När jag började Catalina-bygget sa en god vän åt mig ”Bygg fort!” Under den första månaden gick det fort framåt men sen fick jag tankar på annat. Nu är bygget igång igen och jag rapporterar vartefter det går framåt. Hoppas att ni och jag håller ut ända till målet.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 7.jpg 
Visningar:	266 
Storlek:	73,3 KB 
Id:	50662
Här är nosens undersida formad och jag har börjat planka kroppssidorna med 2 mm balsa. Efter kompletterande spackling och finslipning är nu botten klar för glasning.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 8.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	50663
Här har jag klippt till två glasfiberstycken och lagt dem på främre resp. bakre bottenytan.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 9.jpg 
Visningar:	230 
Storlek:	86,1 KB 
Id:	50664
Jag klädde botten med 105 g glasfiber och epoxy. Vikten ökade med 65 g till 1375 g. Engångspenseln använde jag för att lägga epoxy på de lutande ytorna. På vågräta ytor kan jag hälla en sträng med epoxy ur creme fraiche burken, vilket går snabbare. Plastkortet är idealiskt för att sprida ut epoxyn till ett jämntjockt skikt. Biltemas lamineringsepoxy fungerar bra för mig. Det blir slipbart efter ett dygn men man bör vänta två dygn och vattenslipa med nitrilhandskar om det är stora ytor.

En fråga till mästerbyggarna: Måste jag sprutspackla epoxy-ytan omgående när epoxyn har hårdnat eller kan jag vänta(en månad...? ) tills hela kroppen är glasad?

Lars