Reklam

 
Sidan 6 av 13 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 241

Ämne: Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

  1. #101

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Bra val av motorer, Lars. Det ska låta lite av ett sånt här flygplan. Det är enkelt med el, men man saknar ljudet. Jag har också börjat flyga el, men kommer aldrig att överge mina förbränningsmotorer.
    /Lelle

  2. #102
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Bra val av motorer, Lars. Det ska låta lite av ett sånt här flygplan. Det är enkelt med el, men man saknar ljudet. Jag har också börjat flyga el, men kommer aldrig att överge mina förbränningsmotorer.
    Lyssna på den här Lelle. El behöver inte låta tråkigt. Ett bra sätt att avliva en twinkärra e att köra med glöd. Hehe


  3. #103

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Min åsikt är att känslan på den typen av plan försvinner med el oavsett högtalare vilka jag bara tycker låter syntetiskt även om ovan är en bättre variant.
    Ledsen om jag sårar någon men så känner jag.

    Det finns lite hjälpmedel för synkningshjälp
    http://www.bigplanes.nl/contents/en-...chronizer.html
    Fast en del av utmaninen ligger i att få två riktiga nostalgiska motorer att snacka med varandra.

    Oavsett vad du väljer är tråden kul att följa
    Senast redigerat av flygrc den 2015-10-24 klockan 23:58.

  4. #104

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra tips Ivve och flygrc, Tack!

    Jag har en Wike R/C TwinSync Engine Synchronizer liggande sen Pond Racer bygget. Jag satte aldrig i den trots att jag hade dragit kablar till motorerna. Tyckte det blev för mycket krångel i kärran och de två YS-motorerna hade aldrig svikit mig förr. I den situation jag var när en motor stannade så hade inte TwinSync räddat kärran (se inlägg #60) men det är ju lätt att säga i efterhand...

    I Catalinan sitter motorerna närmare varandra och installationen av TwinSync blir enklare. Det kan ju vara trevligt med motorer som sjunger bra tillsammans och duon PH.61 behöver kanske hjälp med det.
    Därför skall jag installera TwinSync den här gången.

    Intressant att Down and Locked nu har tagit över produkten TwinSync från Wike R/C och att den kan köpas i Europa genom Bigplanes.nl. Jag köpte min genom Troy Built Models i USA och det var krångligt.

    Lars

  5. #105
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Bra tips Ivve och flygrc, Tack!

    Jag har en Wike R/C TwinSync Engine Synchronizer liggande sen Pond Racer bygget. Jag satte aldrig i den trots att jag hade dragit kablar till motorerna. Tyckte det blev för mycket krångel i kärran och de två YS-motorerna hade aldrig svikit mig förr. I den situation jag var när en motor stannade så hade inte TwinSync räddat kärran (se inlägg #60) men det är ju lätt att säga i efterhand...

    I Catalinan sitter motorerna närmare varandra och installationen av TwinSync blir enklare. Det kan ju vara trevligt med motorer som sjunger bra tillsammans och duon PH.61 behöver kanske hjälp med det.
    Därför skall jag installera TwinSync den här gången.

    Intressant att Down and Locked nu har tagit över produkten TwinSync från Wike R/C och att den kan köpas i Europa genom Bigplanes.nl. Jag köpte min genom Troy Built Models i USA och det var krångligt.

    Lars

    Hej Lars.

    Jag köpte en twinsync en gång i tiden för att ha i min DC3a, men den kom alldrig i. Bensinmotorerna gick så fint utan så det fick bero. Twinsynken är ju även bra så tillvida att den blixtsnabbt drar ned gasen på motsvarande motor om en skulle knasa. I starten t.ex. Kan säkert rädda en o annan twinkärra.

    Vad det gäller din Catalina så tror jag att den säkert är hanterbar på en motor Motorerna sitter ju som sagt väldigt nära varandra så det kan ju inte bli särskilt mycket sneddrag.

  6. #106

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Det är idag ett år sen jag startade byggtråden om Catalina i skala 1:12. Tänkte att det är dags för besättningen att provsitta kommandobryggan. Den kan också kallas styrhytt eller noslucka...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Styrhytt 1.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	116,9 KB 
Id:	55327
    Bygget av denna lilla men viktiga modul började med att jag lade ut delarna på ritningen. Jag hade förberett mig genom att köpa kabinhuv och kupor till bakkroppen från Vintage R/C Plans samt ett par Williams piloter i skala 1:12.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Styrhytt 2.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	55328
    Här är de utsågade kanterna fastlimmade på en plywoodskiva, alla av 3 mm liteply. De två furupluggarna framför piloterna skall bli bussningar för fästskruvarna. Byggbeskrivningen i Allt om Hobby ger inte många tips om hur denna styrhytt skall byggas. (Däremot finns tydlig info om hur de fällbara stödflottörerna skall monteras, så det ser jag fram mot.)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Styrhytt 3.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	55329
    Jag hade gjort två hål i spantet bakom styrhytten för länge sen. Nu har jag också limmat i två trianglar som luckans framdel skall vila på. Fästskruvarna skall gängas i trianglarna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Styrhytt 4.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	55330
    Här är furupluggarna och sargen nylimmade. Det skulle visa sig att bakre delen av styrhytten sticker för djupt ned i skrovet. Hade jag gjort rätt så hade limklämmorna räckt även i de bakre hörnen.

    När jag letade efter bilder på kabininredning så hittade jag websidan PBYrescue som innehåller många värdefulla bilder. http://www.pbyrescue.com/cutaway/engineertower.htm visar maskinistens arbetsplats. Vore kul att sitta där en gång i en timme eller så…

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Styrhytt 5.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	66,6 KB 
Id:	55331
    Till sist skrapade jag upp, eller egentligen ned, spår för kabinhuven med änden på ett bågfilsblad. Passningen blev sisådär men med lite mera filande så går det att få fast kabinhuven. Den har dock fel form så jag skulle vilja dra en egen huv.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Styrhytt 6.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	76,3 KB 
Id:	55332
    Med fenan och styrhytten på plats ser nu skutan ut som en flygbåt och inte längre som en U-båt. Jag är inte nöjd med hytten men besättningen protesterar inte. Vi får se om jag använder hytten som den är för att jag behöver en noslucka, eller om jag orkar göra en hytt med bättre passform när allt annat är klart.
    Nu väger kroppen 2250 gram vilket kanske är mer än beräknat. När stabben är klar kan jag göra en jämförelse med beräkningarna som jag gjorde för ett år sen.

    Lars

  7. #107
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Lars skall det inte vara fler rutor i kabinhuven eller hur skall du göra detta?

    /Ulf

    Limma lugnt.

  8. #108

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Jovisst!

    Det skall vara 4 stora och 4 små rutor på varje halva av kabinhuven, summa 16 rutor. Plasthuven som jag köpte har inga markeringar för spröjs. Problemen med den huven är att den är för rundad från taket ned mot vindrutan och att den är bredare framtill.
    Catalinans cockpit har parallella sidor. Några versioner har 6+6 små rutor i taket.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	G-PBYA ovansida.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	100,5 KB 
Id:	55357Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	G-PBYA banking.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	70,5 KB 
Id:	55358Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	G-PBYA nose art.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	55359
    Det var inte lätt att hitta en bild av Catalinan från ovan, och så hade jag turen att hitta en bild på G-PBYA, som är förebild för mitt bygge. Bilden kommer från http://www.dailykos.com/story/2015/0...g-PBY-Catalina

    Jag har tre alternativ för att få till en huv:
    - Sätta spröjs på den befintliga huven genom att limma på vita pappersremsor.
    - Göra en plugg med rätt form och dra en egen huv. Spröjsa den som ovan. Skalariktigt!
    - Göra en plugg som ger formen för cockpithuv och sarg, dvs hela området för nosluckan. Stabilt!

    Detta är en modell i skala 1:12 så spröjsen kan inte vara för tjocka. För modeller i t.ex skala 1:6 kan man använda 0,4 mm plywood som spröjs. Målas med fördel innan man limmar fast remsorna. Jag har provat att göra det efter...
    På 1/4-skala modeller kan man limma tunna plywoodremsor på pluggen så att man får "ingjutna" spröjs. Sen har man nöjet att maskera fönsterrutorna innan man målar...

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2015-10-28 klockan 20:53. Anledning: Två bilder till, dessa från www.catalina.org.uk/our-catalina-g-pbya/

  9. #109

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Catalina-bygget går vidare, nu med bygge av stabilisatorn. Den skall bli i två halvor, monterade på ett 12 mm vingrör och med ett höjdroder-servo i vardera halvan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 1.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	36,4 KB 
Id:	55654Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 2.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	55653
    Eftersom jag gillar cellplastvingar så skall stabben bli av cellplast. Började med att skära till två 350 mm långa bitar ur en 30 mm EPS-skiva. Skärmallarna är av plåt denna gång eftersom det måste bli noggrann skärning med 0,4 mm värmetråd. Noggrannt eftersom det är små "vingar" och för att bakkanten skall vara avrundad vid stabspetsen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 3.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	83,8 KB 
Id:	55652
    När jag skär stabbhalvans ena sida har jag spänt fast det vita ämnet i en "backe" av lila XPS-cellplast. Bakänden av stabspetsens skärmall är nu fastnålad 3 mm under ämnets centrumlinje, i höjd med centrumlinjen i den oböjda delen av ämnet. När jag skär stabbhalvans andra sida har jag en XPS-backe som böjer åt andra hållet och jag flyttar då nålen 3 mm åt andra hållet.

    Krångligt? Ja, men jag hade XPS-backarna sen en tidigare övning denna teknik. Det ultimata målet är att göra cellplastvingar till en 2 meters Spitfire, men det får bli nästa vinter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 4.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	55651
    Så är då den första cellplastkärnan klar och försedd med 1 mm plywood kant. Hål för "vingrör" och servokabel syns i plywooden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 5.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	100,4 KB 
Id:	55650
    Varje sida skall täckas med fanér gjort av tre bitar 1 mm balsaflak som är sammantejpade på utsidan. Till vänster syns en insida som har fått ett tunt lager PU-lim och en lätt dusch med vatten. Cellplastkärnan ligger redo ovanför det våta faneret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 6.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	73,7 KB 
Id:	55649
    Så ligger då äntligen stabbhalvan i press och det är bara att vänta...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 7.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	55648
    Efter ytterligare en pressning har jag nu två stabbhalvor att jobba vidare med.

    Lars

  10. #110
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag har sett ena stabbhalvan och det ser mycket bra ut. Jobba på!

    /Ulf

  11. #111
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Syftet med backen är att när materialet slappnar av så skall den ha en liten knäck?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #112

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Syftet med backen är att när materialet slappnar av så skall den ha en liten knäck?
    Hej,

    Syftet med backen är att kunna göra cellplastvingar med dubbelkrökt yta. Det vita cellplaststycket som skall bli vingens kärna ligger i böj när jag skär med en tråd som är en rät linje. Det blir, innan materialet slappnar av, en enkelkrökt yta som motsvarar skärmallarna. Sen har man en kärna och ett skal för pressning med likformiga dubbelkrökta ytor. För att faneret skall kunna formas dubbelkrökt måste materialet vara plastiskt vilket abachi inte är. Därför använder jag 1 mm balsa som också minimerar vikten i aktern.


    Jag har nu börjat med stabbspetsarna där jag också jagar vikt. De blir lite ihåliga med en remsa av 1 mm plywood i mitten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 8.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	74,6 KB 
Id:	55698
    Sen blir det tre skikt av 3 mm balsa över och under plywoodremsan. Bilden visar också framkantslister och 6 mm balsa för roderkanter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 9.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	55699
    Här är tre skikt limmade med ett lim som går bra att slipa,

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 10.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	66,8 KB 
Id:	55700
    och så ser limningen ut på insidan. Plywoodremsan går in i en skåra som jag sågade i bakkant och i framkant.

    Lars

  13. #113

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej Lars

    Jag brukar göra vingspetsar av friggo (för att spara vikt ) när man ändå skall klä vingen med glasfiber så blir ju ytan tillräckligt hård ändå tycker jag.

    Följer bygget med nöje.

    Hej
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  14. #114

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej Lars

    Jag brukar göra vingspetsar av friggo (för att spara vikt ) när man ändå skall klä vingen med glasfiber så blir ju ytan tillräckligt hård ändå tycker jag.

    Följer bygget med nöje.

    Hej
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

    Hej Peder,

    Javisst, vad konservativ jag är.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 11.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	62,3 KB 
Id:	55702
    Jag har ju två remsor av 20 mm XPS som bara ligger där på friggo-hyllan. De passar perfekt till dessa stabbspetsar och skulle spara ytterligare några gram...tänker tanken att göra om...men det får vara som det är tills vidare.

    När jag lärde mig att göra cellplastvingar fick jag rådet att sätta något hårt i vingspetsen och på den vägen är det... Då gällde det pylon-kärror som flögs under tävlingshets över betongbanor och skulle landas i sidvind - en helt annan grej än skalaflyg.

    Tack för tipset!
    Lars

  15. #115

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himla tjusigt blir'e, allså.....!
    Retroholic!

  16. #116

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tack Thomas!

    Igår förberedde jag mig för att skotta snö i morse med snöskyffeln utomhus och vinterhandskarna inne. Och så kom det ingen snö, Du tog alltsammans...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 12.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	70,9 KB 
Id:	55777
    Jobbet med stabben går vidare. Här har jag sågat ut höjdrodret från en stabbhalva och borrat hål för pappröret som "vingröret" skall sitta i.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe 13.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	55778
    Den högra stabbhalvan är fortfarande orörd. Nästa projekt skymtar på Catalinaritningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kropp med stabbe.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	80,6 KB 
Id:	55779
    Nu ser kroppen ut så här. Många detaljer återstår innan jag kan börja med spackling-glasning-spackling-målning inkl. lite slipning då och då. Tills det blir dags för ytbehandling tänker jag ha vingarna, i tre delar, klara också.

    Nu känner jag dock att det är dags för en paus med bygge av en ny inomhusmodell.
    Lars

  17. #117

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Igår hade vi cellplastvingeträff i RFK Skilling. Vi har skurit små och stora vingkärnor både i EPS och i XPS.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skära_mittvinge_2.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	56060
    Här är entusiastiska händer i färd med att skära kärnan till min mittvinge på ett bord med fast skärtråd. Det går riktigt bra med XPS som man skär långsamt. Det kan vara jobbigt att hålla en vanlig skärbåge länge utan att darra...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tre vingkärnor.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	54,6 KB 
Id:	56061
    Resultatet blev tre vingkärnor så nu är bordet dukat ---- bara att bearbeta kärnorna innan jag kan sätta faner på dem. Mittvingekärnan är gjord i XPS för att den måste vara stabil. Där skall sitta fästen för motorer, fästen för vingstöttor och fästen för ett antal luckor. Det skall skäras ut hål för installation av bränsletankar, 2 servon, 2 batterier, spänningregulator och en liten mottagare med "satellit". Yttervingarna skall ha skevroder och fästen för fällbara vingspetsflottörer.

    Nästa jobb blir dock att fixa höjdrodren.
    Lars

  18. #118

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Vintersnön är borta och vårvindar friska sliter i trädkronorna - hög tid att fortsätta med Catalinan om den skall bli klar till sommaren.

    Vingkärnorna som vi skar för 2 månader sen var användbara men jag upptäckte att vingspetsen var för tunn för min smak. Den vita cellplasten från Byggmax var smulig så det skulle bli svårt att göra installationer i den. Den blå mittdelen hade blivit korrugerad från framkanten och uppåt, användbar men inte heller så kul... jag bestämde mig för att skära nya vingkärnor med profilen Eppler 197 i stället för "gamla hederliga" Clark Y. Den här gången gjorde jag en plåtmall för vingspetsen eftersom skärtråden går sakta på den kortare sträckan från framkant till bakkant. Tråden kan inte bränna gropar i plåten och haka upp sig så att den bränner ränder i vingkärnan. Till vingens breda ände använder jag plywoodmall eftersom jag inte har så mycket plåt hemma som går åt till två stora mallar. De stora mallarna skall ju användas till den raka mittdelen också, så jag har gjort två sådana.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skära vingkärna.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	47,3 KB 
Id:	56896
    Här har jag kollat att bordet är plant och förberett för att skära en högervinge.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tråden i startläge.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	56897
    Skärtråden är spänd och ligger i startläge på plåtmallens näbb.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skära hål för servon.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	92,9 KB 
Id:	56898
    Servon för skevroder och vingspetsflottörer kräver utrymme så det blev ett ganska stort hål i den nya fina vingkärnan.
    Jag tejpade fast fyra raka plywoodremsor på vardera sidan och gjorde hål där jag stack in en kort skärtråd.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Såga ändspryglar.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	88,5 KB 
Id:	56899
    Sen fick jag nöjet att såga i plywood igen men den är bara 1,5 mm tjock denna gång.

    Det var början på bygge av vingar i tre delar till Catalinan.
    Vingspetsarna kompliceras av de fällbara flottörerna men motorhusen på mittvingen känns som en större utmaning...

    Lars

  19. #119


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lars,
    Spännande bygge som följs med intresse. Smart med stämskruv som spännanordning för skärtråden, kommer att kopieras! Hur har du gjort infästningen i andra ändan? Fast eller fjädrande?

    Hälsingar
    Kjell Nilsson

  20. #120

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Ja vad säger man, kvalitetsbygge och ett fint hobbyrum med ordning o reda :-D

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •