Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Saito 180 glöd till stift

  1. #21

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Kungälvs mfk, Trollhättans mfk, Stenungsunds mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Saito Visa inlägg
    Ska väl nämnas att de kan bli lite svår startad vid låga temperaturer.
    Lasse
    Har du testat 5% akylatbensin i soppan? Gör susen på vintern, flampunkt -40grader på bensin, metanol +8.
    För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

  2. #22

    Reg.datum
    Aug 2012
    Inlägg
    32
    Klubb
    vänersborg modellklubb

    Standard

    menar du e85 eller asp?

  3. #23

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Kungälvs mfk, Trollhättans mfk, Stenungsunds mfk

    Standard

    ASP tex ja. Eller vanlig blyfri 95.
    För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

  4. #24

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Kungälvs mfk, Trollhättans mfk, Stenungsunds mfk

    Standard

    Jag testade tändsystem på 2-takt med metanol, meningslöst, går nästan bättre med glödstift och planet blir i alla fall lättare utan tändstystem...
    För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

  5. #25

    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    40
    Jobb
    Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonteY Visa inlägg
    Jag testade tändsystem på 2-takt med metanol, meningslöst, går nästan bättre med glödstift och planet blir i alla fall lättare utan tändstystem...
    hej jonteY
    å jag som har upplevt tvärtom med tändsystem.
    kan du berätta mera typ motor/vilket system.
    jag gjorde ett misstag vid montering av magnetringen, efter justering funkade allt mycket bra
    Lasse

  6. #26

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Kungälvs mfk, Trollhättans mfk, Stenungsunds mfk

    Standard

    Ja 4-takt blev bra som ni säger, men testade på en OS BGX (2takt). Kan vara jag som gjort fel också. Rcxel system..

    Fördelarna med tändsystem som jag ser det är att man får generellt lägre tomgång med tändsystem. Och på 4-takt kan man sänka nitrot. Men 2-taktarna går bra på lågnitro ändå tycker jag, med glödstift.

    Och det allra bästa när det gäller glödstift oavsett motor är OS G5 (bensin-stift), även till metanol.
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEJRG
    Senast redigerat av JonteY den 2016-06-18 klockan 15:57.
    För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

  7. #27
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 394
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hur låg tomgång behövs? Tomgångsvarvtalet för de medelstora Saitomotorer som jag har, exv. FA-100, ligger runt 2000 rpm till dess att jag stryper bränsletillförseln och för de lite mindre motorerna, exv. FA-56, brukar ett säkert tomgångsvarvtal ligga lite högre, ca 2200 rpm. Lägger man till ombordglöd kan varvtalet sänkas ytterligare några hundra RPM. Jag har svårt att se att ett ännu lägre tomgångsvarvtal behövs.
    Osäker tomgång kan bero på flera saker men en vanlig orsak för Saitos motorer är att motorns tomgångsnål inte justerats in korrekt. Från fabriken är den vanligtvis väldigt rikt inställd.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  8. #28

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Och det allra bästa när det gäller glödstift oavsett motor är OS G5 (bensin-stift), även till metanol.
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEJRG[/QUOTE]

    menar du att den funkar på metanol ..och det blir bättre än vanligt glöd stift .

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Och det allra bästa när det gäller glödstift oavsett motor är OS G5 (bensin-stift), även till metanol.
    [url
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEJRG[/url]
    Kan man bensin konvertera en metanolmotor genom att bara byta till detta stift?

  10. #30

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Kungälvs mfk, Trollhättans mfk, Stenungsunds mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JUTA Visa inlägg
    Kan man bensin konvertera en metanolmotor genom att bara byta till detta stift?
    Kan gå på mindre motorer, större behöver troligen byta förgasare. Det är också så att OS har alltid bränslepump när de kör med detta stift och bensin. Man måste ha konstant bränsletryck säger de, så släng på en extern pump, byt stift och testa...

    Citat Ursprungligen postat av vire Visa inlägg

    menar du att den funkar på metanol ..och det blir bättre än vanligt glöd stift .
    jag upplever det så, stiften funkar fint med metanol..




    Körde för övrigt en OS FS-120 Surpass idag med tändsystem, underbar gång och ej nitroberoende.
    Senast redigerat av JonteY den 2016-06-19 klockan 15:01.
    För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

  11. #31

    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    15
    Jobb
    El/tele Egen företagare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Jag konverterat en saito 150 till tändstift å metanol drift.
    Bästa jag har gjort..
    Drar mindre bränsle. Lägre tomgång.
    Hade dock tillgång till svarv å gjorde en egen magnet hållare som sitter på propp adaptern.

  12. #32

    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    15
    Jobb
    El/tele Egen företagare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Dok vid bensin skall man ju passa sig beroende på vad man har för motor å kolla vad man har för lagringsytor på staken.
    Generell regel är man skall ha messings lagring i staken.
    Har man ALU så kommer det slitas väldigt fort å gå åt helsike snabbt.
    Samt det är ju alltid bråkigt att hitta rätt warlbro förgasare som passar just den motorn man har.

    Så därför valde jag köra metanol å köra tändstift.

    Både saito 150 å 180 kör ALU lagring i staken

  13. #33
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag skulle vilja gå så långt att det bör vara nållagrat om man skall köra på bensin. Tändsystem och metanol fungerar. mycket bra. Motorn går mjukare, lägre ljud och högre effekt är min erfarenhet.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #34

    Reg.datum
    Aug 2012
    Inlägg
    32
    Klubb
    vänersborg modellklubb

    Standard

    en liten fråga vad för tändläge är att rekomendera?

  15. #35
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det tändsystem jag har använt mig av Rcexel har en tändpunkt på ca. 27grader före övre dödpunkt, systemet ställer sig sedan sig själv för bästa effekt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  16. #36

    Standard

    Bensin har betydligt bättre smörjande egenskaper jämfört med alkohol. Däremot är det inte tillräckligt för att kunna köra samma iblandning som till 2-takt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •