Reklam

 
Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 158

Ämne: Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

  1. #61

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Härligt att se ännu en Catalina byggas ihop! Snyggt bygge!


    Göran

  2. #62
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Härligt att se ännu en Catalina byggas ihop! Snyggt bygge!


    Göran
    Tack Göran!
    Jag jobbar på med plankning av kroppssidorna men sån't går sakta. Rapport kommer snart...

    Och tack Ivve för inspirationen som du gav mig i Sweepers Catalina-tråd. Härligt att se fina landningar och splash-and-go. Ivan Pettigrews Catalina är lätt med sina 5 kg inkl. batteri. Den saknar visserligen landningsställ men 5 kg är bra ändå. Men vilken lång och spetsig nos den har! Näsans form har stor betydelse för utseendet.

    Lars

  3. #63
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    655
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard

    Hej Lars.

    Håller med dig om att den den ser väldigt märklig ut i nosen. Visserligen förvillar den svarta målningen en del, men den ser ändå märklig ut.

    Kanske beställer en ritning. Går ju alltid att rätta till felen. Pettigrews ritningar brukar ha en hel del fel här o där. Har nu byggt fyra st modeller och alla har en hel del kompromisser. Så är man ute efter exakt skala så ska man nog välja något annat.
    Men dom är alla väldigt lätt konstruerade samt flyger oerhört bra.

  4. #64
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Idag är det 80 år sen den första Catalinan flög. Den hette XP3Y-1 och lämnades över till US Navy efter en veckas provflygning av Consolidateds testpilot Bill Wheatley. (Coolt att lämna bort nya kärran efter en vecka!!) En bild på XP3Y-1 med förväntansfulla åskådare finns här:
    https://www.flickr.com/photos/sdasma...n/photostream/

    På födelsedagen kan det ju vara passande att jag visar mina små framsteg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kabelkanal.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	55,7 KB 
Id:	51348
    Innan jag plankar mera måste jag sätta in en kabelkanal i ryggen på Catalinan. Ett servo för sidroder och två servon för höjdroder skall sitta i stjärten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kanal provmonterad.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	51349
    Här hänger kanalen på plats och främre delen sticker upp i vingsadeln. Mottagaren skall så småningom sitta i vingens mitt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fenan påbörjad.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	36,2 KB 
Id:	51350
    Fenan måste också sitta på plats innan jag kan limma fast kabelkanalen. Två förlängda longeronger är nylimmade.

    Det gick åt en del tänkande och pillande för att göra detta. Vore trist om allt står på ritningen...
    Lars

  5. #65
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Så är då pillandet med kabelkanalen klart.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kabelkanal fram.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	51465
    Framtill skymtar den när den går upp genom vingsadeln.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kabelkanal bak.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	70,6 KB 
Id:	51466
    Baktill mynnar den under fästet för sidroderservot.

    Bygget av min Lillcub, skala 1:20, i januari var en bra övning inför pillandet med kabelkanalen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lillcub.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	49,9 KB 
Id:	51467
    Lillcuben blev så här och den väntar fortfarande på vindstilla för att provflygas.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fenans stomme.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	62,3 KB 
Id:	51464
    Stommen till fenan är också klar. Den är till stor del byggd i 3 mm lätt plywood. Stabilisatorn skall sitta mellan de två spryglarna i mitten, som jag medvetet har gjort parallella med ryggbalken. Nu är jag tveksam om vilken anfallsvinkel stabben skall ha. Någon som vet?

    Lars

  6. #66

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    310
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej Lars

    På mitt Gee Bee-bygge visas på ritningen en kraftig vinkel på stabben som jag är mycket tveksam till så jag gjorde ett lite större mellanrum till stabben än precis stabbens tjocklek så jag kan palla i mellan lite trä och således ändra anfallsvinkeln på stabben - kanske kan funka på en catalina också. Man kan ju sen när man hittat rätt vinkel snygga till "hålet " som blir över.

    På Gee Bee:n visas på ritningen en anfallsvinkel som skulle ge "nose down" vilket jag bedömer osannolikt med tanke på att både kroppen och de stora hjulkåporna bör ge ett kraftigt "nos down" moment också. Jag tycker det känns osäkert med allt annat än neutral vinkel på en stabbe...

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  7. #67

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Stommen till fenan är också klar. Den är till stor del byggd i 3 mm lätt plywood. Stabilisatorn skall sitta mellan de två spryglarna i mitten, som jag medvetet har gjort parallella med ryggbalken. Nu är jag tveksam om vilken anfallsvinkel stabben skall ha. Någon som vet?

    Lars
    Om du vill så kan jag kan kolla anfallvinkeln på mina ritningar?


    Göran

  8. #68
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej Lars

    På mitt Gee Bee-bygge visas på ritningen en kraftig vinkel på stabben som jag är mycket tveksam till så jag gjorde ett lite större mellanrum till stabben än precis stabbens tjocklek så jag kan palla i mellan lite trä och således ändra anfallsvinkeln på stabben - kanske kan funka på en catalina också. Man kan ju sen när man hittat rätt vinkel snygga till "hålet " som blir över.

    På Gee Bee:n visas på ritningen en anfallsvinkel som skulle ge "nose down" vilket jag bedömer osannolikt med tanke på att både kroppen och de stora hjulkåporna bör ge ett kraftigt "nos down" moment också. Jag tycker det känns osäkert med allt annat än neutral vinkel på en stabbe...

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Hej Peder!

    Precis så ser det ut på min Catalinaritning och jag känner liksom du osäkerhet. Jag brukar sätta stabben neutralt och ändra vingens anfallsvinkel om det behövs. Har sett en film om en australisk jättemodell av PBY och den flög med nosen neråt.

    Lars

  9. #69
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Om du vill så kan jag kan kolla anfallvinkeln på mina ritningar?


    Göran

    Ja Göran, det får du gärna göra om du har tid fast du har mycket på gång i din flygplansfabrik.

    Lars

  10. #70

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Nu har jag kollat vad mina ritningar visar.

    Stabben skall luta 4 grader uppåt.
    Huvudvingen skall luta 6 grader uppåt.

    Jag hoppas att detta hjälper.


    Göran

  11. #71
    mogges avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlägg
    366
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Det ser ju riktigt fint ut. Impad
    Mogge

  12. #72
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Nu har jag kollat vad mina ritningar visar.

    Stabben skall luta 4 grader uppåt.
    Huvudvingen skall luta 6 grader uppåt.

    Jag hoppas att detta hjälper.


    Göran

    Det betyder två graders skillnad mellan stabbe och huvudvinge. Kollade på https://www.youtube.com/watch?v=gsFt4rlynkU
    hur Sturla Snorrasons Catalina ser ut och vilken attityd den har under flygning. Modellen ligger bra i luften men Sturla använder mycket höjdroder före sättningen.
    Den gamle Catalinaflygarens råd för start från vatten är tänkvärt:
    "When you take off from water you put her to the step to gain sufficient speed and then you have to pull hard."
    När de sen lyfte modellen över en flygplansvinge i hangaren kunde jag se anfallsvinklarna som du gav mig.

    Tack Göran!

  13. #73
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Det ser ju riktigt fint ut. Impad
    Mogge
    Tack Mogge, jag jobbar på och löser, med hjälp från Göran, Peder m.fl problemen vartefter de dyker upp. Ser fram mot mera grovjobb och mindre pillande nu.

    Lars

    P.S. Jag provflög Lillcuben idag och det gick bra. Motorn drar 24W men så mkt kunde jag inte "gasa på". Den flyger bra med mindre än 100 W/kg. Lovar gott för Catalinan som också har generös vingyta. Cubic wing load 8,6 resp. 10,6. D.S.

  14. #74
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej!

    Mätte idag upp anfallsvinklarna på min MJD-ritning. Stabben har 3 grader och vingen har 6 grader. De här höga anfallsvinklrna är nog hämtade från förebilden i skala 1:1. Tidigare har jag bara "tyckt" att det ser mycket ut. Jag tänker montera stabben med +1 grad anfallsvinkel, ändringsbar enligt Peders tips. Vingen tänker jag ge 4 grader till att börja med. Den är ju lätt att palla under om 4 grader inte är bra.

    Lars

  15. #75
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Innan jag går vidare med plankningen ville jag fylla mellanrummen i "tornet". Jag skar till 8 bitar av hård cellplast XPS med hjälp av värmetråd och brytbladskniv. Sen limmade jag in bitarna och i morgon får jag se hur mycket lim som har jäst ut. Limmet kanske fyller hålen för vingfastsättningsskruvarna också....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XPS Utfyllnader.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	83,5 KB 
Id:	52587Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XPS limmade.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	52588

    När plankningen är klar skall jag inte planka tornet med balsa. Jag fick nog av dubbelkrökta, konkava, ytor när jag plankade skrovets botten. Tornet skall kläs med med glasfiber så att ytan blir stabil.

    Lars

  16. #76
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Idag var det perfekt väder för att slipa cellplast utomhus. Solen gav släpljus och blåsten förpassade XPS-dammet till grannens häck.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XPS grovskuren.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	114,7 KB 
Id:	52670
    Så här såg cellplasten ut efter att jag hade täljt den med brytbladskniv.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XPS slipad.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	113,2 KB 
Id:	52671
    Grovslipad med vasst 60-papper runt en hård slipkloss och sedan finslipad med vasst 120-papper runt en lagom stor hushållsrulle. Man får vara lätt på handen men med vasst sandpapper kan man få bra avverkning utan att cellplasten rivs sönder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XPS nära.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	108,7 KB 
Id:	52672
    I närbild ser tornet ut så här. Det sitter hårt polyuretanlim i spåren på spantens kanter. Jag måste spackla dessa spår och sen blir utsidan så bred som den skulle vara ned tunn balsaplankning. Lite tur skall man ha.
    Kanske kan man spackla med Biltemas epoxikitt -- har aldrig provat det.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XPS verktyg.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	186,9 KB 
Id:	52673
    Här syns verktygen och hur jag har hakat upp skrovet för att det inte skall blåsa av bordet i den förliga vinden.

    Lars

  17. #77
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det blir ju sk*tsnyggt!!
    Gediget hantverk...
    Retroholic!

  18. #78
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Medan jag samlade kraft för fortsatt plankning kollade jag att övergången mellan kroppssida och kabintak blir bra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kabinrygg.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	53041
    Jag slipade av taklisterna lite och limmade fast två balsaremsor som kroppssidornas plankning kan ansluta till.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Med lös huv.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	88,9 KB 
Id:	53042
    Kabinhuven, som jag har köpt från Vintage R/C Plans, ser ut att vara för bred framtill. Vi får se vad jag kan göra åt det – måste snart bygga luckan som den skall sitta på.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ojämnt o plastat.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	92,1 KB 
Id:	53043
    Jag studerade också alternativ till kant-i-kant plankning. Det jag har gjort hittills på Catalinan har gett ojämnt resultat som kommer att medföra mycket spackling och slipning. Bilden visar också hjulhuset som jag har lackat med lamineringsepoxy.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Överlappande.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	10,0 KB 
Id:	53044
    Ett alternativ är överlappande plankning. Bilden visar, i tvärsnitt, hur man limmar avfasade ribbor nedifrån och upp. Jag inser att det blir mycket balsa som måste slipas bort men resultatet kan bli fint och starkt. Är det någon av er som har provat detta?

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2015-06-28 klockan 22:58. Anledning: Bilderna hade blivit nummer

  19. #79

    Standard

    Klinkbyggda brukar ju båtar vara.

    /Mats

  20. #80

    Standard

    Felaktigt inlägg.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •