Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kill Switch och failsafe

  1. #1

    Standard Kill Switch och failsafe

    Är det självklart att programmera in fail safe på kill switchen så att den stoppar motorn vid radiostörning? Tanken kom för mig att motorn då stoppar även vid ett kortare radiobortfall och även det kan ju skapa omöjlig situation i onödan. Men jag antar att det ska vägas mot risken att modellen drar iväg okontrollerat med full gas.

    Ni som har kill switch hur har ni programmerat den.

    /Mats

  2. #2
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Jag har klurat lite på samma sak, om man har en mottagare med failsafe så skulle jag nog bara låta motorn gå ner på tomgång och låta killswitchen vara med tändning på, har man inte en bra failsafe så får det nog bli att klippa tändningen i så fall.
    Tänker precis som du att om man skulle råka vara i en olycklig situation och motorn stannar för en liten glitch så är det ju kört för modellen, Och det är ju viktigt att testa failsafen så att man vet att den verkligen fungerar som det är tänkt.

  3. #3

    Standard

    Jo så kan man ju göra fast det den då inte klarar är om det blir något knas på servot eller om strömmen till mottagaren skulle fallera. Fast händer det senare bryter väl killswitchen ändå tror jag. Nu när jag testade failsafen som var inställ sedan tidigare drog den inte ner gasen om man gasat mer än halvgas. Under det drog den ner till tomgång. Vet inte hur det kan vara så?

    /Mats

  4. #4
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Hmm, ja det lät ju lite skummt, servot borde ju gå till sitt förutbestämda failsafeläge.
    Och nä, om servot pajar så funkar det ju inte, men sanorlikheten att servot pajar och failsafen slår in sammtidigt är ju inte så stor, och har man mottagning när servot pajar så är det ju bara att slå av tändningen, och som du säger så blir det nåt knas med strömmatningen till mottagaren så borde ju killswitchen bryta, kolla om det funkar så på din. jag kör med en ibec och den tar tar ju strömmen till tändboxen direkt från mottagaren så i mitt fall så dör motorn vid spänningsbortfall med all säkerhet. :-)

  5. #5

    Standard

    Jag är osäker om det är en Ibec jag har men något liknande. Det är en variant med två utgångar där en går till mottagaren och en till tändningen enligt bilden. Killswitchen jag har är den RCEXL som bilden hör till. Eftersom Killswitchen hämtar sin impuls från mottagaren kan jag inte tänka mig annat än att tändningen bryts om mottagaren blir strömlös men jag ska kolla.

    Nu säger en del att man inte ska ha samma ack till motor och radio men har man kopplat som tillverkaren av både tändning och Killswitch har föreslagit borde det väl vara ok. Tydligen ska Killswitchens konstruktion vara sådan att den inte överför störningar. Sant eller inte kan jag inte svara på.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RCEXL kill 3.jpg 
Visningar:	217 
Storlek:	93,6 KB 
Id:	48369  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •