Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Svårt att hitta satelliter, Naza M

  1. #1

    Standard Svårt att hitta satelliter, Naza M

    Hej alla glada gubbs.
    Idag va jag och en Phantomanvändare ute vid det nerlagda flygfältet i barkarby för att få lite flygtid med våra quads.
    Jag har ett ihopplock med en Naza M som flightcontroller. Min första flygning gick bra och efter att jag laddat batteriet igen va det dags för en till flygtur.

    Jag stoppade i batteriet lite innan för att den skulle hinna hitta alla satelliter för att gå till ett markerat X i backen för att testa hur exakt RTH är.
    På väg till markeringen kom jag på att jag ska såklart inte leta efter satelliter medan jag går (förflyttar quadden). Därmed drog jag ur batteriet och startade åter igen quadden vid markeringen.

    Där stod den och letade och letade minst 5 minuter. Tillslut struntade jag i det och körde på atti.

    Efter några minuter i luften fick den plötsligt spel och flög själv iväg en bra bit. Den lydde inte alls det man gav som kommando och falesafe skulle ju vara rth men någon home fans inte.. Hur som stannade den i luften och några minuter senare landade den (ja vi va på ett flygfält så det va okej) genom "landning" som jag antar att den går över till när den inte satt någon RTH läge.

    Nu är frågan. VARFÖR är det så jäkla svårt att hitta satelliter ibland? Hur gör jag för att få den att hitta satelliter inom en rimlig tid?
    Det har även hänt en gång tidigare

  2. #2

    Standard

    Den ska "komma ihåg" vart du va när du stängde av den sist, om du avbryter den så måste den börja om har jag för mig.. Om du startar på ett helt nytt ställe så tror gpsen att den är kvar på den gamla platsen tills den har pejlat in sattarna igen.. Låt alltid nazan stå still vi uppstart tills den blinkar grönt och har hittat satelliterna, det var förmodligen det som gjorde att den flög iväg självt..
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  3. #3

    Standard

    okej, så felet kan ha uppståt iom att jag inte lät den hitta satelliter innan jag drog ur sladden och därmed blev den tvungen att starta från "0"?

  4. #4

    Standard

    Körde du kalibrering andra gången du kopplade i batteriet? Jag gör det varje gång jag kopplar in batteriet, då brukar den hitta alla satelliter på under 30 sekunder.

  5. #5

    Standard

    Ja det kan ha varit felet. Låt den stå en stund så ska du se att det löser sig
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •