Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 241

Ämne: Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Lightbulb Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	G-PBYA på F17.jpg 
Visningar:	840 
Storlek:	123,1 KB 
Id:	48423
    Besöket av Catalinan ”Miss Pick Up” på flygdagen i Kallinge den 1 juni gav mig inspiration att starta det gamla dröm-projektetatt bygga en Catalina. Önskan att bygga en Catalina har funnits med mig genomhela modellflygarkarriären. Jag hittade t.o.m. en ritning på en liten CataLINAför LINstyrning som jag gjorde när jag var c:a 15 år. Den byggdes aldrig.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Landställsmodell 2.jpg 
Visningar:	952 
Storlek:	102,7 KB 
Id:	48425
    Det första (och enda) jag har gjort hittills är en fungerande modell i full skala av huvudstället med mekanismen byggd i trä. Det var en utmaning som måste lösas innan jag kunde starta själva bygget. Jag byggde modellen för 10 månader sen med ett vanligt landställsservo. Nu finns det vattentäta servon som passar i denna konstruktion.

    Började nu bygget med att rulla ut ritningen. Det är en förstoring av Mats Johanssons (MJD) fina konstruktion i skala 1:20 som jag nu skall bygga i skala 1:12. Det är gränsen för vad som går in i en vanlig kombibil. Spännvidden blir 262 cm vilket ryms mellan instrumentbräda och baklucka men jag tänker dela vingen i tre delar. Hade en stor kärra med vingarna i ett stycke, spv 248 cm, vilket var frustrerande eftersom den vingen inte fick plats stående(i hobbyrummet ). Den fick ligga på en hylla och samla damm… sålde kärran för ett år sen.
    Catalinans längd blir 162 cm och vingens mittdel kommer nog att vara fastskruvad i kroppen för det mesta. Yttervingarna blir 81 cm vardera och vikten lär bli 8-9 kg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MJD ritning.jpg 
Visningar:	849 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	48424
    Jag har nu modifierat konstruktionen för att passa för det infällbara landstället och sågat ut de två halvorna av kölen. Tänker bygga en halva av kroppen i taget så det gäller att göra halvorna spegelvända. Bygget skall ske på en byggbräda, inte över ritningen.

    Har också sågat några spanthalvor och tänker nu fortsätta med det...
    Lars Nordén

    Senast redigerat av Lars 41an den 2014-10-28 klockan 20:33. Anledning: Ändrade font

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •