Reklam

 
Sidan 1 av 8 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 158

Ämne: Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

  1. #1
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Lightbulb Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	G-PBYA på F17.jpg 
Visningar:	638 
Storlek:	123,1 KB 
Id:	48423
    Besöket av Catalinan ”Miss Pick Up” på flygdagen i Kallinge den 1 juni gav mig inspiration att starta det gamla dröm-projektetatt bygga en Catalina. Önskan att bygga en Catalina har funnits med mig genomhela modellflygarkarriären. Jag hittade t.o.m. en ritning på en liten CataLINAför LINstyrning som jag gjorde när jag var c:a 15 år. Den byggdes aldrig.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Landställsmodell 2.jpg 
Visningar:	718 
Storlek:	102,7 KB 
Id:	48425
    Det första (och enda) jag har gjort hittills är en fungerande modell i full skala av huvudstället med mekanismen byggd i trä. Det var en utmaning som måste lösas innan jag kunde starta själva bygget. Jag byggde modellen för 10 månader sen med ett vanligt landställsservo. Nu finns det vattentäta servon som passar i denna konstruktion.

    Började nu bygget med att rulla ut ritningen. Det är en förstoring av Mats Johanssons (MJD) fina konstruktion i skala 1:20 som jag nu skall bygga i skala 1:12. Det är gränsen för vad som går in i en vanlig kombibil. Spännvidden blir 262 cm vilket ryms mellan instrumentbräda och baklucka men jag tänker dela vingen i tre delar. Hade en stor kärra med vingarna i ett stycke, spv 248 cm, vilket var frustrerande eftersom den vingen inte fick plats stående(i hobbyrummet ). Den fick ligga på en hylla och samla damm… sålde kärran för ett år sen.
    Catalinans längd blir 162 cm och vingens mittdel kommer nog att vara fastskruvad i kroppen för det mesta. Yttervingarna blir 81 cm vardera och vikten lär bli 8-9 kg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MJD ritning.jpg 
Visningar:	613 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	48424
    Jag har nu modifierat konstruktionen för att passa för det infällbara landstället och sågat ut de två halvorna av kölen. Tänker bygga en halva av kroppen i taget så det gäller att göra halvorna spegelvända. Bygget skall ske på en byggbräda, inte över ritningen.

    Har också sågat några spanthalvor och tänker nu fortsätta med det...
    Lars Nordén

    Senast redigerat av Lars 41an den 2014-10-28 klockan 20:33. Anledning: Ändrade font

  2. #2

    Standard

    Intressant. =) Var också nyfiken på MBS Catalina förut, men det blev en PA-28. Vad är det för "glasbubbla" på sidan av flyget? "Sightseeing for two"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    310
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Detta är ju ett drömprojekt för många , så även för mig, men det blir nog aldrig av. Jag hejar på full av beundran för att Du ger Dig i lag med ett dylikt storprojekt.

    Vad ligger till grund för Din bedömning av vikten. Jag tycker så där omedelbart det verkar lite med 8 - 9 kg för ett så stort plan. Men omöjligt är det kanske inte om man verkligen går in för att bygga lätt. Ett knep jag upptäckt är att limma in kolfiber rowing- trådar där man kan. Väger i princip inget alls och ger en mycket ökad styvhet o styrka. Går bra med vitlim om man bara lägger tråden i vatten först så den blir följsam och smidig. T.e.x en framkantslist som man laminerar av flera balsalister - där kan man lägga en sträng rowing i någon lamineringsfog. Gör gärna experiment med t.e.x 2 mm balsalister som limmas ihop med rowing imellan.

    Var det inte någon islänning med något fornnordiskt namn som var bra på Catalina

    Hälsningar och lycka till med Catalinan

    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  4. #4
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    703
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Riktigt läckert! Ännu en byggtråd att följa. Det artar sig till en bra vinter! Hur tänker du motorisera?

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  5. #5
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Intressant. =) Vad är det för "glasbubbla" på sidan av flyget? "Sightseeing for two"?
    Hej,
    Förebilden har en lång historia som finns att läsa på http://www.catalina.org.uk/our-catalina-g-pbya . Glasbubblorna är nya blisters som en tidigare ägare lät montera för att använda 433915 för turistflygningar. Dessa blisters ser ut att vara en aning större än original-blisters som bestod av flera delar med metallramar. Ursprungligen var dessa blisters avsedda för spaning över hav. Innanför blistren fanns då också svängbara kulsprutor för försvar bakåt. Catalinan var ju framför allt en warbird om än en långsam sådan.

    Jag uppskattar att Miss Pick Up har stora blisters eftersom jag köpte blisters från Vintage RC Plans. Dessa blisters liksom deras motorkåpor är lite för stora för skala 1:12 men förebildens närvaro i Kallinge räddade mig. Att motorkåporna är stora är också bra ifall jag sätter 4-takts motorer i planet. På denna punkt är jag mycket osäker just nu. Eldrift är bekvämt och säkert och vikten av 2 st 5S 4Ah kanske behövs för att planet inte skall bli baktungt. Det blir dock lättare och med härligt ljud om jag använder 4-takts motorer, t.ex. två OS-70 eller YS.63. Jag såg vid två tillfällen 2-motoriga eldrivna skalamodeller i somras men jag hörde dem inte...
    Senast redigerat av Lars 41an den 2014-10-27 klockan 23:28.

  6. #6
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej

    Vad ligger till grund för Din bedömning av vikten. Jag tycker så där omedelbart det verkar lite med 8 - 9 kg för ett så stort plan. Men omöjligt är det kanske inte om man verkligen går in för att bygga lätt. Ett knep jag upptäckt är att limma in kolfiber rowing- trådar där man kan. Väger i princip inget alls och ger en mycket ökad styvhet o styrka. Går bra med vitlim om man bara lägger tråden i vatten först så den blir följsam och smidig. T.e.x en framkantslist som man laminerar av flera balsalister - där kan man lägga en sträng rowing i någon lamineringsfog. Gör gärna experiment med t.e.x 2 mm balsalister som limmas ihop med rowing imellan.

    Var det inte någon islänning med något fornnordiskt namn som var bra på Catalina

    Hälsningar och lycka till med Catalinan

    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Hej Peder!

    Min förväntan på vikten är en bedömning baserad på två tidigare hembyggda skalamodeller i storleksklassen. Dessutom vägde Thrush Commandern, som jag sålde för att vingen var för lång, 8 kg. Den hade lite större vingyta och en motor som väger 1,3 kg. Vikten på modell utan maskineri beror till stor del på den totala ytan. Det är plankning, lim och ytbehandling som väger. Vad detta väger har jag noterat flera gånger. Sen hoppas jag att jag har lärt mig att bygga med kilona på de rätta ställena. Jag har tidigare använt 4 mm flerskiktsplywood till spant och det väger en del. Nu blir det fortfarande 4 mm plywood men en lättare kvalité, dock inte lite-ply. Övervägde 3 mm plywood men jag vill ha bredare limyta för kroppens plankning. Ditt tips om kolfiber-rowing skall jag ta vara på, tack! Det passar bra runt sittbrunnen och bak emot stjärten som måste ha tunn plankning.

    Sturla Snorrason har konstruerat en Catalina i skala 1:8 som är ett riktigt mästerverk. Sweeper håller på att bygga en sån och har en byggtråd här i Byggdagboken. Den blir 4 m i spännvidd och 2,43 m lång. För min del finns det en storleksgräns och det är att kärran skall få plats i en vanlig svensk familjekombi. Sen får det inte bli så komplicerat att bygget tar flera år. Därför utgår jag nu från en bra ritning och jag tänker måla modellen helvit med båtlack. Att det fanns färdiga plastdelar att köpa är också en stor fördel, tidsödande att göra en blank plugg för vakuumdragning.

    Vingen börjar jag med när kroppen är klar.
    Lars

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej
    Var det inte någon islänning med något fornnordiskt namn som var bra på Catalina

    Hälsningar och lycka till med Catalinan

    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Jag vill också minnas en tråd om en Isländsk Catalina som var lite utöver det vanliga. Undra om han inte hade byggt minst två stycken. Men var det i det här forumet den tråden fanns.

    /Mats

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Vill också minnas det, denna ni tänker på?

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det stämmer. Sturla Snorrason flyger med sin Catalina på filmklippet. Tack för inspirationen, Olof !!!
    Behöver den för att komma igenom sågningen av spant. Jag kommer att titta på filmklippet många gånger innan jag blir klar med bygget...
    Så här skall främre delen av kroppen se ut när modellen blir klar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Babord från planepicture.com.jpg 
Visningar:	349 
Storlek:	35,4 KB 
Id:	48484
    Konturerna för sågning för jag över från ritningen med strykjärn. Jag lägger plywoodskivan på bordet, ritningen upp-och-ner över plywooden och stryker med hobbystrykjärnet som när jag skall fästa Monokote. Ritningen är en Laserutskrift så toner, dvs kolpulver bränns fast på plywooden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Såga spant.jpg 
Visningar:	381 
Storlek:	85,3 KB 
Id:	48483
    Sen är det bara att såga, putsa kanterna och malla över till dubbletten så att jag kan såga ut andra halvan av spantet. Återstår tre stora spant som huvudstället skall monteras i, så de måsta göras i hård flerskiktsplywood.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spanthalvor 22.jpg 
Visningar:	362 
Storlek:	108,9 KB 
Id:	48482
    Har nu sågat 22 av 32 spanthalvor.
    Lars

  10. #10
    haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    206
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,
    ser att du har en såg av en typ vad jag tror heter pendelsåg. Min är köpt på Biltema och är
    Väldigt svår att såga med. Den 'drar i sidled' hela tiden och är inte rolig att såga med.
    Några tipps för att få den att gå bra och få lika snygga sågningar som dina?

    Håkan

  11. #11
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Håkan,

    Det kanske kan bero på sågbladet om sågen "drar snett". Se till att bladet är ordentligt sträckt så att det inte vrider sig när du trycker på med arbetsstycket. Kontursågen jag har är från Clas Ohlson och sågbladen är 127 mm mellan upphängningspinnarna. Artikelnr. 20-4321 hos www.clasohlson.com.
    Hittar inte någon liknande kontursåg hos Biltema men Jula har en. Sågbladen har artikelnr. 252-200 hos www.jula.se men längden står inte i katalogen.

    Såga lugnt!
    Lars

  12. #12
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Så, nu är alla spant och andra plywooddelar till kroppen sågade.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Allt sågat.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	114,2 KB 
Id:	48581

    Vägde dem och tillsammans väger de 1026 gram. De massiva spanten i mitten skall bli vattentäta skott och de avlånga styckena över kölen skall bli landställsfästen. Dessa delar står för nästan ett halvt kilo. Måste nog göra en riktig viktbudget om jag skall ha en chans att klara viktgränsen 9 kg...

    /Lars

  13. #13
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Gick igenom konstruktionen ordentligt i går och gjorde en lista över beräknad vikt på alla ingående komponenter. Jag har också en kolumn där jag kan fylla i vad vikten verkligen blir.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vikter PBY.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	48639
    Tog genast itu med plywooddelarna som är tunga. Slimmade de spant som gick att slimma och sågade ut lätthålen i vingpylonen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingpylon.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	48629
    Vikten på den detaljen minskade från 89 gram till 64 gram. Tänk om jag kunde minska hela kärrans vikt i samma proportion! Då skulle Catalinan väga 6,4 kg i st. f. 8,9 kg när den blir färdig. Nu lyckades jag i alla fall få ned plywoodvikten med 66 gram så att den blev 960 gram i st. f. 1026 g. Med 88 dm2 vingyta skall det inte vara något problem att kärran väger 8,9 kg. Frågan är vad vikten verkligen blir. Förra gången jag beräknade så här på ett stort scratchbygge så visade kalkylen 9, 2 kg. Verkligheten blev 10,0 kg.

    Nästa tangentbordsjobb var att göra en budget över viktbalansen, detta för att få tyngdpunkten (CG) på önskat ställe.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Viktbalans.JPG 
Visningar:	232 
Storlek:	130,9 KB 
Id:	48628
    Airplane Design Calculator nere till vänster ger mig läget för tyngdpunkten knappt 12 cm bakom framkanten.
    Sen har jag gjort min egen "balansräkning" som understöds av bilden med en dm-graderad linjal. Fann till min glädje att balansen stämmer utan barlast med 4-takts motorer. Det återstår dock att väga fördelar och nackdelar med elmotorer vid flygning från land respektive flygning från vatten. Jag skjuter det framför mig tills jag skall bygga vingarna.

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2014-11-06 klockan 21:37.

  14. #14
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Bytte ut listan på vikterna så att den är läslig.
    Hur gör man för att infoga bilder i full storlek?

  15. #15
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Viktskalkyler i all ära men det behövs praktiskt arbete för att bygget skall gå framåt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Byggbräda.jpg 
Visningar:	398 
Storlek:	37,4 KB 
Id:	48683
    Jag snickrade en byggbräda av råspont, 21x95 mm. Med 5 tvärslåar under och ihopskruvad på ett plant bord blir den plan som en dörr och med en yta som är bra för att sticka nålar i. Speciellt med denna bräda är att den har rännor eftersom jag inte har skjutit ihop sponten helt. Kroppsgiggarna står på brädan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppsgigg.jpg 
Visningar:	343 
Storlek:	75,9 KB 
Id:	48684
    Alla halvspant utom F9 står här löst på brädan och halva kölen. En kartong står som stöd för F8 och F10. Detta utrymme skall bli vattentätt för landstället. Kroppsgiggen kan därför inte gå genom utrymmet.

    Nu skall jag "bara" såga uttag i spanten för longeronger och andra lister.
    /Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2014-11-18 klockan 13:27.

  16. #16
    magnuswrangs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Service Tekniker
    Klubb
    Alingsås Modellflyg Klubb

    Standard

    Hej på er!
    Staffan i Alingsås bygger en sådan här.En Länk till bygget

    http://www.amfk.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=952

  17. #17
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Innan jag började såga ”jack i kanten” för listerna så kontrollerade jag att
    formen stämmer inbördes mellan spanten. Det ser riktigt 3-vligt ut nu när
    bygget börjar bli 3-dimensionellt. Känns bra att bygga efter en riktigt bra
    ritning!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stämmer spanten.jpg 
Visningar:	278 
Storlek:	69,4 KB 
Id:	48919
    Tyckte dock att två spant behövde justeras lite. Jag filade och mätte och slipade och mätte och till sist hade jag tagit för mycket på F11. Som tur var så hade jag lite 4 mm plywood kvar. Sågade två nya spanthalvor som blev bra men nu är den plywooden slut...

    En anledning till att F11 blev fel kan ha varit att jag ändrade konstruktionen från MJD. Jag flyttade steget i båtbottnen framåt från F10 till F9. Detta gjorde jag för att få planet att gå upp på steget lättare vid start från vatten och för att förskeppet inte skall gräva ned sig. Mats J har varit noga med att hans modell skall vara skalariktig och det har han lyckats bra med. Jag rådgjorde med Mats om detta för länge sen och han gav sitt bifall. Vad jag också har gjort är att ta råd av de kända modellkonstruktörerna Chuck Cunningham och Andy Lennon. Jag har dessutom läst Ivan Pettigrews råd om Flying Boat Design och försökt tillämpa dessa goda råd. www.ivansplans.com
    Detta leder till tre ändringar av designen från MJD:
    - Flytta steget fram till samma läge som huvudställets hjul skall få.
    - Förstora stabben 10% (21% på ytan) eftersom stjärten är så kort.
    - Minska vingens anfallsvinkel från 14 grader till 7 grader. (ref Ivan Pettigrew)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Såga jack.jpg 
Visningar:	323 
Storlek:	93,3 KB 
Id:	48920
    Nu har jag jobbat länge med att såga uttag för lister i alla spanthalvor och kontrollera vartefter att listerna går rakt när jag lägger ner dem i spantens uttag. Det stämde bra så jag kunde lätt kopiera uttagen till den andra sidans spanthalvor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vä sida klar att limma.jpg 
Visningar:	278 
Storlek:	101,8 KB 
Id:	48921
    Så är då ”byggsatsen” för kroppen klar. Limflaskan står och väntar på
    att användas men den får stå tills jag skall planka kroppen med smala
    balsaremsor. Jag tänker limma dessa plywood-delar och furulister med 12-timmars
    epoxy om ingen av er, kära läsare, har något bättre förslag.


    Lars

  18. #18
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 949
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tjusigt!
    Retroholic!

  19. #19
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Tjusigt!
    Tack Thomas!

    Annat har kommit emellan, så det har inte blivit nå't byggt sen sist. Nu är jag igång igen men vi får vänta på bilder tills limmet har härdat.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	G-PBYA La Ferte Alais.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	84,4 KB 
Id:	49086
    Under tiden kan vi titta på en härlig bild av förebilden från
    http://www.airplane-pictures.net/reg...n.php?p=G-PBYA

    Lars

  20. #20
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Nu har limmandet kommit igång!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stomme båda kroppshalvor.jpg 
Visningar:	263 
Storlek:	84,7 KB 
Id:	49109
    Här är höger kroppshalva nylimmad. Kroppsgiggarna står i ett 4 mm spår i byggbrädan och fixerar spanthalvorna. Vänster halva ligger i bakgrunden på byggbrädan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nosställ skall in här.jpg 
Visningar:	274 
Storlek:	88,5 KB 
Id:	49110
    Det går lätt att hålla longerongen på plats med limklämma när man har spant som är tunna bågar. Vid nosspantet fick jag göra en plåtklammer. Man kan se fyrkantiga hål för fästbalkar till nosstället.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppshalvorna tillsammans.jpg 
Visningar:	245 
Storlek:	93,6 KB 
Id:	49111
    Nästa dag gick det att sätta ihop de två kroppshalvorna. De passade acceptabelt. Ett stort steg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppshalvorna på rygg.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	76,9 KB 
Id:	49112
    Sen klämde jag ned rygglisten (2st 3x8 mm) i den 6 mm springa som jag gjorde i mitten av byggbrädan. Det är presspassning nu så jag får slipa upp springan lite för att ge plats för Gladpack. När kroppen ligger på rygg kan jag limma fler lister och planka bottenytorna.

    Det var allt för idag,
    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •