Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ilook går ej att fjärrstarta från Devo7

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Post Ilook går ej att fjärrstarta från Devo7

    Hej. Köpte mig en komplett sats (RTF) med Walkera 350 Pro, Devo 7 samt en Ilook med tillhörande gimbal, för en vecka sedan.
    När jag testade kameran igår, så får jag videobild i displayen när enheterna har synkat, men däremot jag kan inte fjärrstarta kameran. Enligt instruktionen (som är rörig) så ska kameran starta genom att vippa "gear" från 0 till 1 någon sekund och sedan tillbaka till 0, men icke. Den går däremot att starta manuellt. Tilten funkar som den ska med AUX-ratten. Inställningarna i DEVO 7, är satta till "Gear MIX SW Active", "Flap AUX2 KB Active"
    och "AUX2 FMOD SW Active". Denna inställning ska enligt tillverkaren vara för tiltfunktionen.
    På nästa blad kan jag läsa, att jag i samma meny i DEVO 7, ska ändra "Flap AUX2 KB Active" till "Gear SW Active" för att fjärrstarten via "GEAR"-knappen ska funka. Men då kopplas tiltfunktionen bort och kameran blir hängandes lealös.
    Har ett 32GB SD minikort i kameran och det ska ju funka enligt tillverkaren.
    /Uffe

  2. #2

    Standard

    Jag har själv ingen erfarenhet av just Walkera men jag har sett andra trådar med samma fenomen och jag tror det har slutat med att du antingen får bygga om quaden och skippa något "flight mode" eller köpa en radio med fler kanaler.
    Men om du söker på walkera 350 här eller på helisweden.se så tror jag du kommer att hitta svaret.

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Tack för svaret. Ska kolla upp lite mer då...på U-tube verkar allt så enkelt. Men de är väl redan ombyggda... = )

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!
    Jag har vid ett par tillfällen tidigare besvarat denna fråga. Det går att ordna med kamera on/off OCH tilt om man offrar IOC-funktionen. Det är ingen större uppoffring då IOC ur min synpunkt är en helt onödig funktion. Om man ändå ska ordna med kamera on/off kan man samtidigt passa på att fixa tlill så att man kan använda sex "flight modes" istället för de tre som är standard.

    Här är en länk till ett av mina tidigare svar:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post355387

  5. #5

    Standard

    Hej igen. Eftersom jag inte är redo för att ta del av flera flygmode (har ju bara ett par timmars flygtid), utan först och främst ville ha igång funktionen för fjärrstart av kameran, så har jag lyckats med detta genom att göra följande. Detta kan ju förhoppningsvis också ge eventuella nybörjare information om hur man BARA får till fjärrstarten utan större ingrepp.

    I RX 703 tog jag bort PIT-kabeln från AUX1 och flyttade den till AUX2. I AUX1 anslöt jag kabeln som följde med i kitet, till kamerans kontrollkabel.
    I DEVO7 satte jag inställningarna till följande i menyn Device output:
    GEAR = MIX SW
    FLAP = GEAR SW
    AUX2" = AUX2 KB
    För mig funkar detta alldeles utmärkt och kameran tiltar snällt, samt startar som tänkt, genom att fälla GEAR-switchen till ett och sedan till 0 och samma manöver för att stänga av den. Om det funkar för andra tar jag inget ansvar för, utan önskar bara lycka till, åt den som vill prova detta.

    Sedan vill jag tacka Michael för ett utförligt svar. När jag har tillräcklig erfarenhet av att flyga, så blir säkert nästa utmaning att öka ut antalet flygmode.

    Uffe

  6. #6

    Standard

    Flight modes vill du nog ha, alltså manuell, atti och gps mode typ. Det du kan ta bort är IOC mode switchen (intelligent orientation controll) har jag för mig det står för, den har jag nog aldrig någonsin använt och den tar bara upp en extra kanal.
    Skywalker 1900
    Bixler 2
    FX-61
    Zmr250 x2
    Diatone White Sheap

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det Ulf menade var npg att han inte behövde fler än de tre "flight modes" som redan finns. I min ändringsguide finns beskrivet hur man utöver kamera on/off-funktionen kan programmera sändaren så att antalet flight modes utökas från tre till sex, men det är lite överkurs och knappast nödvändigt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •