Reklam

 
Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 241

Ämne: Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

  1. #21

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Det har gått en vecka sen senast jag rapporterade från projektet. Har hört att man skall skriva dagbok från sitt bygge här i Byggdagboken. Det skulle nog bli tunna inlägg eftersom jag bara har 14 timmars arbetsvecka i denna syssla. Nu har jag limmat fast nästan alla furudelar i kroppen och gjort lite bokföring:
    Vikten på denna stomme till kroppen är 1200 gram (budgeterat 1100 gram).
    Arbetstiden är 102 timmar på 7 veckor. Jag hoppas klara mig med 300 timmar totalt....???

    Snart skall jag börja med plankningen. Då kan jag rapportera hur många plankor jag har limmat varje dag, nåja, vecka. :-)

    Aeromodelling is my favourite waste of time!

    Lars

  2. #22

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Några bilder kan vara på sin plats. Allt detta limmades med 12-timmars epoxylim.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppshalvorna på rygg.jpg 
Visningar:	288 
Storlek:	76,9 KB 
Id:	49267
    Först limmade jag ihop kroppshalvorna med rygglisterna fastklämda i byggbrädans mittränna. Sen limmade jag två longeronger på kroppssidorna så att kroppen inte kan böja sig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Många limklämmor.jpg 
Visningar:	286 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	49262
    Övriga lister krävde många limklämmor, tejp och ståltråd för att hålla listerna på plats.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Med glasfibertejp.jpg 
Visningar:	295 
Storlek:	85,3 KB 
Id:	49264
    I nosen använde jag glasfibertejp som inte töjer sig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Med tunga stöd.jpg 
Visningar:	286 
Storlek:	92,7 KB 
Id:	49265
    Bakre delen av V-botten ser enkel ut men kantlisterna 4x4 mm furu var svåra att böja. Jag målade utsidan med vatten några gånger och böjde lite i taget. Efter en stund gick det att klämma listerna på plats.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Med lösa torndelar.jpg 
Visningar:	301 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	49263
    Nu är kroppens stomme befriad från klämmor och tejp. Skall det bli en U-båt???

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plats för retract.jpg 
Visningar:	296 
Storlek:	82,8 KB 
Id:	49266
    Här skall landställsmekanismerna(2 st) få plats. Det blir ett delprojekt för sig. Denna del av kroppen är modifierad ifrån MJD's originalkonstruktion. De tjocka delarna till vingsadeln ligger lösa så att jag kan ta loss dem och ställa skrovet upp-och-ned i byggbrädan när jag skall planka botten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Landställsmodell 2.jpg 
Visningar:	342 
Storlek:	102,7 KB 
Id:	49269
    Detta är alltså vad som måste tillverkas i metall. Har just nu ingen aning hur det skall gå till. Misstänker att min Catalina blir en PBY-5 till att börja med och att den blir PBY-5A när jag har löst landställsproblemet.

    Det var veckans arbete och funderingar.
    Lars

  3. #23
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Detta du Lars 41an ska bli kul att följa. Ser ut att bli ett seriöst bygge. En Catalina i större skala lockar alltid. Lycka till och många timmar blir det. Hepp
    mogge

  4. #24

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Detta du Lars 41an ska bli kul att följa. Ser ut att bli ett seriöst bygge. En Catalina i större skala lockar alltid. Lycka till och många timmar blir det. Hepp
    mogge
    Tack Mogge!
    Det blir nog inga problem med att få tiden att gå till nästa flygsäsong.

    Lars

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Härligt bygge!!
    Och smart byggbräda med raka "rännor"!
    Retroholic!

  6. #26

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Sen sist har jag funderat en hel del på plankningen. Det blir 3 mm balsa i botten och 2 mm balsa på resten av kroppen. Hade ett tag tänkt mig 4 mm respektive 3 mm men det blir för svårt att böja plankorna då. Viktsminskningen för 1 mm tunnare balsa är inte skälet. Det blir bara c:a 100-140 g lägre vikt för 70 dm2 av 1 mm balsa.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nosen utan balkar.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	93,8 KB 
Id:	49451
    Innan jag börjar planka botten måste jag dock installera fästen för det infällbara noshjulet. Så här ser det ut där noshjulet skall sitta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nosen med balkar.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	111,9 KB 
Id:	49452
    Med fyra 12x15 mm furulister väger kroppen nu ytterligare 40 gram.

    Tanken är att jag skall skära bort de tunna plywoodstagen och en bit av kölen när noshjulsmekanismen skall monteras. Sen skall noshjulsluckorna täcka hålet och vara stabila nog för att ”plöja” i vattnet. De behöver dock inte vara täta. Flera tankar om detta är förstås:
    - Noshjulsmekanismen måste monteras i ett vattentätt skott och kan inte vara elektrisk.
    - Infällning och noshjulsstyrning måste ha var sitt servo.
    - Skall dessa servon vara av den vattentäta typen HS-646WP och sitta intill mekanismen?
    - eller skall servona sitta ovanför det vattentäta skottet och driva med vajrar?
    - Dessutom måste noshjulsluckorna styras på något vattentätt sätt - hoppsan...
    - Fördelning och förslöing av servosignalerna har jag redan en lösning på men ändå…..
    Allt detta utöver utmaningen med Catalinans huvudställ gör att infällbara ställ blir ett projekt för sig själv.
    Till en början bygger jag därför en PBY-5 som alltså blir en flygbåt.

    Nu är skrovet i alla fall förberett för att bli en PBY-5A.
    Lars

  7. #27

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Det går trögt med plankningen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 1.jpg 
Visningar:	232 
Storlek:	78,6 KB 
Id:	49524
    Bakre delen av botten är plankad med två breda flak på vardera sidan. Fogarna på mitten av vardera sidan gick si-så-där att slipa när limmet hade hårdnat. Bort emot fören sitter en balsaremsa på vardera sidan med klämmor. Längst fram blir det dubbelkrökning på konkava ytor. Det blir första gången för mig. Måste göra det med smala remsor så det kommer att bli många limfogar. Lim kommer att sippra ut så det blir slipning och spackling i ett tidigt skede av bygget.

    Jag har använt Titebond II som är ett starkt och vattenfast PVA-lim. Tyvärr blir det torkade limmet hårdare än Sig Bond och ett annat gult trälim som jag har använt tidigare. Med Titebond II kommer slipningen att ta hårt på balsan så jag väntar med plankning tills jag har ett lämpligt lim. På flaskan står det "excellent sandability". Pyttsan! Vad finns att köpa i Sverige som är bra?

    I väntan på lim så kom jag att tänka på vattenrodret som måste förberedas innan jag plankar längst bak. Varför inte ordna det så att man svänger med motorerna i stället? Alltså tog jag fram bruksanvisningen för min Spektrum DX7 och ställde in mixning. Det hade jag inte heller gjort tidigare men det var inte alls krångligt vad radion beträffar. Det svåra var att bestämma vad jag ville att mixern skulle göra.
    Jag bestämde mig för att utnyttja utgångarna AUX1 och AUX2 till var sitt trottelservo. De styrs dels av trottelfunktionen och dels av sidroderfunktionen. Det blev till att utnyttja 4 av de 6 mixrar som finns i DX7 plus en 5:e som höjer gasen en bit när jag slår till vippan för sidrodermixning. Nu går trottelservona lite åt var sitt håll när jag svänger med sidrodret och det servo som backar går inte ned så långt att motorn på svängens insida riskerar att stanna. Ser ballt ut. Den enda nackdel jag har sett "på labbänken" är att Failsafe inte fungerar på AUX1 och AUX2. När jag läser boken noga så står det faktiskt att Failsafe drar ner trotteln och lämnar alla andra utgångar i det läge de hade före felet. Här tar jag gärna emot synpunkter och goda råd från er som är vana att utnyttja computerradio...tack.

    Lars

  8. #28

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vissa spektrum mottagare (de flesta ?) kan ha två olika failsafe, fast förprogrammerat läge eller senaste läget, beroende på hur man gjorde bindningen. Med bind-pluggen sittandes kvar under hela bindprocessen så får man "Hold last failsafe" läge, tar man bort bindpluggen innan man bundit klart ( medans Rx blinkar för bindning) så får man ett fast failsafe läge..
    Ref, Ar7010 manual: http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/F...010-Manual.pdf
    /A

  9. #29

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej Lars

    Man kan ju göra någon form av enkelt provisoriskt fast landningsställ så att man kan göra de första intrimningsflygningarna på land. Sen när ev. barnsjukdomar åtgärdats så kan man gå på projekt "infällbara vattentåliga ställ" - lagom till en vinter.

    Ev. förberedelser för detta, som måste göras nu, måste man dock göra så att tänka igenom hur man gör är ju nödvändigt.

    Pneumatik är väl sannolikt nödvändigt i detta läget och jag har bara bra erfarenheter av pneumatiska ställ även om det nu finns elektriska som ju är enklare och väger mindre i allmänhet.

    Hälsningar
    Peder Fyhr som följer bygget

    flyger i
    Eslövs mfk

  10. #30

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Vissa spektrum mottagare (de flesta ?) kan ha två olika failsafe, fast förprogrammerat läge eller senaste läget, beroende på hur man gjorde bindningen.
    /A
    Oj, vilken manual, 72 sidor!
    Den manualen beskriver AR7010 men förprogrammerad Failsafe fungerar på min AR7000-mottagare också.

    Tack Anders!

    /Lars

  11. #31

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej Lars

    Man kan ju göra någon form av enkelt provisoriskt fast landningsställ så att man kan göra de första intrimningsflygningarna på land. Sen när ev. barnsjukdomar åtgärdats så kan man gå på projekt "infällbara vattentåliga ställ" - lagom till en vinter.

    Ev. förberedelser för detta, som måste göras nu, måste man dock göra så att tänka igenom hur man gör är ju nödvändigt.

    Pneumatik är väl sannolikt nödvändigt i detta läget och jag har bara bra erfarenheter av pneumatiska ställ även om det nu finns elektriska som ju är enklare och väger mindre i allmänhet.

    Hälsningar
    Peder Fyhr som följer bygget

    flyger i
    Eslövs mfk
    Hej Peder,

    När jag snubblar över problemet med infällbart ställ så tänker jag på en eller annan lösning. Sällan (eller aldrig) har jag skrivit ner allt så samlat som du har gjort ovan.
    Jag har faktiskt tänkt mig ett huvudställ av två dural-plåtar som skall sticka ut på sidorna men jag har inte ritat dem. Det borde jag göra innan jag täcker för landställsbrunnarna.
    Beträffande nosstället så har jag beställt ett lämpligt Robart-ställ, som skall skruvas fast i furulisterna som syns i inlägg 26. Det skall inte vara infällbart till en början så jag behöver inte göra noshjulslucker heller så länge jag startar från land. Jag borde dock rita den här delen också innan jag går vidare med att planka botten.

    Tack! / Lars

    P.S. Det var fint att se att din J21 går bra på marken. 2015 blir ett spännande år.... D.S.
    God Jul !

  12. #32

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej!
    Nu tar jag julledigt från Catalinaprojektet. Tänker bygga en inomhuskärra under de närmaste dagarna.
    God Jul till alla läsare!
    Lars

  13. #33

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Lugn råder fortfarande i Catalina-verkstaden men jag tänker då och då på motoriseringen. Snart måste jag bestämma mig men jag har svårt att välja, ELMOTORER ELLER 4-TAKTARE ?

    Två BL-motorer 650KV och 5S LiPo Två OS FS70 eller YS70
    + Kostnad c:a 5000 kr för två drivlinor från RCflight.se + Härligt med tvåmotorljud.
    + Tillförlitligt + Befintliga motorkåpor passar bra.
    + Möjligen kan en bra ljudmodul med två stora högtalare ge mer realistiskt ljud än två 4-taktare??? Utmaning!!! Kostnad??? Vattenskydd??? + Snabbt att ladda om, dvs att tanka.
    + Det finns ljudmodul med 2-motorljud. - Tankarna kräver uttag i vingens framkant.
    - Nosluckan måste vara lätt öppningsbar men ändå vattentät. - Kostnad för motorer m.m. c:a 8000 kr.
    - Problematiskt med långa batterikablar. - Svårt att få tag i nitrometan till 4-taktare.
    - Tål elmotorerna vattensprut?
    - El för laddning saknas vid sjöflygträff.

    Det blir som att jämföra äpplen och päron, en smaksak. Har beslutsångest så jag ber er om hjälp med flera starka argument för EL eller 4-TAKT.

    Lars

  14. #34

    Standard

    Skit i priset. =) Det blir dyrare om du satsar på dyra grejer och det blir billigare om du satsar på billigare grejer.

    En elmotor stannar inte lika lätt som en metanolare... ;-) Men flyget kan väl flyga med tre motorer? Ombordglödare på samtliga antar jag om det blir metanolare? Din kanske bara hade två motorer...

    Nitrometan? Finns ju färdigblandat. =)

    Är metanol lika svårt få tag på som större LiPos?

    Ljudet är ju sanslöst mycket häftigare i riktiga motorer framför el. Dessutom ryker de. Dessutom blir det en annan utmaning och det hela hamnar på en annan nivå än att det hamnar bland friggo-flyg-nivån för den som inte gillar ljud, kladd och utmaning. :-D

    Jag är i samma sits som dig lite nu och då. På nåt vis så väljer man det ena eller det andra trots allt. Har en P-38 som haft 2-taktare, nu ska den få el. Har en Nieuport som jag tänkte ha fyrtaktare i, den fick el (fick ej tag på en motor just då), dessutom skulle den setupen blivit så tung med metanol i det flyget. Och så har jag en Piper PA-28 jag ännu inte valt till ännu, vill nog ha en fyrtaktare i den.

    Men bygger man något skalalikt, häftigt, snyggt osv.... så är det enligt mig lite snopet om flyget låter som en fön.

    Det hela handlar om motorstopp för mig. Jag är ingen guru att hålla metanolare igång utan problem och ännu svårare om det blir fler. Men man får väl lära sig bara. =) Jag har flugit metanol 2-motorigt, flyget är helt än. Men det var knepigt få motorerna gå på samma varv. Bensin knattrar och el låter också fel. Metanol-fyrtakt låter helt klart bäst. Samt fina rökstrimmor bakefter.

    Vattnet tror jag inte blir så stort problem så länge som det inte skvätter vatten direkt på grejerna samt att du startar och landar som folk. =)

    Skulle jag bygga den själv så hade jag velat mellan el och 4-takt som dig. Men 4-takt känns dyrare?! OS är bra grejjor. YS känner jag ej till, har en YS90/91 som jag ej använt. Om du frågar mig vad du ska ha, så säger jag metanol, för det kommer bli bästa ljudet, mest verklighetstroget och helt klart en högre nivå än om du satsar på el. :-D

    Exempel på elkärra (B-17)... låter för jävligt. Men man kan ju alltid sätta på en skitbra låt... (dessutom kraschar man lättare när acken är tom)
    https://www.youtube.com/watch?v=SmA60W2QyWY

    Eller så kraschar man med metanol istället som låter sjukt skönt:
    https://www.youtube.com/watch?v=UNGu7jE9LMI
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej Lars

    Lite tankar kring motorvalet.

    El är nog bra för det ger högre säkerhet mot motorstopp, men , jag har för mig att motorerna på Catalinan sitter väldigt nära varandra just för att stopp på en motor inte skall ge oöverstigliga problem. Detta borde då även gälla en modell och således tala för förbränningsmotorer.

    Kanske vikten borde jämföras också.

    Ljudmodul o högtalare väger en del , jag har för mig ca 700 gram för några år sedan när jag funderade på detta till min J 21:a

    Långa batterikablar löses med kondingar - väger inte särskilt mycket, men kablarna väger ju.

    Många tyska sjöflygare kör med el och det lär vara ok med vatten i grejorna (groundloop ) bara det får torka innan det blir kortis.

    Laddning vid en sjö - blir väl medhavt bilbatteri, antar jag

    Detta låter som om jag förordar el men det gör jag inte. Jag tycker att förbränning helt enkelt är mer "levande" och därför roligare så själv har jag beslutat att det inte blir mer el för min del. Det handlar alltså för mig personligen om "känslan". Sen tycker jag det är skönt att bara kunna släppa grejorna när man kommer hem samt att snabbt besluta sig för att sticka till fältet. Att behöva storeladda när man kommer hem och ev. cykla för att kolla status på accar och sen full-ladda innan man kan sticka till fältet har i alla fall fått mig att bara ta till el i specialfall där förbränningsmotor är mer eller mindre omöjligt pga tyngdpunktsproblematik eller annat som gör att en förbränningsmotor t.ex måste ha en lång axel framåt(Airacobra) eller bakåt ( Do 355 Pfeil ).

    Avgaskladdet elimineras ganska totalt med bensinmotorer (rätt olja ) och det finns ju nu ganska små sådana så det finns egentligen idag ingen anledning att köra med metanol längre och då är ju nitrofrågan en nullitet

    Sen det där med säker förvaring av LiPo:s - Har nu mina LiPo;s utomhus i en spann med en upp och nedvänd spann över. Har läst om en hemsk brand i en tysk modellflygtidning, hela källaren utbränd och sannolikt hela huset rökskadat pga att ett kasserat LiPo användes till strömkälla för diverse servokörningar mm i hobbyrummet och blev liggandes på bordet och självantände.

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  16. #36
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    .......det lär vara ok med vatten i grejorna (groundloop ) bara det får torka innan det blir kortis.
    Se denna nyttiga film:

    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #37

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ja, det var verkligen en nyttig film!

    Servona för alla roder har bekymrat mig eftersom planet kommer att bli översköljt av vatten vid många starter. Nu behöver jag inte köpa vattentäta servon om jag inte vill.

    Vattensäkring av ESC var intressant. Tänkte täta med silikon i krympslangen men långsamhärdande epoxy rinner in bättre. När krympslangen är borta kan man ju passa på att titta hur stora kondingar tillverkaren har använt i ESC.

    En fråga blir förstås var CorrosionX är för nå't men det går säkert att snoka rätt på med hjälp av Google. Man kan ju inte kladda på vilken Tectyl som helst.

    Tack Jocke!
    Lars

  18. #38

    Standard

    Hur är det med servofettet, kan det påverkas av tex saltvatten? Vissa metaller ärgar/oxiderar/rostar också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #39

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Efter stillestånd för Jul & Nyår och annat så har Catalina-bygget nu kommit igång igen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 2.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	86,4 KB 
Id:	50384
    Det var knepigt att planka nära nosen eftersom det är KONKAVA dubbelkrökta ytor. Började mitt på halvorna och till en början gick det bra. Sen gällde det bara att nästa planka skall passa mot föregående. Slipa, kolla, slipa, kolla !!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 3.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	82,1 KB 
Id:	50385
    Plankorna spretade isär i nosen när jag lade på flera. Med smala plankor, fuktade med vatten gick det dock bra mot kölen i mitten. Jag behövde bara lägga in två små kilar framtill. För att klara ytorna ut mot kanterna så skar jag till böjda plankor. Försökte fasa plankornas kanter för att få täta fogar men det var inte så lätt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 4.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	78,2 KB 
Id:	50386
    Nu är plankningen av främre botten klar och den ser ut att vara draperad med 3 mm balsa. En ljus kil syns ovanför den ensamma byggnålen vid nosen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 5.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	50387
    Två sorters klämmor kom till användning. Grovt sandpapper på en välvd slipkloss skall användas för att jämna till plankningen innan jag skall spackla.

    Sen skall botten förstärkas med glasfiberväv.
    /Lars

  20. #40

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Upptäckte att nosens utseende hos min förebild inte alls stämmer med ritningen som visar en klassisk Catalina. Den klassiska PBY har en platt front men G-PBYA har en snyggt avrundad nos. Se inlägg 9.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nosens form.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	50627
    Måste göra något som för tanken till plastikkirurgi. Ståltråden markerar önskad profil.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nos tillägg.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	50628
    Jag började med att limma på balsaklossar som jag sen skall snida till. Jag har också börjat spackla gropar med epoxy och grå mikroballonger. Det lär bli en hel del slipande...

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •