Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Flyg som tål vind

  1. #1

    Standard Flyg som tål vind

    Hej alla flygvänner

    Jag började med RC plan för ca 6 veckor sedan. Simulator första 4 veckorna och sedan köpte jag mig en elseglare(Bixler3) och flyger henne med Hitec Aurora sändare.

    Det jag vill ha hjälp med är tips på ett plan som klarar av lite kraftigare vind. Min nuvarande Bixler3 kan bete sig opålitligt och oförutsägbart när vindbyarna får tag om henne. På simulatorn upplever jag samma sak, att elseglare gör lite som de vill när de blåser hårt. Vad rekommenderar ni?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är lite svårare att flyga utan v-form på vingen och det är lite svårare att flyga med ett lite snabbare plan, men det är vad som krävs för att övervinna vinden. Jag har t.ex. flugit med en Techone PopWing / Hobbyking TekSumo i blåst mer än 10 m/s. Men som andra plan är den kanske lite för svår. Kanske en Multiplex DogFighter, även om jag inte själv provat en sån.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Multiplex Acromaster blåses runt en hel del då den är långsam men jag upplever det som att den ändå inte kräver mycket korrigeringar. Det pumpar upp och ner men tippar inte åt något håll och man behöver alltså inte korrigera mycket för kastvindarna. Givetvis så ser det ju inte så snyggt ut.

    Dogfightern flyger underbart i vind även i låg fart, det är precis som om den flyger runt i en bubbla där det är vindstilla. Men den är nog lite mycket att hantera när man bara flugit några veckor.

    Hobbykings RareBear Funfighter är också närmast opåverkad av vind men är precis som Dogfightern antagligen lite kvick när man inte spakat så mycket. Priset är dock svårslaget.

    Jag har bara provat att flyga med gyro i Acromastern och då den inte tippar eller bär sig åt i vind så märkte jag ingen skillnad. Men på en Bixler kan det kanske vara en ide att prova med en Orange gyro för att få den att bli bättre i vind?

    Jörgen

  4. #4

    Standard

    Det bästa plan som jag provat i +10 m/s är Kyosho calmato sport. Den har lite tyngd också, de där frigolitbitarna har svårare att ta emot vinden.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fart är det som främst hjälper när det blåser. Men man skall ju landa också och då brukar det gå lite långsammare trots att det blåser... Har bl a en Hype Wow ("warmliner") som är synnerligen lättflugen men som p g a bra fart i maskinen fungerar bra även när det blåser. Den maskinen säljs under olika namn - bl a ST Models Blaze - i den mån den går att få tag i.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Lite större plan med större vikt med halv- eller helsymetrisk vingprofil hjälper när det blåser lite mer.
    De mindre lätta frigolitplanen har en tendens att "dansa med vinden" och flygningen blir mer orolig i vindarna.

    Jag har 4 storleker av "konstflygningsplan (F3A kärror), en liten Sebart Angel S30E (spännvidd 128 cm), en Sebart Wind S 50E (spännvidd 158 cm), Sebart MythoS 125E (180cm) och en Sebart MythoS Pro (189 cm) - alla med helsymetrisk vingprofil, åt det midvingade hållet, och elmotor som drar modellen rakt upp utan begränsning. De klarar tilltagande vind bättre ju större modell, men jag har flugit i riktigt hård vind även med den minsta. Problemet är landning i riktigt hård och byig vind där även den större av modellerna ovan kan få problem. Själva flygningen går i regel bra med alla fyra i ganska hård vind men de två större flyger bättre i hård vind. Och man får gasa lite mer i hård vind också, i motvind.
    Eftersom du är så pass färsk inom modellflyget med 6 veckor erfarenhet skulle ett hopp till en mer avancerad modell som de 4 ovan bli lite för stort.
    Men jag hoppas du förstår principen om man vill flyga i lite blåsigare förhållanden.

    Det är bra att du inte verkar skrämmas av lite vind, det funkar ganska bra att flyga i åtminstone måttliga vindar men hårda vindar kanske men bör stanna på backen ändå i de flesta fall åtminstone till man blir en mer erfaren pilot.

    Frågan är vilket plan du skulle kunna satsa på efter en Bixler som klarar åtminstone måttlig vind.

    Vad skulle du föredra för material - en "frigolitmodell"?
    Eldriven antar jag?
    Prisnivå på modellen (finns ju allt från billiga HobbyKing modeller till dyrare)?

    Kanske McRegors rekommendation kan vara nåt att kika vidare på, han har skrivit lite mer om modellen på sin hemsida också:
    http://www.mcregor.se/HypeWow.htm

    Sen kanske, kanske en Multiplex Blizzard kan funka men den är en s k "high-performance hot-line model" (hotliner) så frågan är om den blir lite för snabb för dig att behärska än:
    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...4cc75b17354f4e

    http://www.autopartner.se/flygplan/m...iplex-blizzard


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-10-10 klockan 10:15.

  7. #7

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av imbecill99 Visa inlägg
    Hej alla flygvänner

    Jag började med RC plan för ca 6 veckor sedan. Simulator första 4 veckorna och sedan köpte jag mig en elseglare(Bixler3) och flyger henne med Hitec Aurora sändare.

    Det jag vill ha hjälp med är tips på ett plan som klarar av lite kraftigare vind. Min nuvarande Bixler3 kan bete sig opålitligt och oförutsägbart när vindbyarna får tag om henne. På simulatorn upplever jag samma sak, att elseglare gör lite som de vill när de blåser hårt. Vad rekommenderar ni?
    Bygg en Toro 900 (flygande vinge) så kan du flyga i storm sen.....skitkul kärra och perfekt för nybörjaren med bra drag med rätt drivlina:-)

    // Pierre

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Kanske något med as3x/SAFE? Jag har ett pyttelitet plan med as3x, och det är definitivt bra i vind. Ett större plan borde vara ännu bättre. Jag har inte testat, men deltaray och apprentice från horizon ska vara bra.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan komplettera bem's inlägg med att Hype Wow är till stor del en kopia av Mpx Blizzard men för ovanlighetens skull så får man nog i detta fall betrakta kopian som bättre än originalet - i alla fall när man läser omdömen av de som flugit båda modellerna. Så - välj absolut en Hype Wow eller nån av de övriga varianterna av samma kärra och skippa tankarna på Mpx Blizzard - om dessa 2 modeller är intressanta. Den är som sagt väldigt enkel att flyga och starta - håll ca: 50 % trottelpådrag och släng iväg den lätt - sen är det bara att styra och gasa... Jag brukar använda vänster hand som "kasthand" och eftersom denna kärran inte kräver nån spjutkastararm så tror jag att de flesta fixar det. Då kan man ha ständig koll på skev/höjdspaken vilket kan kännas tryggt - inte minst för en nybörjare. Jag kör på 3S2200 och har bytt till ett något kraftigare reglage och lite större propp men fartskillnaden blev inte speciellt stor så originalgrejorna kan lika gärna användas. Jag tycker inte den är speciellt "hot" men kompisarna på fältet tycker inte riktigt lika men den är absolut inte så snabb att det bör vara nåt problem för den som kan flyga t ex en Bixler med full säkerhet. Och det finns ju en trottelspak som kan reglera farten...
    Nån nämnde också ett 3-axligt gyro och jag har sen 2-3 år tillbaka haft den första varianten av Orange-gyrot i en Parkzone T28 Trojan - f ö en alldeles utmärkt kärra som egentligen inte behöver ett gyro. Men det blev den kärran som blev provkärra främst för att det var god åtkomlighet att montera och justera gyrot. Min åsikt är att det gör mest nytta i samband med landningar i blåsigt väder - där slipper man överraskas av att kärran kan göra kast. Även sidvindslandningar i hyfsat blåsigt väder fungerar bra - men nu kanske man inte skall underskatta att jag är en rätt erfaren flygare så jag blir inte så nervös om det skulle vara lite "småskuttigt"... Men tänk på att öka "gainen" försiktigt på gyrot för med för mycket "gain" så kan kärran bli mer eller mindre ostyrbar.
    Roger
    PS: Höll på att glömma en av mina absoluta favoritkärror nämligen min trotjänare - en Robbe Air Beaver (ST Models Air Beaver m fl namn på samma kärra). Ytterst lättflugen utan hyss men vill gärna flygas med alla tre rodren - alltså även sidrodret för att få till snygga och inte minst snäva svängar. Fungerar helt OK även i lite mera blåsigt väder även om denna kärra inte är speciellt snabb. Den har ovanligt bra (kraftfull) motorisering för att vara denna typ av RTF-kärra i EPO och jag flyger även denna med 3S2200. Och i lugnt väder är det en liten pärla att smyga runt med...
    Senast redigerat av McRegor den 2014-10-10 klockan 10:44.

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av imbecill99 Visa inlägg
    Hej alla flygvänner

    Jag började med RC plan för ca 6 veckor sedan. Simulator första 4 veckorna och sedan köpte jag mig en elseglare(Bixler3) och flyger henne med Hitec Aurora sändare.

    Det jag vill ha hjälp med är tips på ett plan som klarar av lite kraftigare vind. Min nuvarande Bixler3 kan bete sig opålitligt och oförutsägbart när vindbyarna får tag om henne. På simulatorn upplever jag samma sak, att elseglare gör lite som de vill när de blåser hårt. Vad rekommenderar ni?
    Som man frågar får man svar. Det du hade behövt är en Swist F5D med jetmotor på. Det går egentligen lika bra med elmotor, men eftersom du är nybörjare så är jetmotorn att föredra då starterna blir betydligt lättare. Kärran toppar lite över 500km/h vilket gör en vindpust på 7m/s helt betydelselös. Flygplanet är dessutom extremt starkt byggt, jag har aldrig någonsin flugit någonting som flyger så bra som Swist gör, just för att vingen inte vrider sig minsta lilla.




    Sen över till en lite mer jordnära reflektion.... ut och flyg mera och lär dig parera för vinden. Vind är egentligen en fördel att ha, man kan dra nytta av den. Om du upplever vinden som skumpig så har du helt enkelt valt fel ställe att flyga på. Leta upp en större yta där du slipper turbulensen.

    Spaka på och skyll aldrig på flygplanet (nästan aldrig iaf)
    Superhero

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - flyger man på ett klubbfält så kan det vara svårt att undvika turbulensen vid vissa vindriktningar så det är nog bara att ta det som det är. Men träning är som vanligt ett av de bättre råden - däremot knappast att köpa en Swist F5D med jetmotor.. 500 km/h låter nästan ruggigt snabbt - jag som tycker att F3D-kärror är snabba...
    Roger

  12. #12

    Standard

    Tack för alla svar hittills.

    Precis som @bem beskriver så dansar min elseglare(bix3) när vindbyarna slår till och hon blir väldigt står att landa när det blåser friskt från alla väderstreck som @McRegor beskriver.

    Jag har som sagt väldigt lite erfarenhet, vet inte varför min bix3 plötsligt kastats omkull vid landning när det blåser friskt eller varför hon tycker om "dansa" i luften. Min första tanke var att vingarna är för långa och väger för lätt. Känns som att en tyngre kärra med starka vingar skulle göra jobbet, men det är bara vad jag tror. Resonerar jag rätt? Bör jag titta efter ett tyngre plan? kanske gjord av trä eller är det andra kriterier man ska gå efter? Det plan som jag gillar mest på simulatorn är NexStar. Hon känns stabil och kan flyga relativt långsamt utan att spåra ur som en elseglare gör.

    Jag flyger ute på Herrebro(Norrköping) där Nrfk håller till. Det är öppet fält och vinden attackerar från alla olika hål. Jag tycker om vinden, det gör det hela mer spännande men jag har ett plan som inte går att lita på när vindbyarna tilltar. Det blir liksom inte så mycket flygning.

    @bem frågar mig vad jag ska satsa på, vilket material, ifall den ska vara eldriven och vad det får kosta.
    Jag vill att den ska vara eldriven, det underlättar. Planet ska helst inte kosta mer än 2000 kr, då har jag inte räknat med servo, motor, esc etc. Jag vill helst slippa ett snabbt plan. Jag själv har tittat på en massa plan och det är en djungel, och jag har varken karta eller kompass. Det två plan som jag tittat mest på är Multiplex Mentor för den är något tyngre, ca 2000 gram flygvikt men jag har även tittat på ett plan som Matsa har rekommenderat.
    Det är en Seagull innovator Tranier EP --> http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2210
    Hon är gjord av trä och frågan är om trä är mer vindtålig än elapor trots att mentorn väger mer. Så vad mer vindtåligt, ett elapor plan som väger ca 2000 gram eller ett träplan som väger ca 1300 gram?

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Materialet i ett plan har väldigt lite med vindtålighet att göra. Materialvalet är snarare en fråga om ifall man vill laga snyggt vid krash är trä bättre, vill man att det ska hålla så är EPP bättre. EPP går att laga med lim, men lika snyggt som nytt blir det inte. Trä är svårare att laga men om man tar sig omaket att klä om blir det lika snyggt som nytt. Det är dock dyrare att underhålla ett träplan, då klädsel kostar. Lagbitar av balsa och furu bygger man ganska snart upp ett lager av.

    Däremot gäller regeln att ju större vikt i förhållande till vingyta desto mer tegelsten blir flygplanet. 31.4 dm2 med vikt 1400gram blir vingbelastning 45 gram/dm2 eller kubisk vinglast 7,96 gram/dm3. En mentor på 1800 gram och 45dm2 yta blir 40 gram/dm2 och 5,96 gram/dm3. Håll dig under 9 gram/dm3 som nybörjare.

    En not: Vingbelastning skalar inte så man kan inte jämföra olika stora plan, det gör däremot kubisk vinglast.

    En Mentor flyger bättre då den är lättare i förhållande till storleken än en Seagull Innovator. Sen om den är bättre än en Seagull Inovator i vind vet jag faktist inte.

    För bägge planen kan man tänka sig att under vindiga dagar blyar man (framför eller vid tyngdpunkt) för att få tyngd. Nackdelen är att landningarna går snabbare.


    fredrik

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Multiplex Mentor tror jag nog skall klara att flyga hyfsat stabilt även i lite mer vind, men för att flyga mer oberört i lufthavet behövs en lite vassare kärra och det kommer du tids nog att prova på när du hållit på ett tag och kan behärska maskiner som är snabbare och har bättre prestanda. En del klubbar har Mentor som skolmaskin när nya elever skall lära sig flyga så den är helt klart lämplig att lära sig flyga på, men hur bra den klarar hård vind vet jag inte men förhoppningsvis kan nån som har en Multiplex Mentor ge besked här.

    Mentor finns t ex hos RC Flight och Autopartner till hyfsat pris:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1174
    http://www.autopartner.se/flygplan/m...ltiplex-mentor

    Multiplex hemsida, Mentor:
    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...68773fc7e10dd0


    /Bo

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg

    Däremot gäller regeln att ju större vikt i förhållande till vingyta desto mer tegelsten blir flygplanet. 31.4 dm2 med vikt 1400gram blir vingbelastning 45 gram/dm2 eller kubisk vinglast 7,96 gram/dm3. En mentor på 1800 gram och 45dm2 yta blir 40 gram/dm2 och 5,96 gram/dm3. Håll dig under 9 gram/dm3 som nybörjare.

    Två frågor på det.

    1. Jag förstår hur du räknar vingbelastning men hur räknar du ut kubisk vingbelastning?
    2. Om jag har två snarlika plan, den ena med kubisk vinbelastning på 4g/dm3 och den andra på 8g/dm3, vad innebär det i praktiken? vad gör det för inverkan och skillnad på planet och flygningen?

  16. #16

    Standard

    Jag har flugit med MultiWii i ett Bixlerliknande plan i många år.
    Enda problemet med vinden är att ta sig frammåt med det.
    Man kan få trycka ner den med full gas.
    Visst kan det ta i och lyfta planet vertikalt ett par meter i kastvindar.
    Men på en modell som väger 700g så är det imponerande.

    Har även en RadJet från Hobbyking som ligger som ett strykbäda i kastvindarna.
    Med MWii beter den sig i det närmaste som en snabb trainer.

    Mwii funkar ungefär som Safe systemet.
    Stabilisera snabba kast och kan räta upp modellen från nästan vilken situation som helst.

    Det gär även att koppla till GPS för att den ska hitta hem tillbaka om man förvirrat sig.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En kärra som påminner lite om Mentor (och även Funcub) är Bushmaster - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Den är komplett förutom mottagare och ack. Skulle nog rekommendera en 4S-setup om du vill ha bra drag i spisen för att flyga när det är blåsigt. Vill du stabilisera upp ytterligare så kan du ju komplettera med ett 3-axligt gyro - t ex detta billiga också från Hobbyking - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Bushmaster går bra och den är också lite tyngre utan att för den delen vara överviktig. Går att köra på 3S men blir roligare på 4S säger kompisarna som har denna maskin.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Först av allt: PatrikE, Tack för ditt arbete på Multiwii Airplane!

    Angående MPX Mentor, tål den verkligen vind? Jag har en MPX funcub och även om jag flugit den i kuling ett par accar så är det inte njutbart ens i lite vind då den väldigt gärna vippar 45 grader eller mer med vingarna när det är byigt.

    Jörgen

  19. #19

    Standard

    Som nybörjare hade jag mycket kul när det blåste med en Techone Neptune http://www.techonehobby.com/proinfo.php?kid=1&pid=25. Fortfarande utan skador efter tre år - tar fram den när jag inte vill riskera att krascha någon av mina andra kärror!

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är inte många kärror som ärligt "tål vind" om dom inte flygs fort så visst kan man ifrågasätta om t ex Mentor eller Bushmaster är ett optimalt val men jämfört med en Bixler så tål dom helt klart mera vind. Men till sist är det ju också frågan om piloten "tål vind" så i stor utsträckning är det nog piloten som måste tränas. Men en Mentor eller Bushmaster med ett 3-vägsgyro ger nog en hygglig kompromiss på en relativt lättflugen, stryktålig och hyggligt vindtålig kärra.
    Och beträffande EPO/EPP kontra balsa så har det ingen betydelse ur "vindtålighets-synpunkt" men för en nybörjare är en EPO/EPP-kärra mycket tåligare för misshandel och likaså mycket enklare att laga om man ändå misslyckas...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •