Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med motor effekt när jag flyger FMS Cessna 182 (1400mm)

  1. #1

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard Problem med motor effekt när jag flyger FMS Cessna 182 (1400mm)

    Hej !
    Jag har problem med att effekten reduceras efter ca 2 min när jag flyger.
    Provkörning på marken ger inte detta fenomen.
    Är det sämre kylning när man flyger , beroende på att det blir annan strömning av luften runt utsläppet ?

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kör du full gas hela tiden? Vad är det för ack/-ar? Hur många laddcykler? Balanseringsladdar du om det är lipo du kör med?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag förutsätter att du har en elmodell?
    Hur gör du för att simulera samma effektuttag när du kör på marken som när du flyger?
    Är batteriet fulladdat i båda fallen?
    Har du kollat batteriet efter de båda testen så att du vet att du har belastat lika mycket i båda fallen?
    Kraften sjunker ganska snart på en elmodell men det brukar inte vara så märkbart då man ju på ett sportplan som en Cessna normalt bara använder mera kraft vid start och kanske looping.
    Vill man ha en bättre effektkurva från batteriet så ska man välja de dyraste bästa batterierna som har en betydligt flackare kurva vid urladdning. Det gäller speciellt nu när det är lite kallt i luften.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Hej !
    Jag använder endast full gas vid start . Sedan ligger jag på 50 -75% effekt.

    Testen är gjord på marken med fullt pådrag ca 2minut . ingen tendens till avtagande effekt.

  5. #5

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Glömde att tala om att det är standard setup me 3s 2200 mah, ecs 35 A . Batterierna är rent nya fulladdade och balanserade .
    Efter landnig ( 2min) ,var där mer än hälften kvar i batterierna. (samma effekt på båda batterierna knappt jumma ).

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det låter ju närmast som nån form av överbelastning trots allt. Har du kollat om fartreglaget möjligen är väldigt varmt när du får problemen - det kan ju tänkas att det har nåt skyddssystem som reducerar effekten när det börjar bli alltför varmt.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej Robnor,
    Vad har du för LiPo battreri i modellen - fabrikat, C-värde och kapacitet(mAh)? Ett LiPo batteri kan ju bli kasst efter ett tag t ex om man dragit ur det för mycket upprepade gånger (man bör ha ca 20% av kapaciteten kvar vid landning). Känns motorn, fartreglage och batteri varma efter en flygning? Kanske är dålig kylning av dessa komponenter inne i planet?
    Sen har de flesta fartreglage numera en avstängningsfunktion (low voltage cut off) som brukar gå att ställa in t ex 3.2 volt. Detta för att undvika att batteriet dras ur helt, speciellt som man ofta använder motorbatteriet att driva även mottagare och servon via fartreglagets s k BEC (Battery Elimination Circuit). Kan det vara det du råkar ut för när du flyger?
    Låt säga att du har ett 3 cell 2000 mAh LiPo till planet, då skall du ej dra ut det mer än att du har ca 400 mAh kvar i batteriet (20% regeln). Ladda LiPo batteriet fullt (100% kapacitet), flyg normalt t ex 3 minuter, landa, ladda LiPo batteriet och se hur många mAh du får i. Räkna ut ungefär med ledning av flygtid och förbrukad kapacitet (mAh) hur länge du ungefär kan flyga innan du har mindre än 20% kapacitet kvar. Upprepa några gånger för att verifiera. Batterierna får normal livslängd på detta sätt. Hur många laddcykler (i och urladdningar) ett LiPo klarar beror bl a dels på hur det används dels hur det sköts, och de dyrare sk "kvalitets" LiPo håller i regel lite längre om de sköts om.
    Kolla även vilken volt det är inställt i fartreglaget för cut off. Och kolla att du har lämplig propeller (men har du propeller som följde med planet borde den vara anpassad för motorn osv). En propeller som är för stor (för stor stigning och eller diameter) gör att motorn får jobba för hårt och blir överbelastad när du flyger. Fartreglage kan också bli överbelastade t ex om de blir för varma kan de ha en "avstängfningsfunktion" så att de så att säga skall rädda sig mot att bli förstörda av överhettningen. Kanske mest troligt i ditt fall.
    Rent generellt skall man sträva efter att det i modellen kan flöda luft från luftintag i nosen som sen kyler motorn, fartreglaget och batteriet och luften skall sen kunna lämna planet via ett luftutsläpp (helst ca 3 gånger större än luftintaget). Eftersom din modell är en "cellplast" (foam) modell borde du kunna karva ut lite så dessa delar får bra kylning och kanske göra ett luftutsläpp bakom huvudstället på undersidan kroppen. Den här videon visar lite på detta (dock är lutfutsläppet som gjordes på undersidan planet för litet i videon tycker jag): http://www.youtube.com/watch?v=82cT4BY2Xwk
    I videon har de ett Hobbywing Skywalker 40A fartreglage:
    http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=290
    Fartreglaget i din modell kan vara ett FMS-DT35, vet ej om det har kylfläns för bättre kylning men oavsett bör det sitta i kylande luftström.

    Edit: såg att du svaret på några saker jag undrade över medan jag skrev detta.
    35 Amp fartreglage skrev du att det sitter i planet. Antar det är det fartreglage (ESC) som följde med planet från fabrik så att säga? Det är ju aldrig fel att mäta strömförbrukningen du har på fullgas så fartreglaget inte tar stryk om det är nära eller överskrider vad fartreglaget klarar. Med en wattmeter eller DC (likström) tångampermeter mäter du detta enklast.
    T ex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-11-01 klockan 11:18.

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har du flyttat ecs till sidan av motorn som vi kom överens om på fältet istället för som nu rakt bakom motorn utan kylluft? Tror det kommer fixa dina problem annars får du mäta upp strömmen för att kolla hur mycket ström set upen tar, verkar vara en stor propeller. Oavsett kan det vara bra att kontrollera strömförbrukningen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Standard

    En tanke bara, har du vanliga batterier i radion så kan spänningen sjunka om det är kallt ute och om det finns fail safe sänker den effekten.
    Hur mycket sjunker effekten?

    Brt
    Difference between men and boys is the price of their toys

  10. #10

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Tack för alla synpunkter. Jag har flyttat esc till en gynsammare plats vad gäller luft flödet. kommer även att göra ett extra hål som hjälper till att dra ut luften. Väntar på bättre väder så jag kan testa !!

  11. #11

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Nu har jag testat efter modifiering av batteriluckan (tagit bort hälften av gallert ), samt flyttat esc till hålet mellan motor och batteri utrymmet
    Flygningen gick nu utmärkt utan tendens till effekt förlust.
    //Robert

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •