Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 44 av 44

Ämne: 1:a scratchbyggda quad

  1. #41

    Standard

    Har flugit mycket med denna i sommar. Min hexa har gått hårt i backen o jag är tveksam till om jag sätter ihop den igen så jag ville testa med Sony A5100 o relativt tung gimbal på denna quad. Har byggt ett enbensstativ (950g inkl kamera) till gimbalen och hela grejen fästs under batteriet. Jag utesluter att köra med 16000-batteriet eftersom det blir alldeles för tungt. Provade idag med ett välanvänt 6000/4S och var i luften i 17 minuter och det tycker jag är mkt bra o räcker för att ha tid att ta en vettig bild. Tanken är att gimbalen skall kunna flyttas mellan olika maskiner och även kunna fungera handhållen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	42,7 KB 
Id:	53554  

  2. #42

    Standard

    Försökte med både 8000 och 16000-batterierna (ca2kg) och det blev för tungt. 5min in i flighten var två motorer så varma att jag inte kunde hålla i dom. Jag föredrar ändå att flyga med 8000 eller 6000 eftersom det blir en mkt lugnare flygning. Det är ju ändå 30-40min lufttid. Får väl spara 16000 till en hexa...med likadana motorer.
    Kraschade häromdagen med quaden: Har byggt ett radiostyrt pappersplan av ett 270g A1-papper och detta bogserar jag upp med en 5m lång björntråd fäst i quaden. På något sätt kom tråden in i en motor och quaden föll 50m ner i backen. Två armar gick av och jag har nu byggt om den helt. Både batteriplattan och esc/fc är upphängda i gummibälgar. Tanken är att låta ev. vibrationer stanna i armarna. Kanske skall batteriet fästas direkt i stommen? För att lugna ner ev vibrationer... Får testa mig fram. Har dock inte fått den att flyga ordentligt sedan kraschen. Den "helt galen" och nästan omöjlig att flyga. Fick en gps err och bytte gps, dock utan att det blev bättre. Har även bytt en motor som hade små skador på en lindning.
    (försökte lägga in en bild här, men sidan låser sig)

  3. #43

    Standard

    Montera inte fc på mjuka gummibälgar! Maskinen var nästan oflygbar o jag fattade inte vad problemet var - tills jag tog bort bälgarna o monterade fc på lite hårdare skumgummi istället. Fc fick helt enkelt för dålig respons från quadens rörelser. Sen är det tydligen problem att göra autotune med stora proppar/långsamma motorer. Se en bit ner på http://copter.ardupilot.com/wiki/autotune/ . Tack Bjärred för att du informerade mig om detta. Ingen mer autotune på denna. Det kommer dock troligen fixas i kommande fw.

  4. #44

    Standard

    Haft många krascher med denna och till slut bytte jag från APM mini till 3DR Pixhawk. Bytte även Hobbywing 4-1 esc till 4st Rctimer 20A opto esc. Nu flyger den bra igen. Testade idag hur mkt -6 grader påverkar batteriets kapacitet. Bästa flygtiden med 8Ah, i varmt väder är 47min. Idag blev det 20 min. Provade sedan med en handvärmare på batteriet, men det gav bara 3 min extra.
    /Christian

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •