Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Kondensator till mottagare?

  1. #1

    Standard Kondensator till mottagare?

    Man kan köpa en kondensator med servokontakt bara att plugga i mottagaren för att få bort lite "störningar" som tex brownouts och dylikt. Vad är det för kondensator som passar bäst till en 4.8-6V-mottagare? 3300 mikrofarad / 16 volt? Mindre? Större?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Det bästa borde väl ändå vara en schottky seriediod och en elektrolyt på runt 1000uF/10V eller liknande.
    Dioden hindrar andra belastningar att ladda ur kondingen.
    servon hade jag matat separat, innan dioden isf.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Om man har så dålig kraftförsörjning så att man får spänningsdippar och brownouts så ska man nog inte tro att en konding "löser" det problemet. Skulle aldrig lita på det. Som att laga bilen med plåster eller silvertejp.
    Man måste nog se över sina kablar, kontakter och sin kraftkälla först, och se till att man har stabil matning.
    /A

  4. #4
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag har försökt att räkna lite på detta förut, men utan att veta hur pass snabba dipparna är så blir det svårt att ge exakta siffror. Tanken med de kondensatorer som säljs är ju att de skall ligga paralellt med batteriet och hjälpa till vid dipparna i spänningen. Problemet med detta är att dipparna i spänningen kommer ifrån spikar i strömmen, det kräfs alltså en konding som är gjord just för höga strömmar (storleks ordningen någon ampere gissar jag i spikarna). Detta plus tidsaspekten, spikarna är nog reltivt långa eftersom de kommer ifrån att servomotorerna jobbar, gör att det är kraftiga kondensatorer som behövs. Dvs någonstans kring 10mF och strömmar kring 1A krävs. Jag är inget vidare på el, men de vanliga elektrolyt kondingarna är inte direkt tänkta till sådant här.

    Slutsatsen blir alltså att motagaren borde drivas med en separat spänningskälla. Alternativt separeras med en diod, som förslogs tidigare.
    Kör så det ryker!

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tidigt i 2,4GHz-teknikskiftet hade Spektrum problem vid brownout på mottagare AR6200 med version mindre än 1.6.
    Recoverytiden var för lång. Spektrum "åtgärdade" problemet med att sälja kondensatorer. De borde vara rätt dimensionerade. 10V 4700uF om jag läser rätt. Ditt förslag låter rimligt dimensionerat (16V 3300uF). Tål för lite högre spänning men samma storlek. Har du tittat på hobbyking tro?

    Jag har åtgärdat i min kärra med digitala servo som drar stora strömmar med 1800mAh 40C 2S LiPo + 3A Bec.

    http://www.amazon.com/dp/B000BOVMHK?...341QQPTXZPQXB&

    Vad har du problem som gör att du tror du behöver kondensator?
    mvh //Fredrik
    fredrik

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Freddan skrev det jag tänkte skriva också. Tror/vet att kondingen bara är ett plåster och ingen lösning på något.

    Man får helt enkelt inte störningar på moderna setuper, får man det ändå så har man installerat väldigt slarvigt eller tullat för mycket på kvalitet i någon komponent så som BEC krets eller så.
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Om man misstänkt ett problem när man flyger, någon oförklarlig fördröjning eller något sånt och sedan testat allt ordentligt utan att kunna återskapa så kan det vara en ide att montera en kondensator. Lite som att ha första förband i bilen, det kanske hjälper om något händer.

    Om man är säker på att man får brown outs ibland så skulle jag inte försöka fixa det med en kondensator. Precis som jag inte skulle köra en bil utan bromsar även om det finns första förband i bilen.

    Jörgen

  8. #8

    Standard

    Orsaken till frågan var att en multicopter mitt i allt ramlade ner och det enda vi kom på, var att det måste ha vart en brownout. Varför det blev en brownout kan ha vart att ett servo i gimbaln fick fnatt (gick fysiskt slut i kraschen så man vet ju inte om det hade felat före) och således drog ihjäl allt. Då tänkte vi sätta en UBEC för att skilja på matningen, men eftersom jag sett att det här och där finns små kondingar att stöpsla i mottagaren som ska avhjälpa lite störningar så måste jag ju fråga. =) Hobbyking köper jag helst inget från, nej nej. Men det kan hända idén kom därifrån just angående 3300/16, stod i ett forum om 3300/16. Dessutom ska FrSky-mottagaren slängas så långt det går och ersättas med Futaba FASST, bara det är en kvalitetshöjning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Dessutom ska FrSky-mottagaren slängas så långt det går och ersättas med Futaba FASST, bara det är en kvalitetshöjning.
    Vad var det för FrSky-mottagare??
    Retroholic!

  10. #10

    Standard

    Separerade matningar låter bra. Var det en APM flight controller i den? Vad säger loggen där i så fall?

    Jörgen

  11. #11
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Byta mottagare är väl också lite bara som att dölja problemet men förmodligen så kommer det att funka med en futabamottagare, men felet kvarstår.
    Det är stor skillnad mellen olika mottagare vad gäller känsligheten för spänningsdippar, Gjorde ett test för ett tag sedan på en 450 heli som en kompis hade med vbar och Spektrumsateliter (dsmx) och pga servon som var helt slut så fick han brownouts, men bara för skojs skull så testade jag en futabamottagare i stället och vips så funkade allt som det skulle :-), Men givetvis så byttes servona ut efter testen.
    Med spektrumsattar: https://www.youtube.com/watch?v=ij6p...yuZwmw95--cetQ
    Med Futaba sbus: https://www.youtube.com/watch?v=8-ug...yuZwmw95--cetQ

  12. #12

    Standard

    Såg jag fel eller var det en annan esc också? Jag vet att Aligns 35A esc är lite klen.

    Jörgen

  13. #13
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Ja du såg fel, det är en Ice lite 50 som sitter på höger sida, men testade med en Turnigy plush 40 också med samma resultat.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    FrSky's säkerhet vid brownout kunde vara bättre. Jag fick brownout i ett flygetyg under rolling cirkle när jag hade en 30A Hobbywing Funfly med LBEC. Servona drog så mycket ström att BEC blev överhettad. Efter krash stod servona lite hursomhelst. Det var en futabakompatibel 8-kanalsmottagare TFR8S. Jag bytte till 40A väldigt gammal "OEM-RC 40A guard" som är tillverkad av Hobbywing innan de bytte namn på BEC:arna till FunFly. Fungerar kalasbra, problemet åtgärdat, fastän mottagaren är densamma.
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Det var en FrSky V8FR-II-mottagare.
    Blir en Castle Creations blå-UBEC, de har funkat bra för mig. Små och smidiga också.
    APM 2.6 japp (med GPS/compass och telemetri). Jag begrep inte loggar då, men nu gör jag det och väntar på att få logg-filen. =)
    Byter man från FrSky till Futaba är det direkt (för mig) en felkälla mindre, i alla fall med tanke på hur många Futaba jag haft som aldrig krånglat jämfört med en FrSky. Fast det var brownout... =) Men Futaba-mottagaren lämnar utgångarna i trevligare lägen än FrSky som tydligen kan lämna utgångarna lite hur som helst (är inte den första, läst att flera haft det problemet).

    Borde räcka med UBEC och nya mottagaren. Då känns det bättre. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har kört med FrSky i snart 5 år och aldrig haft nå'ra problem.
    Men å andra sidan har jag inte haft (har inte haft behov av) några super-duper-mega-special-servon som drar ström som ett mindre kärnkraftverk.
    Däremot bevittnade jag en häftig krasch för några år sen, där piloten hade en Futaba-radio/mottagare som tydligen fick fnatt p.g.a. överhettning. Så JAG har inget större förtroende för Futaba numera, dyra prylar som inte är ett dugg bättre än något annat.

    Tycker JAG, alltså...
    Retroholic!

