Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Storleksskillnad mellan 1/4 Cubar?

  1. #1

    Standard Storleksskillnad mellan 1/4 Cubar?

    Jag har en liten fundering angående bredden på kroppen på en Cub. Jag har köpt en begagnad Sig 1/4 J3 Cub som jag funderar på att konvertera till en Super Cub.

    Nu hade jag sedan tidigare en motorkåpa kvar från en kraschad Super Cub men när jag testar den på Sig Cuben är kåpan alldeles för stor och bred.

    Jag tog då fram en ritning till en Marutaka 1/4 Super Cub och jämförde bredden på kroppen med Sig Cuben. Marutakan var då c:a 4 cm bredare än Sig:s Cub

    Nu undrar jag om Super Cuben hade bredare kropp än J3? Jag har mätt precis bakom vindrutan. Eller kan det skilja så mycket mellan olika modeller? 4 cm är ju trots allt ganska mycket på den relativt smala kroppen.

    Jag har nu beställt en reservdelskåpa till Hangar9 1/4 Super Cub. Får se hur bred den är. Det finns kanske någon här som har en sådan och skulle ha lust att mäta.

    Vad säger ni med erfarenhet av Cubar?
    /Mats

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Normalt är det samma bredd på supercub och J3 kropparna förutom lite i nosen, men det kan skilja på skalariktigheten mellan byggsatstillverkarna.
    Övrigt som skiljer mellan supercub och J3 är stabbe, fena, Vingar, frontruta, stag innanför frontrutan.
    Har själv konverterat en Sig J3 till supercub.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3

    Standard

    Tack Christer!

    Jo det är just dom saker du räknar upp jag har tänkt ändra på. Eller inte riktigt så noga kanske. Fena och stabe får behålla sina ytterkonturer men jag har tänk göra balansroder eller vad det heter på stabben. Sedan vet jag inte hur jag gör med stagen innanför rutan. Jag är lite osäker på om dom fyller en funktion när det gäller hållfastheten. Jag tittade lite på ritningen som följde med och jag måste säga att jag är tveksam till konstruktionen just där. Själva nosdelen framför rutan verka ju byggas som en egen liten låda som sedan bara limmas kant i kant med resten av kroppen. Det verkar inte finnas några längsgående lister eller någon plywoodförstärkning som binder samman den delen med resten av kroppen. Så skulle aldrig min guru Per Lundkvist ha gjort Nu har man väl i och för sig inte hört talas om några Sig Cubar som gått av på mitten men ändå.

    Jag funderar också på om jag ska göra en vingmittdel som sitter fast i kroppen. Jag har nämligen vingar med klaffar från en annan modell som jag funderar på att anpassa till den här. Nackdelen med en fast vingmittdel är väl att den minskar åtkomligheten till servon och mottagare. Men det kanske går att gör löstagbar eller en ruta som går att ta bort.

    Har du några andra tips och erfarenheter från din konvertering?

    /Mats

  4. #4
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag hade fast vingmittendel på min och en löstagbar ruta/lucka för åtkomligheten.
    Bygg den lätt och du får en fantastisk busmaskin att bryta omkring med! eller bara finflyga om det önskas.
    Min vägde 6,4 kg och drevs av en OS160 twin, hade 180mm stora hjul och alaskamodifierade vingspettsar
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #5

    Standard

    Mats, det finns en bra tråd på RCU http://www.rcuniverse.com/forum/kit-...cub-build.html .

    mhv /Kurt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •