Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 2, 3 eller 4-bladigt?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard 2, 3 eller 4-bladigt?

    Hej
    Håller på att bygga en lätt quad som skall kunna vara i luften länge. Några generella "regler" är låg kv o stora propellrar. Vad händer om man istället för större propellrar har fler blad än två? Misstänker att det innebär någon nackdel, annars hade man nog sett fler multicoptrar med 3- eller 4-bladiga propellrar.
    Jag provade på min quad och tyckte den flög mycket mjukare, men det var en mycket kort tur i trädgården och i blåsigt väder.
    Vad tror/vet ni om detta?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	32,6 KB 
Id:	48419  

  2. #2

    Standard

    Skall den flyga så länge som möjligt så skall man ha stora 2 bladiga propellrar. Du får förvisso ut mer lyftkraft med fler blad, men de är mycket mer ineffektiva än en större 2 bladig.

  3. #3

    Standard

    Som xermalk säger så är det sjukt ineffektivt med fler blad. Det är därför som EDF fläktar är så sjukt ineffektiva och drar så mycket ström vs vad dom get i drag (EDFer med mindre blad är oftast mer effektiva men låter hemskt).

  4. #4

    Standard

    För experimenterandes skull kommer jag testa skillnaden - om det bara kunde sluta blåsa!

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Man kan se det som om att man kör mer en kniv i smöret, om du kör ner tre knivar samtidigt blir motståndet större så fungerar bladen på en propeller. Det rör sig om ett par procent i förlorad effekt, i flygplan använder man med fördel fler blad för att bromsa in modellen i dykningsmanövrar. Prova och låt oss för höra vad du kom fram till. Lycka till.

    Du har inte funderat på enkelbladig prop?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Du har inte funderat på enkelbladig prop?
    Istället för en 28'' prop så kör man en 56''?

  7. #7

    Standard

    Har testat enkelbladigt, plötsligt och i mid-flight...inge bra. Eller har du någon idé med ett blad och motvikt i andra änden?

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Har testat enkelbladigt, plötsligt och i mid-flight...inge bra. Eller har du någon idé med ett blad och motvikt i andra änden?
    NightFLyer har hållt på med helis läääänge, en riktig RC pionjär. På den nivån att Kyosho köpte lösningar av honom på 80talet.

    Här är ett exempel när han flyger en heli med ett blad... totalt 1st blad. Fungerar utmärkt med motvikt.


    Så de multirotor nissar som jagar maximal effektiv flygtid bör överväga singelblad proppar
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Har testat enkelbladigt, plötsligt och i mid-flight...inge bra. Eller har du någon idé med ett blad och motvikt i andra änden?
    Ja, det är vanligt förekommande i andra RC-grenar så som pylonflyget.

    Enda anledningen till flerbladigt är om effektbehovet är så stort att en tvåbladig propeller blir opraktiskt att montera på flygplanet. Turbopropflygplan skulle behöva extremt höga landställ med tvåbladiga propellrar.
    Superhero

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nej, jag har ingen källa när det gäller enkelbladigt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Standard

    "Kniv i smör" - då borde ju samma regel gälla större propeller. En stor kniv ger ju mer motstånd än en liten. Handlar det om att bladen stör luften för varandra? Jag försöker förstå anledningen till att 2 blad är bäst.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Exakt. Kniv I smör-analogin är inte sp bra, utan det handlar om att tätare blad gör att de får jobba i mer turbulent luft

  13. #13

    Standard

    Helt galet! Har aldrig flugit helikopter, men torque steer verkar ju ett intressant sätt att hålla den i rätt riktning. Men det funkar väl inte om man hoovrar?

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Helt galet! Har aldrig flugit helikopter, men torque steer verkar ju ett intressant sätt att hålla den i rätt riktning. Men det funkar väl inte om man hoovrar?
    Hovrar gör du bara om det är motvind med denna
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •