Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tillstånd luftfartsverket FPV

  1. #1
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard Tillstånd luftfartsverket FPV

    Hur är det nu med tillstånd FPV från luftfartsverket?
    Det finns otroligt många olika varianter av flygande filmkameror,

    Tittade lite på deras hemsida och ordet betydelse är att man måste söka tillstånd.. i pricip för alla sorter.. även från den mista till den största.

    Är det så?, Måste man söka tillstånd..

    Jag har ju några små som är köpta till mina barnbarn ( använd under uppsikt) men har även en lite större.. det kan ju bli dyrt om man ska söka för alllt..

    PS, ett modellflygplan är ju oxå obemannat?..

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vilket tillstånd talar du om ? Det som söks via TS är väl bara om man skall utöva flygande och fotograferande yrkesmässigt. Följer du Förbundens regler för att innefattas i gruppen "modellflyg" så behöver du inget tillstånd.
    Och tillstånd att fotografera från luften för att publicera är det väl närmast försvarsmakten som hanterar - efter vad jag förstått av att ha läst ett antal trådar i ämnet.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Vill du flyga fpv hemma utan att filma och ta bilder (bara själva flygandet) så ska du ha en spotter som kan ta över om det skulle skita sig.. Då följer du de regler som finns och håller dig till "modellflyg". Vill du ta bilder/filma ska du skicka in materialet till Försvarsmakten för granskning (gäller all flygfotografering) alt att man ansöker om självgranskningsrätt. Vill du sedan även tjäna pengar på dessa bilder/filmer så ska du ansöka om uas tillstånd från transportstyrelsen https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/

    Mvh Henrik
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  4. #4

    Standard

    Måste tilläggas att om man flyger "på uppdrag åt någon" så skall man också ha tillstånd och det gäller oavsett om det är en ideell verksamhet eller ej.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Kan vara att du behöver kika på en amatörradiolicens också då det finns en del regler för utstrålad effekt på 5.8GHz samt åtkomst till att få använda 1.3GHz. Står en del i http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...e-straffskalor.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast nu uppfattade jag inte TS fråga som att han skulle utöva kommersiell flygning/fotografering och faller den under modellflyg-definitionen och man inte publicerar bilderna så är det nog rätt "safe" att fortsätta utan tillstånd.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •