Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Ta ut en delström ur ett LiPo ?

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Har du telemetri i J21an?
    Jag skulle köra planet utan någon extra kylning av ESC men sätta en temperaturprob på ESC.

    Hälsningar,
    Lars
    ESC fixar detta själv, temperatur är en inbyggd telemetrifuntion
    Superhero

  2. #22

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen, och tack för allt intresse och alla svar.

    Jag har nu bestämt mig för 12V efter att ha hittat en strömregulator på Kjell o Co som jag matar med 4 celler och som ger en inställningsbar stabil spänning som jag nu ställt på 12V. Har sen beställt en liten (50 x 50 x 15) radialfläkt (blower) som kan blåsa ut i en kanal så att fläkten (väger 30g) kan placeras en bit framför TP och luften då ledas i kanalen bakåt till fartreglaget.
    Luft kommer ju in i kroppen både genom hål i vingarnas framkanter (till radialfläkten och till motorn som har egen fläkt) och i fullskalamotorns luftintag på kroppens H- sida (direkt in på fartreglaget)

    Tänkte först styra fläkten med microbrytare på ställ-lucksservot men lutar nu mot en bimetallskontakt sittande på fartreglaget istället så blir start o stopp beroende på temperaturen.

    Man frågar sig då vilken temp som bör starta fläkten . JETI säger att fartreglaget skall ligga mellan 30 Celcius och 130 dito så man kanske skall låta fläkten starta på 90 - 100 grader C. Synpunkter/erfarenheter ?

    Fartreglaget i sig själv har telemetri men vad jag förstår så passar detta bara till Spektrum Duplex medan jag kör Futaba 7C, så detta kan jag tyvärr inte nyttja .

    Har funderat på separat telemetri typ Quanum eller dylikt men ännu inte hittat något som verkar rätt. ( Väldigt svårt att få någon bra uppfattning om vad saker o ting presterar och hur det fungerar, på nätet, tycker jag.)

    Sen är det mycket möjligt att fartreglaget inte alls behöver någon fläkt för att inte bli för varmt vid vissa tillfällen då fartvinden är obefintlig och propellervinden inte existerar, pga pusherkonfigurationen, men jag måste planera för en fläkt så jag inte behöver göra stora ombyggnader i efterhand.

    Det tycks ju bara handla om ca 50 - 70 gram extra vikt från fläktinstallationen och det kan jag leva med. Fartreglage till bilar har tydligen oftast fläkt och hade jag hittat ett lämpligt sådant så hade jag skaffat det, men tyvärr så hittade jag inget lämpligt när jag letade fartreglage

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Du kan köpa en Robbe/Futaba Telemetri-Box och en Robbe/Futaba FASST mottagare med telemetrifunktion samt en Robbe/Futaba temperatursensor. Blir en ganska dyr lösning men ett alternativ i alla fall.
    http://www.robbe.de/rc-fernsteuerung..._from_store=en
    - 1-F1666, Telemetri-Box
    - 1-F1001, R7008SB mottagare
    - 1-F1713, Temperatursensor

    Jag har själv detta till min Futaba 14MZ fast jag använder Robbe/Futaba Strömsensorn, så ingen tempsensor i mitt fall.

    Ett annat alternativ är att köpa en Jeti full range telemetrimottagare som sen kommunicerar med en Jeti box Profi display samt en Jeti temperatursensor MT125 EX ansluten till Jeti telemetrimottagaren.
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...JETIBOX-profi/
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/.../Receivers-EX/
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...re-Sensors-EX/

    Blir dyrt det också.

    Kanske Quanums telemetri kan vara nåt också som du nämde. Eller kika på FrSky telemetri.

    /Bo

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jeti har många kul funktioner, bland annat digitala in/utgångar på mottagaren. Den kan tex få en signal via en switch att nu är en lucka öppen och sedan agera utefter det. Men det bygger ju på att man använder Jeti hela vägen. Då kunde du sett temperaturen live och fått den uppläst om den avvek för mycket.
    Superhero

  5. #25
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Samma telemetrimöjligheter har taranis. Frsky's bästa strömsensor tål dock max 150A, vet inte om det räcker för dig.
    Jag har bara kopplat röst (och vario) till höjdmätaren och rssi, men det ska gå att få röstuppläsning av valfri sensor.
    Max 32 kanaler om stoppar i en FrSky XJT-modul.
    Max 16 kanaler som den levereras.
    Jag har bara 24 kanaler då jag vill ha kompatibilitet med mina gamla mottagare och har en DJT-modul.
    fredrik

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jobbig Jetianhängare jag vet... Mezon har strömmätare inbyggt också. Han har ju ett av de bästa reglagen på marknaden redan så synd att inte använda funktionerna som han redan köpt
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •