Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Durafly EFX Racer

  1. #21
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hartmann Visa inlägg
    Läste just att någon flugit modellen på 6 celler, vilket måste vara en intressant upplevelse med tanke på hur liten den är.
    Tja, om folk kör Funjet på 6cell och uppåt ser jag ingen anledning varför det skulle vara värre med denna, utöver att det kanske blir lite högre wingload då det inte är en delta.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #22

    Standard

    Största problemet med en 6s setup vore batterierna. Batteriutrymet skall vara rätt begränsat på efx racern. Så det kan bli väldigt svårt att få cg rätt, och flygtiden borde bli väldigt usel. Tveksam på att man får plats med mer än 1200mah 6s.

    Edit: fick avin i brevlådan nyss, skall strax iväg och hämta mitt kitt.
    Hinner dock inte öpnna det då jag skall ut till fältet och flyga en ack eller två i min 2600.
    Senast redigerat av Xermalk den 2014-10-09 klockan 13:48.

  3. #23

    Standard

    Jag ser fram mot att se den, jag är nyfiken på allt som kanske kan jämföras med MPX Dogfighter. Dogfightern en så underbar modell att flyga både snabbt och långsamt och den har räddat några blåsiga flygdagar då den är närmast okänslig för vind om man jämför med allt annat jag flugit.

    Jörgen

  4. #24

    Standard

    Fick hem min idag. Ingenting att anmärka på, i gott skick och av god kvalitet av allt att döma. Den är inte ett under av utrymme batterimässigt, men det finns foam att ta av. 4S 1800 mAh får gott och väl plats, med lite vilja går en 3S 2600 i.

  5. #25

    Standard

    Jag har inga problem att få i mina 4s2200 ackar. Dock är de bara på 25c.

    Bänktestade min Turnigy SK3 2836 2500kv med en 4.5x4.5 prop, och den drog 31A. Skall mäta dragkraft och testa andra proppar imorgon.

    Intressant läsning angående Hacker/Turnigy sk3 motorer.

    Edit: testade precis, och man kan enkelt få in 2x 3s1500mah zippy compact 25c.
    Så vill man kan man köra med ett 6s1500mah 25c batteri.
    Senast redigerat av Xermalk den 2014-10-09 klockan 23:59.

  6. #26

    Standard

    Japp. Om man dessutom gör som några gjort och flyttar bak servona till bakkroppen monterade nära roderytorna får man betydligt mycket mer plats för batterier. Modellen verkar kunna ta en hel del vikt utan att lida allt för mycket.

  7. #27

    Standard


    Intressant läsning angående Hacker/Turnigy sk3 motorer.
    Om man läser noga så tycker jag att det är lite deprimerande. Bilder på insidor av motorer där man ser tydliga skillnader trots dåligt fokus, motsägelsefull mätdata, nya forumpersonligheter för att dunka sig själv i ryggen och så vidare. Senare i tråden kommer länkar till andra forum där han presenterat bevis för att alla motorer är tillverkade i samma fabriker, dock ändrar han sig om vilka fabriker det är under tiden som han maler vidare. Helt klart en bekymrad människa med en egen agenda.

    Jag tänker inte uttala mig om vilka motorer som är bättre än andra men om de skulle vara samma motorer med olika skal så skulle det väl se likadana ut på insidan?

    Jörgen

  8. #28

    Standard

    Skulle inte postat den innan jag läst hela. Verkar som att det enda som stämmer är att motorerna kommer från samma fabrik.

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kan väl visst vara samma fabrik, ta KTM och Husaberg eller Husqvarna kommer inte riktigt ihåg. KTM får alla godkända och perfekta bitar det andra märket får resterna och mindre kostsamma lösningar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30

    Standard

    Flög min EFX Racer första gången idag i relativt byig vind. Flyger snällt som få, men hade bara 3S ackar att tillgå, och jag skulle säga att den åtminstone i min smak är på tok för långsam på 3 celler. I övrigt ingenting särskilt att anmärka på, klarade vinden bra, kanonlätt att handstarta, rollade spikrakt. Den klarar inte att flyga fantastiskt långsamt, utan stallar ganska kraftigt om man saktar ner och höjer nosen.

  11. #31

    Standard

    Själv håller jag på att testa färg på en överbliven bit från min durafly skymule. Servon är installerade, samt passat ut så jag får plats med min d4r mottagare och orange rx3s gyro, med öppensås så den stödjer cppm.
    Även hittat plats för var jag enkelt kan växla till min lrs mottagare om jag sätter på fpv utrustning. Beror helt på vad jag tycker om flygegenskaperna.

    Vet dock inte hur snabb min blir, med en 4.5x4.5 så ligger min 2500kv sk3 motor på ca 450w. Sätter jag på 5x5 drar den ~625W på 4s. Dock är det långt utanför dess specifikation på 3s / 400w.

  12. #32

    Standard

    Jag köpte pnf-versionen, så min flygs på den ESC och den motor som följde med. Ska bli intressant att se hur den beter sig på 4 celler, om den matchar de filmklipp man sett eller ej. Tror inte jag sett något klipp med modellen på 3 celler, så det enda jag sett av det är flygningen jag själv gjorde idag. Snälla flygegenskaper, men på tok för sävligt för min smak.

  13. #33

    Standard

    Gillar du inte stock hastigheten så byta ut 2200kv motorn mot en ntm 3000kv, samt släng i en kraftigare esc.
    Eller så kör med en 6s heli motor. man får lätt plats med 2x zippy compact 3s1500mah 25c ackar i serie. Med lite kreativ löddning på kablarna kan man nog få i 40c varianten med.

  14. #34

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20141012_181642.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	48180
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20141012_181655.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	48181
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20141012_182544.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	48182

    Såja då är allt installerat och gyrot inställt. Var ett rent helvete att få plats med alla kablar.

  15. #35

    Standard

    Flyger riktigt bra, och heading hold läget gör att det är skitenkelt att få iväg planet, behöver inte röra spakarna förrän det börjar bli svår att se.

    Och ljudet när den far förbi (se till att ha skaplig ljudvolym på)



    Att landa den är dock nästanpå irriterande, den behöver samma glidsträcka som mitt 2.6m stora fpv/segelplan.
    Den behåller hastigheten riktigt bra.

  16. #36

    Standard

    @Xermalk Vilken motor och hur många celler / mAh?
    "Allting beror på allting"

  17. #37

    Standard

    Turnigy sk3 2836 2500k, på 4s.
    Bättre val hade varit en Ntm 2836 3000kv. men då jag vill testa med fpv utrustning ville ja ha lite längre flygtid än 3 min.

  18. #38

    Standard

    Kör 2846 3000 i min funfighter. 2.5 min ungefär med 1300mAh. hur många mAh tror du man får plats med, 2200?
    "Allting beror på allting"

  19. #39

    Standard

    3s, 4s eller 6s?
    Efx Racern har extremt begränsat batteriutrymme.

    Bild #3 i post 34 är ett 4s2200.

    Notera att efxen inte skall vara lika snabb som en funfighter med samma setup, men den låter och flyger Mycket bättre.

  20. #40

    Standard

    4s och 2836 skall det naturligtvis vara. Tycker min Rare Bare flyger hyffsat med stabilisering. Svårigheten med den är att den blir jädrigt liten väldigt snabbt.. Och i den kör jag 4s. Kör 4s 2200mAh i min MPX Dogfighter så man skulle ju kunna använda de accarna i en sådan här då egentligen. Får väl sätta ihop en under vintern.
    "Allting beror på allting"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •