Reklam

 
Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 456789
Resultat 161 till 170 av 170

Ämne: Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

  1. #161

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    297
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag jobbade med yttervingarna i inlägg 118-140 och fortsättning följer här.
    En yttervinge har många delar som syns på bilden i inlägg #140.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yttervingar.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	64,8 KB 
Id:	67076Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yttervingar spets.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	67077Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Servolåda.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	87,9 KB 
Id:	67078
    Efter montering av det mesta i vänstervingen såg yttervingarna ut så här. Vingen till vänster har ett blått vattentätt Hitec servo för skevrodret. Det svarta servot har just fällt ut vingspetsflottörens arm. Det röda röret innehåller en sprint som skall sticka ut och spärra flottören i uppfällt läge. Sprintarna skymtar i bilden på de färdiga yttervingarna. Bilden på en servolåda visar hur flottörservot har två stötstänger. Vingspetsen är nedåt i bild. HS-77 är ett bra servo, starkt, låg profil och här modifierat till 170o utslag, nästan ett halvt varv. När flottören är uppfälld vrider sig servot lite mera medurs. Då går den högra stången ut mot vingspetsen och sprinten låser flottören i uppfällt läge.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yttervingar rot.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	67079Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yttervingar fäste.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	45,6 KB 
Id:	67080
    Vingroten ser ut så här med fästskruvar som skall gå in i mittvingen. Återstår att göra flottörerna och lock till servolådorna.
    Sen skall yttervingarna kläs med Oracover och tätas. Till sist skall skevrodren limmas på plats.

    Lars

  2. #162

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    297
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det blev en del gjort före Jul också. God fortsättning!


    Mittvingebygget började med att göra en skiss över hur alla delar skall hänga ihop.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mittvinge skiss.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	67128

    Hänga är ordet eftersom kroppen hänger under mittvingen när Catalinan flyger. Vingstöttorna kommer att bli funktionella så de måste hänga ihop med det centrala vingröret som skall gå genom mittvingen och de två yttervingarna. Till råga på allt är mittvingens kärna skuren i två delar som skall träs över vingrörets hylsa för att sedan hänga ihop. Detta för att jag skall kunna trä in vingröret med lim och passa in det i vingstöttefästena i två steg innan limmet hårdnar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mittvinge alla delar.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	64,3 KB 
Id:	67129
    Här syns alla delar som skall omge teknikcentrum i Catalinan. Vingstöttefästena ligger till vänster (och ser ut som om de skall bli stommar till skidor för en tvåhjulig kärra). Den blå påsen uppe till höger innehåller elektronikdelar som skall monteras på liteply-skivan i mitten. Motorerna, tankarna, trottelservona m.m väntar i skåpet...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mittvinge borrning.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	57,5 KB 
Id:	67130Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mittvinge genombrott.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	67131Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mittvinge alla borrar.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	67132
    Jag fick börja med att borra kanaler för servokablar och de extra små vingrör som stabiliserar vingskarvarna mot vridning. Det gick åt många olika borrar för att successivt borra och slipa upp kanalerna till rätt plats i relation till det stora vingrörshålet som jag hade skurit med värmetråd tidigare. Nu kan man se var liteply-skivan skall sitta.

    Fortsättning följer / Lars

  3. #163

    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 397
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Äkta hantverk!
    Ingen ARF här inte....
    Retroholic!

  4. #164

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    297
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Äkta hantverk!
    Ingen ARF här inte....
    Nej, detta är ett bygge som inte ens följer MJD's fina ritning. Det kommer utmaningar vartefter jag bygger eftersom jag inte kan avstå från att göra cellplastvingar.

    Ibland faller jag för frestelsen att köpa en ARF. Efter ett par veckors småplock med servon, roder och motorinstallation har jag ett nytt modellplan men det är då den stora tomheten infinner sig. Visst, det flyger och kanske landställsinfästningen höll, men skapandets glädje saknas.

    Lättplywood i landställsfästet borde vara förbjudet!!!
    Lars

  5. #165

    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 397
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Absolut rätt inställning!
    Ett äkta hembygge, från början till slut, har ju en SJÄL!
    Vilket man knappast kan säga om dagens vietnamesiska/kinesiska massproducerade "slit-å-släng"-produkter.
    Okej, dom flyger oftast mycket bra, men man kan ju börja fundera på om konstruktörerna har gått nån kurs i grundlägagnde hållfasthetslära. Och när det kommer 17 likadana plan på nån träff, hur kul är det??
    En egentillverkad kärra vet man hur man har byggt, och var man ska förstärka vettigt utan att tillföra allt för mycket vikt.
    En egenbyggd modell vårdar man ömt...
    Retroholic!

  6. #166

    Standard

    Thomas, du har helt rätt. Tror jag sålt bort 4 ARFer senaste dagarna och fler är det på väg. Mellandagsrea så vill få bort så jag får mer rum för byggsatserna. =) Att modda ett kit är ju ännu skojigare! Samma här, men kanske inte lika stora som era ändringar. Catalinan blir hur fin som helst!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #167

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    297
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Thomas, du har helt rätt. Tror jag sålt bort 4 ARFer senaste dagarna och fler är det på väg. Mellandagsrea så vill få bort så jag får mer rum för byggsatserna. =) Att modda ett kit är ju ännu skojigare! Samma här, men kanske inte lika stora som era ändringar. Catalinan blir hur fin som helst!
    Tack Micke!

    Julhelgerna är slut och Catalinabygget fortsätter.

    Lars

  8. #168

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    297
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Nu gäller det att få ihop vingstöttefästena med vingbalkar och vingstöttor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mittvingebalkar.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	68,3 KB 
Id:	67190Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingstöttefäste.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	67191
    Mittvinge och yttervingar här placerade som de skall när jag limmar fast vingrörshylsan i mittvingen. Närbilden visar kopplingsbleck som skall hålla fast vingstöttorna mot vingbalkarna. Det ovala röret är 15x8 mm. Vingbalkarna är 5 mm tjocka.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingstöttor uppriggade.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	67192
    Här har jag riggat upp vingbalkar och vingstöttor mot kroppens fästöron för att kolla att delarna passar. En stump av brun vingrörshylsa ligger löst i vingstöttefästet. En plåtremsa ligger på vingens undersida där jag skall skära en ränna för vingstöttefästet.

    Lars

  9. #169

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    297
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Nu kan jag inte förhala det här längre!
    Nästa steg är att skära spår för vingstöttefästena i mittvingens cellplastkärnor. Det är ett knepigt moment och risken finns att jag förstör vad jag har gjort hittills på mittvingen. Skall jag använda såg för att inte riskera att bränna sönder något?

    Nej, jag satsade vanan trogen på värmetråd som är smidig att använda i XPS cellplast.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skära i XPS.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	64,5 KB 
Id:	67254
    För att vara säker på att det skulle gå bra gjorde jag några provskärningar i en skrotbit. Det gick hyfsat på tredje försöket. Sidorna i springan buktade så att springan blev för trång. En plywoodskiva med sandpapper löste det problemet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skära springa.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	67255Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Anslutning undersida.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	67256Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Anslutning ovansida.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	67257
    Sen var det dags att skära i den riktiga vingkärnan. Blå kabel till vingens undersida som ligger uppåt. Röd kabel till ett stöd på ovansidan som ligger nedåt. Stödet gör att springan blir lagom lång på ovansidan. Sen var det bara att dra den blå kabeln uppåt och längs plåtens kanter och "hold on tight" som ELO sjöng för länge sen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Springa nyskuren.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	42,7 KB 
Id:	67258Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Springa ovansida.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	67259Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Springa rensad.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	41,8 KB 
Id:	67260Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fästkivor i springor.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	67261
    Resultatet blev bra och efter lite jobb med sandpappersfilen passade vingstöttefästskivorna perfekt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skära för koppl-bleck.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	67262Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingstöttefäste på prov.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	67263Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingstöttefäste på plats.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	67264Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mittvinge 3.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	47,3 KB 
Id:	67265
    Sen blev det lite mer jobb med en nybockad skärplåt för att ge plats för kopplingsblecken. Skärplåten är gjord av tunn rostfri plåt och skall tåla att föras längs en ränna för vingbalken i ett senare skede. Skärplåten har låg resistans så den krävde 7 Ampere för att bli het. Vingbalkarna låg på högervingens undersida innan jag skar en springa i den.

    Har inte satt vingstöttefästen i cellplastvingar förr!
    Lars

  10. #170

    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 397
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Mycket funderande där innan man sätter kniven i plasten, antar jag.
    Men det är ju detta som är så skoj, att åstadkomma något som kanske ingen annan gjort tidigare.
    Och snyggt blir det!
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •