Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: cc3d gyro drift

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard cc3d gyro drift

    Jag har samma problem med cc3d som multiwii gyro drift. Den tappar bort level i stab Mao lutar mer och mer åt sidan när jag flyger.

  2. #2

    Standard

    Har du kraschat hårt lite för många gånger tro?
    Jag fick lov att kassera mitt MultiWii-kort då gyrot efter lite för många kraschlandningar började drifta upp till 45 frader bara en minut efter kalibrering.

    Minst sagt spännande att försöka hålla emot i luften då

  3. #3

    Standard

    Kanske kan "idiot-tricket" som ska funka för Naza appliceras här?
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...ostcount=14114

    Görs på egen risk, hade dock en kund på företaget jag jobbar på som tydligen försökt det och fått det att funka igen.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Förstod ingenting av den rcgroups posten.
    Ska man hålla grejjerna 20cm ovanför bordet och slå till dom? Sedan göra om level iunställningen?

    Jag har inga problem med detta på apm som använder samma gyro och krachat massor av gånger bra mycket värre än vad min cc3d gjort för den har bara gjort lite hårda landningar där den flippat på rygg typ.

    Jag tror multiwii och cc3d ignorerar termometern i gyrot för det driftar ett 1grad per C temperatur skillnad. Så flyger man och det blåser luft mot gyrot så börjar det luta efter en stund. Men jag kan ju testa att smätta till kontrollen med fingrarna och se ifall den flyhger osm den ska nästa gång efter en omkalibrering.

  5. #5

    Standard

    Jag har uppfattat det som att man ska hålla den cirka 20cm ovanför bordet och slå till den med fingret och sen släppa den.

    Som sagt, på egen risk och förstår inte själv hur det kan funka.
    Skulle kunna förstå principen om det var ett mekaniskt gyro men nu snackar vi känsliga komponenter som man vanligtvis vill hålla borta från slag och stötar.

    Den kunden som gjort tricket hade krashat genom en bilruta och sedan hade den varit oflygbar i form av att den lutade kraftigt samt att han fick felet 25 i GUIn.

    Men efter han gjort det tricket funkade den igen.

    Han lämmnade in den och bad oss kolla på den och jag kunde inte hitta något fel på den.

    Gick 360° runt på alla axlar utan probelm i GUIn.

    Tror dock det det mynnar ut i något som råkar ha en koppling till en hård stöt, t.ex en lödning som glappar eller liknande.

    Så tror inte droppet har en direkt påverkarn.
    Men, vem vet...

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    E ller så kopplar man bara in kontrollen och hittar boxen accelrometer filtering. Increace value to stop gyro drift.
    Kan ju börja med att testa det.
    Ska bara vänta på att mina nya propellrar dimper ner som jag beställt då jag råkade komma åt throttle sticken 1snäpp när den låg uppockner.

  7. #7

    Standard

    Har aldrig pillat på CC3D så vet ingenting kring mjukvaran bara lite om vad som eventuellt påverkar hårdvaran.

  8. #8
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Min erfarenhet av CC3D är att den beter sig på sättet du beskriver om man har för mycket vibrationer... Balanserat propparna?

  9. #9

    Standard

    Hade samma problem med mitt naze32. efter några sekunder i luften så började min quad luta rejält bakåt. Slutade med att hobbyking skickade ett nytt kort till mig.
    Även efter att ha ställt in gyrofilter, men testa, det kanske kan funka på din!

    Märkte en rejäl skillnad mellan fastskruvad FC direkt i ramen och FC monterat på mjuka locket man fick FC i, skillnaden var inte jätte stor, tills jag gasade på rejält då mycket vibrationer uppstod. Så testa att montera FC på något mjukt och se om det hjälper.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Skulle haft m3 vibrations dämpare

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Köpte vibrationsdämpare och ändrade filtret. Nu flyger den hgelt utan gyrodrifrt. GÖTT

  12. #12

  13. #13

    Standard

    Vad köpte du för några, och vart? Länk?

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag har under ett par år endast kört med canopygummin från 450 helisar , funkar kanon
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Dessa köpte jag
    Det verkar mer eller mindre vara armerad slang med en skruv och en mutter

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2617

    Annars brukar jag använda 3m gyro kuddar eller montage tejp från biltema. Montagetejpen sitter görbra och är silicon aktig brukar stapla 3st lager montage tejp sedan klippa till 4st kvadrater så kan man montera de flesta kontgrollerna med dom bitarna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •