Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motor och ESC frågor

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard Motor och ESC frågor

    Hej jag har följande elektronik i min F450 Quad copter:

    Mystery Fire Dragon 30A
    Motorer sunnysky x2212 980kv (tror det är v2 versionen för där e inte likadant lager uppe och nere i motorn)

    Har ett par frågor gällande denna setup, för de första: enligt specs på esc och motorer så klarar dom 2-3s och förra ägaren säger han har använt 4s batterier på detta. Är detta lämpligt? kommer sakerna slitas ut fortare? kommer jag elda upp sakerna eventuellt? jag har nämligen buggy bil med 4s som har vettig vikt som är på ett ungefär densamma som mitt 3s batteri jag har, kan jag slippa spendera nå tusenlappar på köpa batteri så gör jag gärna det.

    Min andra fråga är, kan jag tjäna på något med att byta ut esc och motorer till något som klarar 4s? dvs flygtid - lyftkraft? eller vad blir skillnaden? vad är skillnaden mellan köra med 900 kv och 980 kv motorer ?
    jag har 10x4.7 proppar på den idag och det ska förra ägaren också använt när han flög med 4s batteri

    Tacksam för svar
    Mvh
    Fredrik

  2. #2

    Standard

    Jag har alltid kör mina sunnkysky 2212 980kv på 4cell och det funkar perfekt. Men 10x47 är nog lite väl stort för dom på 4cell. Jag hade kört 9x5 som max. Använder själv Graupner 9x5 E-prop (motsvarar en 8'' APC) och HQ prop 8x45 slow. Du vill inte ha för stort batteri och lipo till bilarna brukar va hardcase som är tyngre och på runt 5000mah vilket känns lite mycket för den setupen men det går säkert om du inte har en massa FPV grejer.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    tackar för svaret.
    http://tlk.se/webshop/index.php?rout...roduct_id=1032 såna batteri har jhag. 2 st såna blir 440 gram o batteriet jag har idag väger 405 gram.

    men esc:arna kommer inte ta stryk av de hela? samt av vilken anledning vill man gå ner i storlek på propparna ? vad är för och nackdel med det?

    Sorry för alla rookie frågor men jag hittar inge direkt info om de hela vad det har för betydelse. jag har läst lite om olika lyftkrafter beroende på vad man har för propp .

    neu: har du bytt ut lager i dina sunnysky motorer ? så fall vad är de för storlek på lager du använt?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rent allmänt får du nog vänja dig med att mäta strömförbrukningen med aktuella batterier och proppar för att veta för att gissa är omöjligt. Sen har du själv de flesta svaren på dina frågor... Du går ju ner i proppstorlek för att minska belastningen (inmatade effekten) så att inte motor och/eller fartreglagen "brinner" - eller för en delen så att du inte överbelastar acken.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Nej har inte bytt lager i mina då dom funkar bra. Dina ESC ser inte ut att klara 4cell så dom får du nog ta och byta. Afro 30A borde funka fint.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    okok, då får jag nog eventuellt överväga att skaffa ett par andra ESC:ar ... men hur fungerar det efter ett esc byte gentemot min quad? måste man göra något inställningsvässigt. jag har tagit latmans vägen när jag införskaffade min quad copter, då jag köpte den färdigmonterad och intrimmad osv .

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    okok, då får jag nog eventuellt överväga att skaffa ett par andra ESC:ar ... men hur fungerar det efter ett esc byte gentemot min quad? måste man göra något inställningsvässigt. jag har tagit latmans vägen när jag införskaffade min quad copter, då jag köpte den färdigmonterad och intrimmad osv .
    Det hjälper inte att byta fartreglage. Du måste antigen minska propellrarna eller spänningen eller kV. Du bör göra som Roger säger och mäta.
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    minska spänningen = volten? mindre kv gör vad? mindre varvtal då eller?

    med andra ord kan jag dra slutsatsen att förra ägaren utav quaden har ej talat sanning när han hävdar att han bara har flugit med 4s batteri till quaden som den är idag? dvs med esc, motorer och proppar.

  9. #9

    Standard

    Han måste byta ESC för dom han har klara inte 4cell. Inte lönt att mätta med en sådan väl testad setup. Graupner E-prop 9x5 med 4 cell och bättre ESC så ska det va lugnt. Mina motorer blev knappt varma när jag körde den setupen.

    Har hört att några kör 10x45 proppar med 4cell men tycker att det är på gränsen så skulle inte provat.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    ja då e de en j*vla tur jag ej provat mina 4s batteri till quaden ännu då .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •