Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: 1:a scratchbyggda quad

  1. #21

    Standard

    Fortsätter min monolog här på Rcflyg...
    Idag kunde man äntligen flyga utomhus!: 39min, med samma 6000-batteri (Turnigy Nano Tech) som tidigare och återigen dök cell nr2. Hela tiden i loiter. Nu är det bekräftat att batteriet inte mår bra. I eftermiddag skall jag, med samma batteri flyga aktivt, med fpv.
    Har börjat titta på Li-ion, vilket krävs om man vill flyga riktigt länge. Har dock inte hittat färdiga 4s-paket. Li-ion är visserligen dyrare än lipo, men om man dubblar flygtiden så blir ju kostnaden/min inte högre.

  2. #22
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag följer dina framsteg, så tro inte att du är ensam. Vad är loiter (gps låsning)?
    Jsg tror att du skall prova friskt 8000 eller 10000 då kan du nog nå din timme. Spännande!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #23

    Standard

    Skönt att du är med mig Kenneth! Har just insett att jag laddat mitt 8000-batteri med laddaren inställd på capacity cut-off på 6000.....klant. Håller på att ladda det ordentligt nu. Skall testa om en stund. Kanonväder!!!
    Loiter är gps-lock, ja. Himla ospännande flygningar! Men man kan ju alltid fika under tiden..

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag skall också bygga en lite större långtidare i vinter, vill också ha en timmes flygtid, men kommer att gå på 6S och 10Ah men skall göra ett test på 4S först, kanske de orkar dra en 20" på den lägre spänningen och den skall bara orka bära med sig en Gopro med gimbal och FPV. Hade tyckt att en quad med 28" proppar hade varit idealet, men det medför enorma kostnader, jag har redan 8 motorer hemma för 18" så det blir dessa jag kommer utgå från.
    Hur är kvaliteten på RCtimers motorer, uppskattar ett seriöst svar!
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25

    Standard

    I love this machine! Med ett nu korrekt laddat 8Ah-batteri och aktiv flygning: 42min. Det blir en helt annan upplevelse när man inte behöver skynda sig med det man tänkte göra i luften. Tog en sväng med 6Ah också: 36min. Detta är alltså bara 3 min kortare än när jag flög i loiter i morse. Skumt. Trodde aktiv flygning skulle dra mycket mer ström än så.
    Det flyger väldigt bra. Lite orolig i full gas framåt med stora batteriet. Betydlig behagligare med det mindre batteriet.

    Motorerna känns gedigna, men jag har ju inte haft dom så länge. Dom levereras med propadapter och skruvar. Nuvarande propellrar fästs med 2 av dom medföljande skruvarna. Jag har inte kollat om motorerna är balanserade. Varje motor var inlindad i lite förpackningsmaterial så dom inte skulle repas - dom var alltså inte bara nerstoppade i en låda. Med tanke på att dom bara kostar $18 så är jag mkt nöjd.

  6. #26

    Standard

    Dagens test: 6000mAh med 520g bly som ballast. 24:30min. Extravikten sänkte totaltiden med 12min.
    Kenneth, du frågade om kvaliteten på motorerna och idag upptäckte jag att axeln på en av motorerna har glidit ut några millimeter. Axeln är pressad in i den delen av motorn som snurrar. Jag vet inte om det såg ut så här när jag fick motorn eller om det skett senare. Jag har inte haft några krascher som skulle kunna vara orsak. Kommer knacka den på plats igen. Bilden är tagen från undersidan av motorn.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	49001  

  7. #27

    Smile

    Kul att läsa, håller själv på med liknande tester. Kör ju nu med 12 poliga multistar motorer och 17 tummare. 18 tummare ligger och väntar på posten nu (finns nog plats för 20 tum ) Min maskin drar just nu 8.8 - 9.2 amp i hovring med en 5000mah 4s.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	17.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	49017  

  8. #28

    Standard

    Lintan, vad har du för flygtider? Vikt på maskinen?
    jag har ingen telemetri monterad så jag vet inte hur mycket min drar. Kommer ev. hänga på en.

  9. #29

    Standard

    42 min. 6000mAh. Loiter. Första flighten med 17x5.5. Besviken.
    Med motorbytet o förlängningen av armarna har vikten ökat o ligger nu på 940g torrvikt.
    Efter 30 minuter såg det mkt bra ut. Hade då bara förbrukat 1volt o förberedde mig på en lång lunchrast, men återigen var det batteriet som bråkade. Jag behöver bättre batteri. Jag behöver också göra en kalibrering o en autotune. Quaden rör sig upp o ner o man hör hur motorerna ändrar varvtal onödigt mycket. Sen borde jag nog flyga lite högre än 5m eftersom jag gissar att den har lättare att hålla rätt höjd då.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	87,8 KB 
Id:	49096   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	89,4 KB 
Id:	49097  

  10. #30
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag gissar att problemet ligger i propparna, då de är för mjuka. Propparna skall vara stenhårda för att kunna göra sitt jobb, eller du skall kunna lyfta koptern i propparna utan att de böjer dig något nämnvärt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #31

    Standard

    47min. 4S 8000mAh o 17x5.5 och en totalvikt på 1710g. Vindstilla. Loiter. Höll mig på 10m och där stod den fint. Nu har jag nog testat färdigt med den utrustning jag har och kan börja flyga på riktigt. Detta batteriet har presterat bäst och det dröjer nog innan jag köper större batteri. Ev. gör jag någon enstaka test där jag går ner på 3.2 eller 3.3V. Gör kanske en test med dubbla 6000-batteri (1.2kg).
    Skall kolla hur styva propparna är.

  12. #32

    Standard

    Har faktiskt inte vägt den. Inte heller kollat flygtiden exakt än. Här simulerar jag en mutistar 15 000mah ack. Har tejpat på andra ackar som dö vikt, då drog den 13.8 amp vilket då bör ge 1 timmes flygtid. Och den flög faktiskt bättre med vikten på. tror det beror på att motererna fick varva lite extra så det var lättare för den att vara stabil.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vikttest.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	49102  

  13. #33

    Standard

    Har inte blivit mkt flygande sista tiden. Har problem med 4-1 esc'en. Den piper att gasreglaget inte är i botten o vad jag än gör med trimningar o end point så får jag det inte att funka. Har också ändrat throttle failsafe value eftersom det var den felsignalen jag först fick i Mission planner.
    Har förresten beställt Multistar 4S 16000mAh från Hobbyking. Bra vikt/effektförhållande på det batteriet. Tyvärr har dom varit restade länge.
    Kenneth, har du börjat på din 18" quad?

  14. #34

    Standard

    Bytt 4-1 esc'en o nu flyger den igen!!!! Får väl felsöka den gamla så småningom om.

  15. #35

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Ska man lyfta tunga grejjer monterar jag helst mina motorer uppockner om möjligt.

    axlarna bör man titta till då och då. Axlarna glider vanligtvis efter ett tags användande. Dom sitter tortsallt endast med en liten skruv mot axeln. Nästan altid är det ju urfasat på axeln så även om den flyttar sig så kommer den ju oftast inte längre än längden på urfasningen. Motorer jag köpt från RCtimer tidigare där har dom inte ens satt någon skruv som håller fast axeln! Antingen missat det eller struntat i det. Dom ska jag kasta i bingen när mina nya Gimbal Motorer dyker upp med posten.

  16. #36

    Standard

    Nya batteriet kom igår o då måste man ju testa!
    Multistar 16000mAh 1290g €72 Hobbyking. Absolut skitväder i morse - för mkt vind, kallt o regnigt, men måste man så måste man.
    70 minuter (47min med 8000mAh, 770g).
    Stannade på 3.4V. Det var som sagt långt ifrån idealväder. Fick köra mest i stabilize p.g.a. kastvindar o när regnet blev för intensivt gled jag in i skogsbrynet o fick lite regnskydd. Behöver göra en autotune med detta tyngre batteriet. Tror också att batteriet behöver laddas några gånger innan det är i toppform. Jag har tidigare pratat om att någonstans når man en gräns där vikten tar överhand över effekten i batteriet, men det verkar som att den vikten är ganska långt borta.

  17. #37

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Sååå dåligt var väl inte vädret - snarare var flygtiden lite lång... Och längre blir den vid nästa flygning för batteriet har nog inte full kapacitet redan efter första laddningen.

    bjerred
    spotter
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150120_081701_cr_25p.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	12,4 KB 
Id:	50057

  18. #38

    Standard

    Tur nr 2 med 16Ah-batteriet: 69:30. Stoppade vid 3.4V. Idag väldigt lugnt väder och första 25 min körde jag autotune och flög aktivt. Resten i loiter (gps-lock). Mkt stabil i loiter. Lite orolig vid full gas framåt i loiter - precis som som tidigare. Har haft problem med vibrationer i fpv-kameran (som sitter på ett servo) och testade idag att hänga den i gummiband och det funkade faktiskt ganska bra. Inte snyggt dock...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	50070  

  19. #39

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Riktigt inspirerande tråd det här. Tackar för insikten att man inte behöver ha 5-8 minuter flygtid på en multi-rotor, utan 30 och t.om. 60 minuter är görbart.

    Hur många procent av batteriets kapacitet behöver ni ladda på (i mAh) efter en sån flygning?

  20. #40

    Standard

    Tack High Five, kul att höra. Testade 16 Ah-batteriet på min tunga (3,5kg utan batteri) hexa för första gången idag och dubblade flygtiden från 8 till 16 minuter. När det gäller hur mycket mAh jag puttar in så blir jag tvungen att avslöja min okunskap i ämnet laddning. Jag har aldrig brytt mig om att ha koll på mAh men tänkte göra det på detta batteriet, men när laddningen är klar står det 16000 längst ner till höger i laddningsfönstret o det stämmer ju inte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •