Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Intervjuad

  1. #1

    Standard Intervjuad

    Jag blev igår intervjuad av P4 Väst. Påpekade flera gånger att man inte skulle kalla våra maskiner drönare, då det för mig har en negativ klang. Vad tror ni dom kallades....?

    http://t.sr.se/1xE8c83

    http://t.sr.se/1vgkXTV
    Senast redigerat av Quaddaren den 2014-10-29 klockan 16:31.

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är mycket viktigt att påpeka att ALL flygning med dessa farkoster sker inom synhåll. Dvs att man egentligen flyger inom max ca 150 meters avstånd.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    150 meters avstånd? Nu har jag inte lyssnat på intervjun, men pratar vi maxavstånd för Parkflyers?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Intervjun gick ut på att massmedia har uppmärksammar intresset för multicoptrar. Bl.a så berördes okunskapen om tillstånd och vilka lagar som gäller vid flygfoto. Att tillstånd från transportstyrelsen inte behövs vid hobbyverksamhet vet nog de flesta, men att man vid filmning av personer som kan identifieras måste ha länstyrelsens/datainspektionens tillstånd för kameraövervakning är nog inte så känt. Försvarets bildgranskning gäller oavsett hobby eller verksamhet om man skall publicera.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    14
    Jobb
    IT Tekniker
    Klubb
    Want one

    Standard

    Problemet som jag har hamnat med, när jag ringde och pratade med dom att även om jag skulle söka tillstånd från länsstyrelsens/datainspektionen så skulle jag få avslag.

    Jag har fått jobb för att filma för en svensk film och de jag har problem med om jag ska vara konsult så kan jag inte "lagligt" men om jag får lön av dom så går de på dom inte mig.

    Har någon lyckats få godkännande som ni vet. (inte som är anställda av tv4 osv.)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns ett relativt stort antal flygare som har tillstånd från TS för kommersiella flygningar/foto/film har jag förstått så det bör rimligen vara nåt specifikt för dig som gör att du inte får nödvändiga tillstånd. Dock är ju tillstånden inte gratis.
    Känns som att det vore enklare för din uppdragsgivare att kontakta nån som redan har behövliga tillstånd och sen får du i lugn och ro försöka skaffa dessa om du tänker fortsätta fota och filma kommersiellt. Om det dessutom skall bli professionella resultat så bör man ju ha rätt gedigen erfarenhet av att både flyga och filma från flygetyg och givetvis ha utrustning som är anpassad för uppdragsgivarens krav.
    Roger

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tyvärr räcker inte det tillståndet du behöver även tillstånd från Länsstyrelsen för att få t.ex. flyga på gågatan i Malmö och ett sådant tillstånd har aldrig godkänts enligt vad jag förstått, tillsråndet från Transportstyrelsen handlar bara om att sätt in pengar på ett konto så fpr du tillståndet.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    14
    Jobb
    IT Tekniker
    Klubb
    Want one

    Standard

    Transportstyrelsen och Försvarsmakten är inga problem.
    Värkar som privatperson (egenanställd) som söker tillstånd från
    Länsstyrelsen är problematisk. (inte så mycket om jag hade volvo bakom mig.)

    Eller har något blivit lost in translation för mig?
    ----------------
    Noob yes. But yearning for some knowledge.

  9. #9

    Standard

    För att utföra kommersiella uppdrag fordras.

    1. Tillstånd från Transportstyrelsen UAS 1-A eller UAS 1-B eller högre ( som företag var det ganska enkelt att få, som privatperson vet jag inte.)

    2. Försäkring. För att få försäkring fordras tillståndet från Transportstyrelsen. ( men även tvärs om, utan bekräftelse från försäkringsbolag får man inte tillstånd. Lite korsvisa mail men ganska enkelt.

    3. Vid publicering av flygfoto utan möjlighet att identifiera personer skall foto / film granskas av försvarsmakten. Dom är snabba. Oftast svar samma dag. ( efter ett antal granskningar kan man söka självgranskningsrätt.) Enkelt

    4.Vid publicering av flygfoto med möjlighet att identifiera personer skall förutom försvarets granskning även ett tillstånd fås från Länsstyrelsen / datainspektionen gällande kameraövervakning. ( ingen som jag vet har fått detta för multicoptrar )

    Flyger man som hobby utan att ta betalt så behövs inget tillstånd från transportstyrelsen, ingen speciell försäkring. Men punkt 3 & 4 gäller alla. ( även youtubefilmer )

    Naturligtvis gäller alla säkerhetsregler som val av flygställe, LOS mm även för alla.

    M.v.h. Stig Olsson

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    För att utföra kommersiella uppdrag fordras.


    4.Vid publicering av flygfoto med möjlighet att identifiera personer skall förutom försvarets granskning även ett tillstånd fås från Länsstyrelsen / datainspektionen gällande kameraövervakning. ( ingen som jag vet har fått detta för multicoptrar )
    Tillstånd från länsstyrelsen för kameraövervakning måste du ha så fort du fotar allmän plats dit allmänheten har tillträde. Även ett öde berg i övre norrland utan några människor.

    http://www.datainspektionen.se/Docum...okus-14-03.pdf

  11. #11

    Standard

    Japp, helt riktigt. Det finns dock undantag som inte står i den tidskriften. Jag håller på
    med en dialog med datainspektionen och kommer att informera om det blir nåt vettigt resultat.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •