Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trottellinkage på bensinmotor.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Trottellinkage på bensinmotor.

    Hej! Jag håller på att montera en 30 cc no name motor men som liknar en DLE 30 typ med walbroförgasare, bakmonterad. Det jag funderar på är hur man bäst löser trottellinkaget. Jag vet inte om det alltid är så men på den här förgasaren sitter det en returfjäder på trottelspjället. Är det ok att låta ett std servo jobba mot den fjädern eller bör jag ta bort den.

    Sedan är det ju så väldigt kort rörelseväg på förgasarens korta arm. Jag tycker det är svårt att få till en bra och någorlunda jämn rörelse. Jag får begränsa servorörelsen i radion väldigt mycket och det blir lite konstigt och inte så linjärt. Tyvärr saknar radion expo på just trotteln.

    Hur brukar ni som är vana med bensinmotorer lösa linkaget till trotteln.

    /Mats

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Inte van vid bensinare, men spontant;
    - Förlänga throttlearmen på förgasaren
    - kortaste möjliga servoarm på servot (borra eget hål)
    - expo är nog inte helt rätt, det är kring centrum, men du borde väl ha programmerbara throttlekurvor fär du kan få som du vill ha?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Förläng trottelarmen och använd en fisketafsvajer för reglaget mellan servot och förgasaren.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    Standard

    Så sant att det inte är expo jag ska använda mig av. Men nu tror jag att jag har fått till en bra rörelse. Jag vill helst ha lite mindre utslag i början och ett större mot slutet i förhållande till spakrörelsen. Jag begränsade felaktigt servorörelsen vid fullgas vilket gav motsatt effekt. Nu har jag istället begränsat rörelsen åt andra hållet vilket gav den rörelse jag önskade. Nu ska det bara testas i praktiken men först ska tändningen hitta sin plats i modellen. Jag ska försöka att få fast den i brandskottet så den kommer långt från radion.

    En fiskewire är nog rätt typ av länk mellan throttle och servo. Jag gjorde kanske lite overkill och satte dit en wire i storlek typ bromswire på en cykel. Men en 1/4 skala Cub är väl inte jättekänslig för några gram hit och dit. Får se om jag gör om det när jag ska konvertera den till en Super Cub.

    Kan man använda ett gult innerlinkage från Sullivans roderlinkage till ytterwire tro? Det är svårt att dra wiren rakt mellan servo och förgasare så det behövs en ytterwire.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2014-10-14 klockan 14:27.

  5. #5
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Behåll fjädern annars kommer förgasarhuset snabbt att glappa
    upp i spjällaxelhålet och resultera i att den drar tjyvluft.

    Matsa...

  6. #6


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 793
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Jag brukar också använda wire som koppling mellan servo och trottelarm efter tips från LIP. Det har fungerat mycket bra även då det inte går att dra wiren rakt. Då brukar jag helt enkelt fixa en brytpunkt med men en liten skruvögla som wiren får gå igenom istället för en ytterhylsa. Fungerar även med 90° riktningsändring om inte wiren är för kraftig. Returfjädern måste förstås vara kvar som Matsa säger.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •