Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Önskar förslag på vad exakt behöver köpas, för fullt fungerande hexakopter? =)

  1. #1

    Standard Önskar förslag på vad exakt behöver köpas, för fullt fungerande hexakopter? =)

    Hej allihop,

    Jag är helt ny på hexacopters/quadcopters osv och behöver råd. Jag är helt såld på denna hobby enda sedan jag upptäckte denna fantastiska manick för ca 5-6 år sedan men vågat inte köpa något, detta då jag inte har någon aning om vad man skall tänka på vid köp.

    Nu har jag äntligen hittat till Hobby king där jag specat ner följande:

    1 st artikel nr: 29700036-0 Tarrot 680Pro Hexacopter Folding Frame 3K
    6 st artikel nr: 9192000124-0 Afro ESC 30 AMP Multi-rotor Motor pseed man skall tydligen ha en sådan för varje motor om jag förstått det hela rätt?
    6 st artikel nr: 9192000120-0 Turnigy Multistar 3525-750 KV 14 Pole man skall tydligen ha 6 st motorer också =)
    2 st artikel nr: N5000.4S.35 Turnigy nano-tech 5000mah 4S 35~70C lipo batterier. Hur många batterier skall man egentligen köpa för att få mycket flygtid?
    1 st artikel nr: 460000003-0 DJI Naza-M V2 Multi-Rotor Flight control är det detta som är Fail Safe eller vad är detta???
    1 st artikel nr: Turnigy-HKLP battery strap 330mm
    1 st artikel nr: 297000067-0 Tarot 680 Hexacopter Canopy
    10 st artikel nr 329000096 Slow Fly Electric prop 1238 10 st propellrar för att ha i reserv ifall jag kraschar mycket i början =).
    1 st artikel nr: TX-9X-M1 Turnigy 9X 9Ch Transmitter W/Module radiocontroller för att kunna styra och starta hexacoptern.

    Jag måste ha någon form av failsafe men vet inte vad jag skall leta efter eller hur jag skall bygga den.

    Vad mer behöver jag??? Kan jag flyga denna pryl om jag köper allt jag nämnt här ovan eller vad mer behöver jag? =) Jag vill gärna ha någon form av Gimball för GoPro till att börja med, men vet inte vilken jag skall välja. Dessutom behöver jag någon form av monterings kit, så att jag kan fästa den i en Tarrot 680 pro? Senare när man är duktig på att flyga så vill jag kunna stoppa på den en Slr kamera(långt dit som jag inte vågar riskera just nu) och då en annan Gimball fast det ligger långt fram i tiden. Jag vill börja med en gopro =).

    Jag har även funderat på någon FPV men där har jag kört fast helt. Vet verklligen inte vad jag behöver där alls =).

    Jag är mycket tacksam för hjälp. Som ni kan se så är jag en newbee, rookie eller kalla det för vad ni vill men hjälp behöver jag =).

    Jag är ute efter att filma Triathlon tävlingar uppifrån och från sidan, likaså wakeboard från båtar osv mm. Segelbåtstävlingar osv mm.

    Jag har läst mycket om hobby king på er forum både vad gäller tull, missöden samt hur glada alla blir när ni väl får delarna. Som jag förstått det skall man beställa saker småskaligt för att inte bli helt sönderskattad i form av tull. Man har mer tur då som jag förstått det? Vågar man köpa alla de där prylarna som jag specat? Kanske rekommenderar ni något annat? Skall man beställa allt på en gång eller småskaligt? Vad rekommenderar ni proffs? Snälla hjälp mig.

    En sak som jag är 100% säker på är Tarrot ramen, som jag skall bygga allt på. Lödning är inga problem då jag gjort sådant arbete förr. Jag är mer osäker på om jag köpt rätt delar. Hur får man alltihop att lira ihop? Vet inte äns vad för programvara man skall trycka in i radioenheten kanske man slipper sådant bök, där man bara behöver löda ihop allt och vips RTF ? =) Drömma går, jag vet och jag är helt ny. Nej jag är inte intresserad av en Phantom nu när alla jag pratat med rekommenderar att bygga en egen men ingen har nämnt vad i tjotahejti man skall köpa för komponenter. Så de komponenter jag listat har jag enbart gått på känn där jag chansat. Vad tycker ni? Har jag lyckats knåpa ihop något vettigt? Jag vet att en gimball fattas för gopro och det beror på att det finns alldeles för många att välja mellan på hobbyking eller skall man satsa på zenmouse 3D-H3 eller vad de nu heter???

    Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få och kommer vara samtliga supportnissar evigt tacksamma =). Jag kommer tacka var och en av er som hjälper mig, tusenfaldigt på denna sida, så att alla ser hur duktiga ni är, som ett stort TACK =).

  2. #2
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Har du viljan att lära dig allt från grunden med alla inställningar och teknik är det en viss uppförsbacke både i tid och pengar som om du inte har hjälp i form av villiga kunniga kompisar att hjälpa dig är ganska brant och räkna med många träningstimmar och googlande och kanske i slutet av sommaren har något hyfsat fungerande om du inte redan tröttnat

    Vill du snabbt lära dig flyga och prestera bra film i stort sett direkt med bra flygtid är det tyvärr Phantom 2 som gäller enligt mitt sätt att se det , flyg in dig på ett enkelt sätt och var kreativ direkt passar bra till det du ska ha det till , sen kan du efterhand bygga något större om du vill lyfta mer än en gopro och tycker det här är det du vill satsa på
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  3. #3

    Standard

    Huj, det va ett stort hopp direkt från ingenting till en hexa som ska klara allt det där. En miss i all erfarenhet ?! och den trillar ner som en sten och är skrot. Du måste lära dig hur allt funkar så pass mycket att du vet vad du håller på med och att du vet hur grejerna funkar, inget funkar av sig självt. Håller med Stiffe, köp nåt färdigt som funkar så du får börja filma, en Phantom har enormt mycket lägre tröskel, men ändå en tröskel. Och den är färdiginställd och enkom gjord.

    Jag ville bygga en egen Pro Street Bike och börja köra Drag racing, men dom sa åt mig att lära mig köra moppe först eftersom jag inte kört moppe ens. Om du förstår vad jag menar? ;-) Det är lite mer extremt än en multirotor, men tänkte på skillnaden.

    Men om du tycker det är intressant att bygga sånt här och ägna massor med tid på att läsa och ställa in och testa osv ... och dessutom tänker göra filmer (inte bara filma med en videokamera) så är det desto mer peppande och roligt. Då är det helt klart en skoj hobby. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren. Alla jag pratat med säger att jag skall strunta i phantom och bygga själv då det blir billigare och man får bättre prylar för pengarna. Jag har tid efter arbetet och behöver någon form av hobby utöver gymmet under vintern =). Jag måste använda huvudet lite på fritiden också, därav tyckte jag detta projekt skulle bli spännande =). Som sagt jag vet inget om denna hobby. Det enda jag är lite rädd för är i stort sett inställningarna av radion, då den är full av knappar och skall förmodligen programmeras på något sätt som jag inte känner till. Är det enkelt att programmera en sådan radio? Vad krävs? Min enda erfarenhet av radiostyrt är radiostyrda bilar =).

  5. #5

    Standard

    Som minst bör du läsa något i still med http://www.amazon.com/Drone-Universi.../dp/0692316035

    Den var gratis för ett tag sedan för att få recensioner, vet inte om den går att köpa från sverige.

    Här är tråden om den, http://fpvlab.com/forums/showthread....e-this-weekend!

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Halva nöjet är ju att bygga själv och förstå hur det funkar under huven. Men börja med något enklare och billigare än en stor hexakopter.

    Varför inte en miniquad. Rsmar och delar är billiga, och de är ju vanligtvis näst intill oförstörbara.

    När du kan flygning och byggning sedan kan du hoppa på de stora. Men av annonserna om nybyggda hexa jag sett här och där så tror jag du stannar på mindre och busigare maskiner..

  7. #7

    Standard

    Alla borde ha en liten 250-40 tri/quad/hex. De är sjukt roliga att busflyga med
    Att kvadda en 250 i kolfiber kräver en rätt extrem smäll. Även de som "bara" är byggda i g10 kräver en hel del innan de går sönder.

    Detta inkluderar dock inte propellrar & Antenner (beroende på frekvens).

  8. #8

    Standard

    Mitt förslag är att skaffa en DJI 450, finns i prisvärda paket med motorer, fartreglage, propellrar och Naza Lite. Kolla Lindinger, Staufenbiel, Höllein mfl. Byt ut propellrarna mot nåt vettigt (Graupner E tex) och kör med den tills du får en känsla för vad du vill ha sen. Det blir garanterat billigare i längden :-)

    /Anders

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UrsaMayor Visa inlägg
    Mitt förslag är att skaffa en DJI 450, finns i prisvärda paket med motorer, fartreglage, propellrar och Naza Lite. Kolla Lindinger, Staufenbiel, Höllein mfl. Byt ut propellrarna mot nåt vettigt (Graupner E tex) och kör med den tills du får en känsla för vad du vill ha sen. Det blir garanterat billigare i längden :-)
    /Anders
    Komplett kit från England med Naza V2 inkl GPS - http://www.quadcopters.co.uk/dji-naz...legs-161-p.asp
    ...och med Naza Lite - http://www.quadcopters.co.uk/dji-f45...mbo-1160-p.asp
    Roger

  10. #10

    Standard

    9x radio är inget jag skulle använt på en stor quad som flyger nära folk, har en sån till min lilla e den har tappat kontakten 2ggr på 300m avstånd vilket e rätt illa.

    Jag byggde min egen fpv mini quad nu. Det var jätte mycket att sätta sig in i o då kan jag en del elekronik o data eftersom jag jobbar med det. Efter en månad flög den men det finns jobb att göra på den än. Började lära mig att flyga med leksaks quads o sen simulator i många timmar. När jag krashar vilket händer kostat det mig några proppar när en stor går ner sprutar det kolfiber bitar o ser väldigt dyrt ut.

    Bygg en för all del men glöm inte att lära dig o flyga- det e svårare än man tror om man inte gjort det förut. Jag rekommenderar en hubsan o sen bygga en mini 250 storlek o antagligen kommer du att spara pengar för krasha det kommer du att göra, mycket

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    51
    Jobb
    Chaufför/Maskinist
    Klubb
    N/A

    Standard

    Tarot ramarna är jättefina. Har själv en 650 och en 810.
    Men jag började med en DJI f450 Sjukt smidigt att lära sig på.

    Beställ det här kitet: http://www.ebay.com/itm/DJI-Flame-Wh...item2ed9c2e70b

    Tillsammans med den här radion: http://airmedia.se/index.php/frsky-t...telemetri.html
    Finns billigare på ebay. Men dår får du lite längre väntan. Plus risk för tull och moms och då är det samma pengar typ.
    http://www.ebay.com/itm/FrSky-Tarani...item5417017ac2

    Och minst ett sådant här batteri: http://hobbyking.com/hobbyking/store...arehouse_.html

    Medans du väntar på leveransen så kollar du på dom här filmerna: http://www.dji.com/product/flame-wheel-arf/video
    Och: https://www.youtube.com/watch?v=-gA5o_g4oW4

    Då har du allt du behöver just nu och det fina i kråksången är att DJI naza v2, radion och batteriet flyttar du med till din Tarot 680 du bygger sen. När du har fått lite häng på det.

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    51
    Jobb
    Chaufför/Maskinist
    Klubb
    N/A

    Standard

    Naza v2 tar hand om stabilisering failsafe om den tappar kontakten mm.
    Det är själva hjärnan.

    En basic med grymt bra gimbal är Tarot t2-d som brukar kosta runt 1000 kr på Ebay. Räcker gott och väl och är typ plugnplay.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •