S -> brand och skador.

    Om laddaren klagar -> kolla upp!

    Om en cell är konstig -> kolla upp!

    Om lipotestaren klagar -> kolla upp!

    Man kan iofs vara hur noggrann som helst med kablar, celler, Ri, spänningar, avancerade laddare och fina ackar osv osv, det kan ändå hända nåt. Lämna således inte rummet när du laddar. Om du måste göra det, ta med acken. Om du glömmer, byt laddställe.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Tur att det lhela slutade relativt lyckligt.
    För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om en säkerhetsrisk jag upplevt då jag parallelladdar batterier. I mitt fall handlade det om en balanseringskontakt där en av sladdarna lossnat i lödningen utan att jag upptäckte det eftersom sladdändan hölls på plats av en krympslang. Laddaren indikerar inte heller att något är fel eftersom den ser spänningen från de andra batterierna i parallelladdningskretsen. I mitt fall innebar det inga skador på vare sig batteriet eller omgivningen men det är ytterligare en sak att hålla koll på.

    Länk till mitt inlägg:
    http://www.helisweden.se/showthread....l=1#post129421

  20. #20

    Standard

    Jag har en GT Power 50W multiladdare:

    http://www.autopartner.se/elektronik...06d-ac-12v220v

    och känner att jag vill komplettera med en temperatursensor efter att ha läst denna historia. Vilken sensor ska jag köpa? Det finns en ingång i laddaren som har en vanlig servokontakt. Har precis börjat parallelladda ackar till min Fpv250.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •