Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: MBS J-35 med Kolibri

  1. #1

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard MBS J-35 med Kolibri

    Tjo!

    Tänkte bara lägga upp lite bilder på mitt vinterbygge. En MBS Draken som kommer flygas med en T15 kolibri.
    Det har krävts lite modifieringar för att få in tankar m.m. men inga större problem än så länge.
    2 280CC tankar samt en urgullig hopper tank från GBR jets på 80CC (som förövrigt beställdes en fredag kväll och på måndagen, detta från England, WOW!) Tankarna hamna vid TP så förhoppningsvis kommer jag inte ha problem med detta.
    Gjorde ett ordentligt insugsrör av glasfiber och 2 remsor kolfiber så luften kommer få en fin slät vägg att färdas i!

    Motorspantet laminerades med kolfiber för att motstå flammor och värme bättre. Förhoppningsvis ett någorlunda brandskydd om bränsle läcker ut bakom motorn..

    Dock så lutar utblåset uppåt om man följer de utskurna spanten bakåt, jag är lite osäker om jag ska behålla denna lutning eller minska ner den så jag har nästintill 0grader mot kroppslinjen..

    Kommer nog inte ha ställ på den tyvärr, med kolibrimotorn blir den ca 200-300g tyngre än med EDF, visserligen lättare vid landning men modellen är lite för liten för att ha landställ plus all extravikt med luckservon m.m.


    //SebbeKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	640 
Storlek:	79,1 KB 
Id:	48357Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	481 
Storlek:	45,5 KB 
Id:	48358Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	535 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	48359Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	439 
Storlek:	36,6 KB 
Id:	48360

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kul!! detta kommer att följas med intresse!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Oj oj, det kommer gå undan. En T15 motsvarar ledigt en 2.5kW EDF och det är nog svårt att klämma in i en MBS Drake
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Ser ut som Du löst tankplaceringen bra mht tp. Fråga Magnus om han avsiktligt riktat EDF-röret av någon anledning. Gör en lucka på ovansidan i stället för på undersidan vid turbinen. Så gjorde jag på min Hunter och det visade sej vara väldigt värdefullt. Måla all balsa som kan komma i närheten av soppa med tvåkomponent. Kul med bilder. Ser fram emot fler. Med vänlig hälsning Uno.

  5. #5

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Bygget går framåt, plankning pågår för fullt samt börjat bygga så huven är avtagbar. Snart dags att testinstallera motorn innan man klär botten. Detta för att se så inte modellen brinner upp vid motorkörning.. Tankarna har testfyllts och tömts, de fyller upp lika och tömmer sig lika så systemet fungerar.
    Ska även börja förstärka upp lite mot vingspetsarna som jag tycker är för klena. En plyfabalk längst bak mot rodrerna hade varit kanon!

    Dock det enda jag funderar på är längden på bränsleslangarna för pumpen, finns det någon MAX längd som pumpen orkar med? Jag tror jag har ca 1m slang från tankarna fram till motorn. Jag har testpumpat med bränslepumpen och det har inte visat sig vara några problem men vill inte att pumpen ska slita ihjäl sig.. Har för mig jetcats p20 hade tvång på 1.2m slang innan motorn? Blir ju lite mer motstånd för min pump då den suger från 2 tankar som går ihop i en Y-koppling och sedan in i hoppertanken..


    //Sebbe

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC0009.jpg 
Visningar:	487 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	49168

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    På trycksidan finns typ ingen begränsning, på sugsidan får man passa sig dock.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #7

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Nu har motorn körts och inget brann upp så nu ska kroppsundersidan plankas och sen är den redo att kläs med glasfiber!
    Men jag undrar hur jag ska lägga dräneringsröret till tankarna. Tänkte att det ska sticka ut under kroppen men ska det peka rakt ner eller vara riktat framåt eller bakåt. Framåt borde man få övertryck i i tanken så inget bränsle rinner ut?


    //SebbeKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0487.jpg 
Visningar:	226 
Storlek:	60,5 KB 
Id:	50382

  8. #8

    Standard

    Snyggt bygge.
    efter lite testande kör jag numer slangen vinklad så jag får lätt undertryck, det fungerar på mina små kärror.
    på min stora f22 kör jag framåt riktat......så det går nog vilket som :-)

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Dra ut slangen längst bak bakåt. Montera en liten festo snabbkoppling, sådan du har till påfyllningen, så kör du slutet system när du tankar. Luftningen går tillbaka in i dunken. När modellen är full så rinner det över in i dunken igen :-)
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  10. #10
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Oj, kan man bygga sånna modeller? Shit, det måste jag ju bara göra... Vilket vackert bygge!!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  11. #11

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Blev att lägga 2 rör snett bakåt i kroppen!
    Nu när motorn är provkörd i kroppen kan man börja planka undersidan och sist ta och montera fenan. Undrar hur bra drag det kommer vara i Draken med T15! 1.9kg dragkraft på denne lille modell.. Har sparat detta moment då man haft modellen upponer mycket, jobbigt med en fena i vägen.. Lucka för motorn kommer byggas
    Skev/höjdrodrerna har varit redigt jobbiga att få till, de är tjocka och svårt att få till snygg lösning som fungerar.. Men inga linkage kommer synas utantill! Problemet är att jag måste montera klädda roder innan jag kan klä kroppen..
    Sen blir det massa slipande för att sedan kläs med glasfiber! Men fan va sköj det ska bli att måla denna modell

    Har valt att inte ha några ställ pga. vikt men har börjat skissa på någon slags vagga den ska ligga på och kunna starta med, klurigt att hitta något som kan funka.. Tänkte 3punkt ställ med noshjulsstyrning med en styrpinne fram som draken kan hålla sig fast i.. Någon som har tips? Funderat på bunge start men omständligt att lägga ut lina m.m. Hoppas få fram en enkel lösning som fungerar!

    Skulle start rekomendera er som bygger en MBS drake att innan ni monterar yttervingspetsarna lägga en 3x1mm kolfiber list på fram/bakkant innan ni plankar så är det mycket mindre chans att vingspetsen drar sig åt något håll när ni plankar vilket hände mig, Har dock lyckats rikta upp den efter en massa försök..


    //Sebbe
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0492.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	50406Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0490.jpg 
Visningar:	301 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	50407

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Har valt att inte ha några ställ pga. vikt men har börjat skissa på någon slags vagga den ska ligga på och kunna starta med, klurigt att hitta något som kan funka.. Tänkte 3punkt ställ med noshjulsstyrning med en styrpinne fram som draken kan hålla sig fast i.. Någon som har tips? Funderat på bunge start men omständligt att lägga ut lina m.m. Hoppas få fram en enkel lösning som fungerar!

    //Sebbe
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0492.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	50406Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0490.jpg 
Visningar:	301 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	50407
    Härligt bygge, skall blir spännande att se den flyga sedan. Hur blir vikten i förhållande till EDF, ifall du får en högre eller lägre vingbelastning än ursprungligen designats för?

    För start, varför inte köra ramp med bungee? Mindre risk för att den rullar av startbanan eller träffar oönskat grus. ger dig dessutom bättre möjlighet att starta nästan var som helst.

    Inspiration
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Draken är en rätt stor pjäs som jag skulle säga ledigt kan handstartas. Dock är det alltid kritiskt innan man flugit in sig på modellen.

    Turbineffekt * 2 = EDF effekt. 1.9kg motsvarar en EDF som statiskt ger 3.8kg dragkraft. Det vill jag säga är en mallig 8S setup. Kraft finns :-)
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  14. #14

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Första startförsöket gick inget vidare. Draken hoppade ur den styrbara startvaggan jag byggt (hade dock fungerat på asfalt). Pinnen som håller planet i främre delen var för kort så den hoppade ur. Jag vet inte hur lång jag vågar ha den, för lång så kan den riskera att åka med upp en bit vilket kommer gå åt hvete... Några ideer på en smart fungerbara lösning?

    Har haft lite tankegångar på katapult men anledningen att jag byggde en startvagga var att slippa dra ut gummiband och släpa runt på katapultanordningen. Vill gärna undvika detta.

    1700g ligger planet på nu otankat och omålat. Räknar på ca 18++ när alla skaladetaljer/dekaler och färg är på plats. Vilket kommer ske efter första flygning




    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0020.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	53,1 KB 
Id:	51879Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0025.jpg 
Visningar:	223 
Storlek:	24,9 KB 
Id:	51877Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0027.jpg 
Visningar:	258 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	51876Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0028.jpg 
Visningar:	231 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	51875


    //Sebbe

  15. #15
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om du ändå har radio i vaggan så kan du ju sätta en bogserkoppling för modellsegelplan i vagga, sen behövs bara en tunn, lätt ögla på själva kärran. På så sätt kan du släppa kärran när du själv vill via en brytare på sändaren.

    Lycka till!
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag är helt säker på att det går att kasta iväg maskinen. Men det är marigt att göra på premiärturen. Röstar nog också för bungee, det har varit det säkraste och smidigaste sättet jag sett genom tiderna, även om det som sagt tar ett par minuter att preppa
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  17. #17

    Reg.datum
    Jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Kan flytta pinnen vara en ide? Så den hamnar nämare cg? Om du vill ha vaggan så kan ju en anledning vara att den lyfter lite med nosen strax innan den e redo att flyga kanske. Min EDF draken tenderar att pitcha uppåt lie väl tidigt i start..

  18. #18

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Tjo!
    Jo kasta maskin hade väl vart OK, men det finns inget att greppa undertill på draken! Sen har den ingen vinge så det krävs nog lite fart påt för att aerodynamiken ska verkar...

    Flytta pinnen låter som en riktigt bra ide. Har dock förlängt den pinne jag har nu samt moddat lite, ska ge det ett försök annars blir det pinnflytt! Allt för att undvika katapult..


    //Sebbe

  19. #19

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Skulle inte rekommendera handkast. Magnus handfastare sin prototyp som väger 1100 gram. Min "lätta" som väger 1600 gram behöver katapultlinan sträckt så mycket man kan och ändå är det lite kritiskt. Ser med spänning fram mot en flygrapport. Har Du goda erfarenheter skall jag modda min MBS-Draken nr 1 till Kolobri.
    Mvh Uno.

  20. #20

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Gårdagens forsök gick inget vidare heller. Flyttade pinnen lite längre bak och modda lite diverse. Var Inga större problem att planet hoppa ur, däremot ville den inte lyfta alls nu. Kändes som när planet skulle lyfta så var vaggan för lång så stjärten inte trycktes ner eller nått. Men pinne som håller planet är ingen bra ide, lyckats göra många hål på undersidan nu, så den iden måste skrotas.

    Sista iden är om man skulle ha 2 skenor framför luftintagen vinklade 40grader eller nått som ska se till att planet inte drar ur sig själv ur vaggan men ändå ska kunna lyfta, problemet är att den lättare kan hoppa ur.. Tänkte även kappa vaggan bakom huvudhjulen så den lättare kan pitcha upp utan något ivägen.

    Svårt det där med vagga... Katapult är verkligen sista utvägen.. Och som Uno sager, den behöver spännas max för att få iväg draken, inte mycket vingprofil som genererar lyftkraft...


    //Sebbe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •