Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 4s på 3s motor?

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard 4s på 3s motor?

    Håller det?
    Vad är det som säger att det inte håller att köra 4s på mina t-motor 2206 2000kv
    Att lagren överhettar/esc synk problerm?
    tycker det är för dåligt med lyftkraft och flygtid på 3s 1.8ah med 5"

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    kan ha med lindningarna att göra , så är det på riktiga stora elmotorer, billigare motorer har klenare isolering som inte tål värmen och belastningen. bara en chansning.

    vet att tmotor på flera motorer skrivit ner från 4cell till 3cell av nån anledning så enorm skillnad kan det inte vara
    en motor jag vet att dom gjorde så på är mt2212
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Dom kanske skrev ner för att undvika alla snykfel med deras simonK reglage.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Någon har ju redan testat uppenbarligen

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2157642

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller du dig till tillåten maxbelastning så kan det ju knappast vara nåt problem i sig att öka spänningen från 3S till 4S - om det inte är väldigt speciellt med multicopter-motorer. Men som vanligt gäller "att mäta är att veta" så att man inte överskrider motorns och fartreglagens specar - och ackens också för den del. Att öka spänningen från 3S till 4S är visserligen en spänningsökning med 33 % men det innebär ju knappast nån "turbo-effektökning". Och som sagt - du måste hålla dig inom utrustningens maxspecar.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Någon har ju redan testat uppenbarligen

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2157642
    Var ett tag sen jag hängde med i den tråden men det som kunde hända var att magneterna började glida ner om man körde
    4S och 6x4.5" proppar vilket överstiger motorns specifikationer typ 3x eller mer

    På 5" "borde" 4S gå bra sålänge reglaget synkar men ingen garanti från Tiger vad jag förstått.
    Annars kan du prova HQ5040 eller kommande HQ5045 Bullnose när den nu släpps.
    Ingen jätteskillnad med 5040 dock.

    Längre flygtid blir det nog bara med större proppar vad jag läst.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Håller det?
    Vad är det som säger att det inte håller att köra 4s på mina t-motor 2206 2000kv
    Att lagren överhettar/esc synk problerm?
    tycker det är för dåligt med lyftkraft och flygtid på 3s 1.8ah med 5"
    Försöker dra till med en liknelse baserad på det generella och inte din exakta setup, för den har jag ingen aning om.


    Du är ute och kör bil, en V70 2.4 på 140hk. Du hänger på en släpvagn och noterar att bilen är slö och soppaförbrukningen är hög bara för att du får åka runt på 4:ans växel för den ska orka, den orkar ändå inte hålla 80km/h upp för Hallandsåsen.

    Det du far efter här är i princip att slänga i 5:ans växel istället för att sälja bilen och köpa en med turbo.

    Det du kan göra är att växla ner och öka varvtalet, alltså köra 4S fast med mindre propeller. Men då ökar förbrukningen ännu mera och då stöter på andra problem. Man vill ju alltid ha en setup som går optimalt på motorvägen med hyffsad omkörningsprestanda, utan att det för den delan skall behöva vara en tung V10 på 8liter som drar 3liter/mil.

    Det är här turbon kommer in i bilden, samma V70, exakt samma motor men med turbo. Du behöver alltså hitta likadana motorer som är anpassade för lite mera fjång - inte nödvändigtvis byta till större motorer.

    Hepp!
    Superhero

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Har tmotor 6x2 på. Det är en mycket snällare propeller än på videon. Inte läst tråden. Men om det nu är så att magneterna lossar pga värme utveckling eller att motorerna heötenkelt snurrar för snabbt. Så kör jag på ett mindre 3s bara.

  9. #9

    Standard

    Jo vill du vara helt säker är det nog bäst att köra 3S. Verkar vara en chansning med 4S iaf på 6" proppar men dina är rätt snälla som du skrev.

    Annars kanske du kan prova 6x4.5 med samma batteri om du vill ha lite mer fjong men förstår om du vill använda dina fina T-Motor proppar

    Här är Boris med mini-h 220mm 6x4.5 proppar, 2000kv med 3S 1300mah 45C batteri och gopro. Ser skysst ut tycker jag, lagom med kraft.


  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Alltså - ni måste lära er att MÄTA - det fungerar absolut inte att "gissa" hur mycket ström en setup drar. Köp t ex en tångamperemeter hos Biltema (som klarar likström - alltså DC) och mät under max belastning på en av sladdarna till acken.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Det svåra är att veta hur mycket över motor spec. man kan gå innan dom ballar ur så brukar va lättare att gå på andras upplevelser/tester i detta sammanhang tycker jag. Men mäta är bra förstås om man redan har hårdvaran man tänkt flyga.

    Nästan normen att köra över spec med minisar speciellt för acro flygning där man vill ha vertikal prestandan.
    Upp till 200% spec är ganska vanligt då man gasar fullt max ett par sekunder oftast så värmen blir inte ett problem. Mer prestanda / gram motor. Sen blir det inte samma motstånd i luften som på bänken.

    Problemet med lossnade magneter var dock inte värme vad jag förstått utan magnetiska krafterna plus klent med lim till magneterna.

    Man vill "trimma" så långt det går utan att motorerna "sprängs"

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men åter - du har inte den blekaste aning om du ligger på 75 %, 100 %, 125 %, 150 % eller 200 % om du inte mäter. Skall det vara så svårt att inse att man måste ha fakta och inte tro på sina gissningar... Dina förklaringar varför du inte mäter låter tyvärr bara som bortförklaringar - och jag förstår överhuvudtaget inte varför man inte mäter om man dessutom medvetet avser att köra över de specar som tillverkarna angett som maxspecar... Och vill du mäta i luften så finns det ju loggers som du kan koppla in och mäta med - eller telemetri-sensorer. Fast det behövs nog knappast utan det är nog tillräckligt att göra statiska mätningar på backen för multisar. Men det gäller ju att inse att man inget vet om man inte mäter.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •