Reklam

 
Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 278910111213 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 241

Ämne: Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

  1. #221
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Asch då men inte helt oväntat ..På´t igen bara!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #222
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Säger som Bokis. På`n igen bara. Lycka till !

  3. #223

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Lite nytt har hänt under sommaren:

    Skrev i inlägg #196 att "ombordglöd är minst lika viktigt som en motorsynkare".
    Nu har det blivit ombordglöd.

    Det finns glödstiftsdrivare som tillbehör till TwinSync som kan styra dem att glöda när varvtalet är lågt. Två såna skulle jag vilja ha men de tillverkas inte längre. Det blev i stället två glöddrivare från Just Engines. Syftet med dem är att motorerna skall få en låg och pålitlig tomgång så att Catalinan kan taxa långsamt mot stranden efter en flygning. I rätt ögonblick skall jag kunna stoppa bägge motorerna så att skutan inte girar på slutet.

    Jag blev så nöjd med dem att jag skrev lite om dem i Thomas' tråd om glöddrivare.

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ht=glow+driver

    Jag köpte alltså två st ”Glow Driver MkIV HV” inkl. var sin NiMH-cell. De är nu installerade i ”elcentralen” i mitten av mittvingen och därmed är det fullt där.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Glöddrivare installerade.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	101,6 KB 
Id:	68825

    Batterierna sitter under de små enheterna ”Glow Driver MkIV HV”. De gröna indikator-LED i ändarna på de smala grå kablarna är provisoriskt limmade på JETI-regulatorn så att de syns genom fönstret ovanför MAX BEC 2. De lyser när glöden är på. Glöddrivaren ger full spänning till glödstiftet vid tomgång. Spänningen avtar när gaspådraget ökas och glöden är avstängd över 1/3 gas. Detta ställer man in med en tryckknapp på Glow Driver MkIV HV.

    Det är ett nöje att använda dessa glöddrivare. Jag startar radion, drar på gasen till en aning över tomgång och går på helt kort med startmotorn. Först på Ettans motor, sen på Tvåan. Båda motorerna startar villigt på lågt varv och sen kan jag gasa på och kontrollera att motorsynkaren gör sitt jobb så att motorerna varvar lika.


    Catalinan har fått höftkupor och motorkåpor sen sist och ser nu ut så här med uppfällda vingspetsflottörer:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Med kåpor 1.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	180,7 KB 
Id:	68826Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Med kåpor 3.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	157,1 KB 
Id:	68827

    Kupolfönstren där bak är tonade i svart på förebilden. Efter försök med diverse förtunnade färger valde jag Biltemas bakljusfärg trots att jag inte gillar sprutlackering. Toningen blev i mörkaste laget men det får duga.

    Återstår att göra en ny styrhytt och att lära sig landa denna modell snyggt.

    Lars

  4. #224

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Snyggt bygge Lars

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  5. #225

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tack Roffe!

    Det här är den mest komplicerade modell jag har byggt. Den skulle bli en PBY-5A men den blev en PBY-5 eftersom jag inte har gjort något landningsställ. Mycket jobb att göra ett infällbart ställ och sen skulle det fina stället troligen slitas ur kroppen vid nå'n av de klantiga landningar som jag brukar göra numera. Möjligen kan jag göra en vagga med hjul att starta ifrån och sedan buklanda på gräs - -
    - - ett nätt litet vinterprojekt.

    Lars

  6. #226
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Stiligt! Allt flyger med tillräcklig fart!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #227

    Standard

    Fint bygge, gillar mer och mer dessa kit-byggen.

    Wike TwinSyncen verkade bra, en flygare här köpte från BigPlanes eller va de heter (tror det var i år), nu verkar de vara slut. Men han har aldrig fått den att fungera som den ska. Den pulserar av och an hela tiden på låga varv oavsett läge (bensinmotorer). Var fick du tag på din? Jag söker en till en DC-3.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #228

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Stiligt! Allt flyger med tillräcklig fart!
    Tack Bokis!

    Jo, visst är det så.
    I denna Catalina är det två kinesiska 4-taktare på 10 cc som driver skutan. De driver var sin tre-bladig propeller 12x6 av det berömda fabrikatet Master Airscrew vilket tycks räcka till. Hur fort det går vet jag inte men det är som du säger tillräckligt.

    Lars

  9. #229

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Fint bygge, gillar mer och mer dessa kit-byggen.

    Wike TwinSyncen verkade bra, en flygare här köpte från BigPlanes eller va de heter (tror det var i år), nu verkar de vara slut. Men han har aldrig fått den att fungera som den ska. Den pulserar av och an hela tiden på låga varv oavsett läge (bensinmotorer). Var fick du tag på din? Jag söker en till en DC-3.
    Tack Micke!

    Min Catalina är faktiskt scratchbyggd eftersom jag ville ha en stor modell. Övervägde att köpa byggsats från http://www.rcairplane.net/index1.html eller ritning från http://www.vintagercplans.com/ men de har steget i botten för långt bak och vingens anfallsvinkel är för hög. Båda sakerna är skalariktiga men jag vill att modellen skall gå bra på vatten och luften. Utgick efter flera års väntan från en MJD-ritning(Mats Johansson Design) och satte igång mitt eget bygge.

    Wike TwinSync är slutsåld och tillverkas, så vitt jag kan se, inte längre. Jag köpte min för 7 år sen(!) från Troy Built Models i USA och där var den också slut när jag sökte efter ombordglöd i juli detta år.

    Min TwinSync fungerar inte heller tillfredsställande. Den drar ner toppvarvet. När jag kör en motor i taget varvar de 9000 rpm. När jag kör båda samtidigt utan att ha ändrat någon inställning så varvar de bara 8000 rpm. Instruktionen är omfattande och det finns flera justermöjligheter. Jag skall jobba mera med detta för att få bättre funktion.

    Återkommer med rapport.
    Lars

  10. #230

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Micke!
    och andra som är intresserade av TwinSync från Wike RC

    Det går faktiskt att få ordning på den men det är många inställningar på TwinSync, RC-sändaren och motorerna som måste matchas. I mitt fall var det inställningen av trottelreglagen som var fel under sommaren. Jag hade bytt båda trottelservona till Hitec HS-225 som jag har goda erfarenheter av. Tyvärr var dessa två inte likadana trots att båda var ganska nya. Det går inte att justera servonas utslag från sändaren för den vet inte om att det är två servon (Den vet inte ens att det är ett 2-motorigt plan!!)

    Kollade tomgångsläget och fullgasläget och fann att jag måste öka utslaget lite för den ena motorn. Gjorde detta genom att bocka trottelarmen lite så att avståndet till hålet blev kortare. Tur att den är gjord av plåt . Nu synkar motorerna stabilt och båda går upp till 9000 rpm utan att tveka.

    Sen ställde jag undan Catalinan och glömde nästan att du väntade på svar. Sorry

    Lars

  11. #231

    Standard

    Jag tror att han med TwinSync som haft strul med sin Cessna 421 råkade få nosstället böjt vid taxning så den blev väl stående efter det. Men han brukar inte ge sig så vi får se, vintern har knappt börjat. :-) Men jag tror största problemet var NGH-motorernas förgasare, totalt skräp. Så risken finns att motorerna åker dit pepparn växer och flyget säljs. Får kolla upp.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #232

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Asch då men inte helt oväntat ..På´t igen bara!!
    skrev Bokis för ett år sen. Nu har jag gjort en kontrollerad flygning som Klas filmade igår.



    Den avgörande nyheten är att Catalinan har fått breda stänkbrädor som lyfter upp nosen vid låg fart i vattnet. De är av transparent plast och syns i början av filmen.

    Motorkåpor och ombordglöd har installerats sen sist, men det har jag visst redan skrivit om. Ombordglöden är verkligen viktigare än motorsynkaren. Finessen att styra i sidled med motorpådrag har man bara nytta av när man taxar på vattnet i blåsväder. Den funktionen måste stängas av innan man flyger annars kan det gå illa på finalen när man intuitivt ger sidoroderutslag. Alltså är det inte värt att sörja att TwinSync från Wike RC har slutat tillverkas.

    På en sån här skuta finns det alltid något att göra. Före nästa flygning måste jag byta sidoroderservot som sitter i fenroten. Till nästa säsong bör det bli smink och en ny styrhytt till de bleka piloterna.

    Keep Flying,
    Lars

  13. #233

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det gick ju riktigt galant, det där!
    Stoort GRATTIS, Lars!
    Retroholic!

  14. #234

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det var bra att den inte blev tung.
    Senast redigerat av BJS den 2020-06-24 klockan 20:41.

  15. #235

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tack Thomas och BJS!
    Catalinan blev lite tyngre än jag hade räknat med men den flyger lätt ändå på två ASP.61 FS.
    Lars

  16. #236

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Min Graupner Taxi har också stora problem med vattensprut i propellern. Jag har kommit på en lösning. Jag börjar starten med fullt höjdroder (30°) och mellangas tills hastigheten ökat något, sedan lättar jag på höjdrodret och ökar gasen.

    Nu klättrar den upp på steget och jag minskar höjdrodret samt ökar gasen ännu mer. När maskinen planar fint och fort, så ger jag lite mer höjdroder och fullgas och så lyfter den lätt som en plätt.

    Om det är lite vågor, så är det ännu viktigare att göra på detta sätt. Ett vattensprut i propellern stoppar nästan flygplanet i accelerationen.

  17. #237

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Min Graupner Taxi har också stora problem med vattensprut i propellern. Jag har kommit på en lösning. Jag börjar starten med fullt höjdroder (30°) och mellangas tills hastigheten ökat något, sedan lättar jag på höjdrodret och ökar gasen.

    Nu klättrar den upp på steget och jag minskar höjdrodret samt ökar gasen ännu mer. När maskinen planar fint och fort, så ger jag lite mer höjdroder och fullgas och så lyfter den lätt som en plätt.

    Om det är lite vågor, så är det ännu viktigare att göra på detta sätt. Ett vattensprut i propellern stoppar nästan flygplanet i accelerationen.
    Så gjorde jag vid första flygförsöket, inlägg #220. Då fick jag upp den efter mycket sprut. Catalina har en skalenlig KORT nos men ett modellplan kan ha flottörer som sticker långt framför nosen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plan B på snötäckt is.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	59,4 KB 
Id:	71164

    Nu gäller det att träna landningar. Det skall gå mycket långsammare än i filmklippet.

    Lars

  18. #238

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det finns en svårighet med en Catalina i det att motorerna är högt placerade. Det orsakar ett nedåtriktat moment som kommer maskinen att tendera doppa nosen i sjön innan stabilisatorn fått kraft av fartvinden eller propellervinden.

    Med en Taxi är allt lättare, med sin överdrivet stora stabilisator och centralt placerad motor. Utan att flottörerna behöver sticka fram osedvanligt mycket, kanske 25 mm framför propellern. Dock lider alla modellflygplan av vattensprut mer eller mindre.

    En viktig sak är tyngdpunkten. Jag gillar att flyga på gränsen till bak-tungt. Det ger mig möjligheter att manövrera flygplanet på ett helt annan sätt.

    En annan synnerligen viktig sak är stegets placering i förhållande till maskinens tyngdpunkt, samt flottörernas riggningsvinkel.

    Förmodligen förstärks allt när man skalar ned flygmaskiner.

    Det är omöjligt att utföra en s.k. Lomcevac med en Pitts-Special eller en PT-17 om inte tyngdpunkten ligger väl bakom den rekommenderade placeringen och att propellern är tung, något som beror på att det är en kombination av gyro-precesion och stall och kan bara utföras i motsatt riktning i förhållande till propellerrotationen.
    Senast redigerat av BJS den 2020-07-21 klockan 23:37.

  19. #239

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej BJS,

    Det där med tyngdpunkten måste jag jobba med. Hade tre lika tyngder i nosen när jag började. Jag fick ta bort en för att få upp Cat'en på steget vid första försöket för ett år sen. Nu, för en månad sen, hade jag fortfarande kvar två tyngder och planet var inte ostabilt i luften för det. Måste testa nästa gång med att ta bort en tyngd till.

    Tack för tipset!
    Lars

  20. #240

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Gå inte för långt med tyngdpunkten bara. Blir den allt för baktung så kanske du förlorar kontrollen.

    Det märker man först vid svag baktunghet genom kraftigt försämrad kontroll eller överdriven roderkänslighet i tippled vid låg fart. Vid hög fart kan allt verka OK med baktunghet. Man kan hamna i s.k. PIO, eller svängningar.

    Jag flyger alltid med maximala roderutslag (30°) och linjära spakrörelser, så roderkänslighet är ett explicit maskinberoende begrepp för mig, inget som går att trimma bort i sändaren således.

    Alltid maximal baktunghet men ändå kontroll.

    Jag älskar att landa på sporrhjulet först, med en hög anfallsvinkel, så att maskinen stallar ett par tre decimeter ovanför marken.

    Framtunghet är inte bra när nosen slår i backen för att höjdrodret inte räcker till vid låg fart.

    Sällan ground-loop eller skadad propeller hos mig.
    Senast redigerat av BJS den 2020-07-27 klockan 22:17.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •