Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: TechPod från RCtech

  1. #1
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard TechPod från RCtech

    Behövde ett nytt fpv plan och tänkte skaffa ett nytt och ville inte gå på de beprövade traditionella som man ser överallt, gillar vara annorlunda. Därför körde jag ner till RCtech och köpte denna modell. Ganska svår och jobbig att montera och troligen tidskrävande dessutom. Hoppas flygegenskaperna väger upp detta, är ute efter en långsamgående modell som kan vara uppe länge. Vi får se vad det blir av det hela.
    Har idag börjat med vingarna dessa kommer bli 2 delade med en spännvidd på 2.6m.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1412525234.168630.jpg 
Visningar:	279 
Storlek:	319,5 KB 
Id:	48043Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1412525256.090013.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	298,4 KB 
Id:	48044
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #2

    Standard

    Ska bli intressant. Följer. Har hållit på med SkyWalker Plane 188 2012 (FPV-flyger ca 40min med 5000 4S) och Bormatech Maja (luns som inte flyger länge alls, fast tillverkaren säger att man flyger 60 min på 8000 4S). TechPoden ska bli kul se hur är. Har sneglat lite på den...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Har också varit inne på o köpa en, av RcTech. Skall bli intressant att läsa om detta.
    Christian

  4. #4

    Standard

    Såg att dess cruise-hastighet är dryga 16m/s, vilket är mer än SkyWalkerns ca 12m/s (vilket är lämplig hastighet för flygfoto).
    Det står att den ska kunna monteras på 5h... ;-) Så den är väl redan flugen nu?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Provflugna, nej. Tror TechPod kommer hålla samma fart som X8 runt 35km/h men har mindre kg/dm och mindre last och mer flyger som en seglare.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    SkyWalker Plane menade jag, inte SkyWalker X8. =) Jag är så van med SkyWalker (Plane) så när X8 kom så började alla prata om att den var "SkyWalker" och rörde till allting. ;-) SkyWalker Plane flyger som en seglare, kan flyga i 10m/s också, men då med lite höjdroder. Dvs 36km/h. TechPod ska enligt specs cruisa ca 59km/h, ( http://www.rctech.se/se/Airframes/Te...it-p61c86.html ) tycker det låter mycket.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vissa vill ha fart för att komma långt bort och sådant säljer. Kan planet vara uppe en timme blir sträckan totalt 56 km.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Det är sant. Att FPV-flyga i 10m/s är ju föga häftigt ;-) Hur är kvaliteten annars?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har idag haft lite tid att montera servon i ena vingen samt vtx. Blir till att förbereda den andra vingen imorgon. Skulle behöva en dragonlink antenn 91cm om någon har en liggande.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då är det snart dags att limma fast täcklocket på höger vinge[emoji222]
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1413796056.044197.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	401,4 KB 
Id:	48292Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1413796075.706360.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	279,2 KB 
Id:	48293Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1413796091.874947.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	325,1 KB 
Id:	48294Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1413796105.325759.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	337,0 KB 
Id:	48295Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1413796118.228707.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	308,5 KB 
Id:	48296
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1413804021.451677.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	275,1 KB 
Id:	48297Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1413804031.801030.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	280,6 KB 
Id:	48298

    Ett par bilder på servo installationen, flap och skev. Roderhorn i mycket hög kvalitet, dock var måtten 1.8mm på pinnarna så det blev till att borra upp från 1.4mm för att de skulle passa perfekt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Tjusigt! Tycker servona ser stora ut. Är det standard servo du har använt och är den gjord för så stora?

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du har rätt, det är 2 kg mellanstora servon, valde lite större för att dreven skall hålla. Den är gjord för mikro servon typ 9 gram men tyckte de var så klena. Vingarna är nu klara för installation och därför skall nästa del monteras, har inte bestämt mig för vilket ännu men det tyder på att kroppen kanske skall byggas men jag har ingen motor så det blir nog stjärten.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Standard

    Men Kenneth! så kan du ju inte göra. Du förlorar säkert 400m total räckvidd med större servon... inte ok, det är som depron planen inomhus. Varenda gram räknas! Själv så fick jag hem min 4 taktare som ska bensin konverteras för nu jävlar ska det flygas långt (inom LOS )

  16. #16

    Standard

    Det tar sig! =) Verkar vara smala vingar. Hur är det med mjukheten i rodren? Både på Bormatech Maja och SkyWalker Plane så var rodren så mjuka att jag fick kolfiberförstärka för att styva upp rodrena. Det var så mjukt material där roderhornen satt fast i rodret så EPP/EPO böjde sig så det knappt vart utslag längst ut på de långa rodrena. Till och med Bormatec skickade mig ett mail med en bild på hur man skulle sätta en plastskiva under roderhornet som stöd. SkyWalkern kraschade för att den inte gick att styra i högre fart... borde ju sackat av tidgiare, men bläh.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Mjukheten i vingarna är OK, behöver inte förstärkas, dock tänker jag ändå lägga in ett par kolfiber balkar, bara för att det går, gjorde så på X8 och det blev bra inget svaj där inte.
    Gällande räckvidden klarar jag mig nog med 5.1 mil istället för 5.14 mil annars får jag väl stoppa in en vätgas ballong för att lätta rätt vikten.
    Jag har precis börjat med stabben och märkte fel direkt och skar därför stabben lite kortare än vad som behövdes, det blir nog bra ändå om inget annat så kanske det kompenserar för de något större servona?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Jag tänkte på rodrena. De är så böjliga på SkyWalker Plane (pratar om flyget, inte X8-vingen) samt Majan så när servot rörde på roderhornet så rördes knappt rodret i ändorna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vet inget om de plan du nämner, men jag bedömer mitt bygge att det inte behövs, men skall ändå lägga in ett par platta stavar typ 6x1 längst vingen vid fram och bakkant, då blir det stabiltare. Du skall få ett tips prova att limma dit en 0.6mm plywoodplatta på en sidan av rodret. Blir inte mycket extra vikt men gör susen. Använd kontaktlim.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard TechPod från RCtech

    Förlåt, jag menade också roderna
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •