Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
Hej Lars,
Spännande bygge som följs med intresse. Smart med stämskruv som spännanordning för skärtråden, kommer att kopieras! Hur har du gjort infästningen i andra ändan? Fast eller fjädrande?

Hälsingar
Kjell Nilsson
Tråden är fast monterad i andra änden med skruv och (ving)mutter i träramen. De som har Modellflygnytt 2004-2 kan se bild av samma båges andra ände på sid.42. Jag skall snart skära vingens mittdel och kommer då att ta en bild av hela bågen.

Bågens utförande är fortfarande ett problem för mig. Tråden som är av Kanthal expanderar när den blir varm. Bilden i inlägg 117 visar att vi har en fjäder i trådfästet som skall ta upp expansionen. När man använder tjock tråd (0,8 mm) blir friktionen i skärningen så stor att fjädern sträcks och ändå släpar tråden efter. När man använder tunn tråd (0,4 mm) blir friktionen mindre men den tunna tråden tål inte att sträckas som den måste för att klara 100 cm skärlängd utan att tråden ofta brister. Lärdom: Långa vingar kräver grov tråd och därmed hög ström. Korta vingar kan skäras med tunnare tråd och lägre ström. Den tunna tråden i en kort båge passar också bra för precisionsjobb. Rostfri tråd går att använda i stället för Kanthal-tråd.

Med min träbåge får jag en styv upphängning av tråden men jag måste slaka på trådspänningen innan jag bryter strömmen och tråden blir kall. Annars töjs den och efter att jag har sträckt den ett par gånger med stämskruven går den av. Mycket skruvande fram och tillbaka alltså. Jag undrar ibland hur länge stämskruven skall hålla...

Lars