Patrik, kul att du tittade till tråden lite så att vi slapp spekulera alltför mycket

Jag nämnde att jag skulle testa hur min Revolectrix PL8 hanterade en dålig cell tidigare i tråden. Det finns en chans att det som hände dig är relaterat. Jag utförde testet så här:

Jag laddade ett 850mAh 4S batteri och kopplade också in en 2S 450mAh i parallellkortet för att simulera två celler som läcker ström. Laddströmen sattes till 850mA och vid första försöket så följde spänningen perfekt då laddaren har aktiv balansering som klarar upp till 3A. Med andra ord så var laddningen inte så säker som den kunde vara på de här små packarna.

Jag gick igenom inställningarna och begränsade den maximala balanseringsströmmen till 10% av laddströmmen på den här profilen och startade om laddningen. Vid 4.15v så slog laddaren om till safe charge läge då spänningen skiljde ca 0.15v mellan cellerna, det begränsar strömmen till 500mA. Inte stor skillnad på så här små packar, men det blir 500mA även om man laddar sex styck 8000mAh celler. Strax efter det så nådde två av cellerna upp till 4.2v och laddströmen gick ner till 50mA då det är max vad balanseringskretsen tilläts skicka till de celler som släpade efter. Laddaren verkade vara nöjd med det som hände och den fullföljde laddningen så långsamt att jag gav upp efter ett tag.

Man kan variera testen genom att använda ett antal likriktardioder för att begränsa spänningen på en cell. Spänningen kommer då sluta stiga helt vid en bestämd spänning.

Är någon intresserad av att prova på sin laddare?

Jörgen