  17. #17
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Han hade säkert lindat in den i skummgummi då va? Vet att det funnits Futabamottagare som var känsligare mot värme än andra, men man bör inte linda in dom i nånting, och det räcker att sätta fast dom med dubbelhäftande skummtejp.
    I stort sett alla nyare mottagare (oavsett märke) har ytmonterade komponenter och tål vibrationer ofantligt mycket bättre än gamla dito som har konvetionellt lödda större komponenter och en kristall som var mycket känslig för vibrationer, och det är ju lätt för gamla rävar att göra som man alltid gjort men det passar inte alltid nu för tiden ;-)

  18. #18

    Standard

    Futaba 2.4GHz ska inte lindas in pga värmen, det står i manualen.
    Man ska inte heller lämna Futaba-mottagaren i ett flyg som det kan bli varmt i när det ligger i solen.
    Alltid bra med några lager dubbelhäftande.

    Jag litar mer på "jag har haft Futaba och aldrig haft problem" som jag hört av många, än att jag hör "jag har haft FrSky många år utan problem" samt "jag har bara haft problem med FrSky". =) FrSky är billigare, har man otur så är det ... otur. Helt enkelt. Jag har säkert 5 st Turnigy-UBECs som funkar klockrent. Skitbra grejer. De bara går och går. Men ett har brunnit. Men de andra är värda pengarna. Tänk om jag aldrig hade fått den där UBECen som brann för mig, utan nån annan hade fått den. Då hade jag tyckt att Turnigy är bra grejer. Medans den andre hade sagt att det är bara skräp... Humm... :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Att man inte kommer på någon annan felkälla än brown out betyder ju inte per automatik att det var en brown out. Det får man nog aldrig veta så vitt man inte kan logga spänningen i mottagaren.

    Jag har en känsla av att Frsky ägare i en ovanligt hög omfattning är forumanvändare. Finns det någon annat märke som har en tråd 36800 inlägg som Frsky Taranistråden på RC Groups.com har https://www.hobbyking.com/hobbyking/...ShowOrders.asp Och här på forumet gissar jag att det är just Frsky Taranistråden som är den längsta på forumet. Jag tvivlar på att något annat märke genererat ett så stort intresse på olika modellflygforum.

    Vad jag menar är att om ett märke är så omskrivet så är det ju självklart att man även hittar ett och annat problem om man Googlar. Om det därifrån går att dra någon slutsats om att märket skulle ha större problem än andra i ett visst avseende är nog mer tveksamt.

    Om det sedan finns någon objektiv test som visar att Frsky skulle klara en brown out sämre än Futaba så är det ju en annas sak. Men finns det det. En brown out innebär väl att späningen sjunker så lågt att mottagaren inte längre fungerar. Hur fungerar Futabas mottagare som lämnar servona i ett bättre läge när den inte fungerar. Det är möjligt att det finns ett svar på det men jag är bara nyfiken. Annars borde det väl vara ganska lätt att testa vad som händer om man sänker spänningen.

    Något annat som skulle vara spännande att veta är om det finns skillnader i hur snabbt mottagaren återgår från ett failsafeläge. Får man bara en mycket kort glitch så kan det ju vara avgörande hur snabbt man är på banan igen.

    /Mats

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Från failsafe återstartar frsky på mindre än en sekund. Futaba känns återstarten aning snabbare. Man provar sitt failsafe på kanske 5 misstags höjd, sen startar man sändaren igen och räknar sekunder innan kontroll återkommer som när man räknar tid mellan blixt och muller vid åska.
    Jag använder 0 gas, neutral skev, neutral sida, max höjd.
    På Futaba hinner jag börja tänka, på Frsky kommer jag nästan igenom etttusenett.

    Brownout med futaba har nästan alltid varit neutrala roder. Jag har bara haft det i en modell, en parkmaster. Sista gången det hände var jag dock på olämlig höjd och gasen var inte avstängd. Parkmastern gick enligt loggen från 60 meters höjd till -2 meter på 2 sekunder. -2 meter var en överdrift. Men motor och reglage blev begravda och motorn kom till motorhimmeln. Så perfekt är inte futaba, motorn borde vara stängd.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •