Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Inomhuspylon med liten multicopter - vilken modell tror ni på ?

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard Inomhuspylon med liten multicopter - vilken modell tror ni på ?

    Eftersom vi kör inomhuspylon med vanliga kärror under våra inomhus-kvällar så har vi börjat spåna lite om att kanske göra ett försök även med små multikoptrar.
    Skall vi få nån acceptans så skall det nog vara nåt tämligen billigt men ändå tåligt. FPV kan väl i sig vara kul men ingen nödvändighet när man flyger bara några meter ifrån där man står. Den normala inomhuspylon-banan består av två stolpar med 20 m mellanrum så även om det är enkelt att ändra måttet så kan vi ju ändå utgå ifrån detta. Ni som har massor av erfarenheter - tror ni att en simpel Hubsan X4 skulle fungera eller är den alltför liten eller har nån annan nackdel ? Fördelen är ju helt klart att den är såpass billig att dom flesta inte skulle behöva överväga speciellt många sekunder innan ett köpbeslut... Men vi tar som sagt tacksamt emot tänkbara förslag. Dock skall det nog vara RTF-utförande för dom flesta vill nog helst bara flyga och slippa byggandet. Sen måste det ju inte vara en entyps-klass men en relativt låg max flygvikt kommer vi nog att sätta för att göra racen lite mera rättvisa.
    Roger

  2. #2

    Standard

    Hubsan helt klart. Fpv inne är inte så roligt då man inte ser så bra om sig så lätt att sätta coptern i taket eller liknade. Hubsan är lätt att flyga, går fort (om man vill), man kan ställa expo osv så man kan ha den som man gillar, den är riktigt tålig (vad jag vet så är det bara jag som har lyckats knäcka ett chassi) och reservdelar är billiga.

  3. #3

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Eftersom vi kör inomhuspylon med vanliga kärror under våra inomhus-kvällar så har vi börjat spåna lite om att kanske göra ett försök även med små multikoptrar.
    Skall vi få nån acceptans så skall det nog vara nåt tämligen billigt men ändå tåligt. FPV kan väl i sig vara kul men ingen nödvändighet när man flyger bara några meter ifrån där man står. Den normala inomhuspylon-banan består av två stolpar med 20 m mellanrum så även om det är enkelt att ändra måttet så kan vi ju ändå utgå ifrån detta. Ni som har massor av erfarenheter - tror ni att en simpel Hubsan X4 skulle fungera eller är den alltför liten eller har nån annan nackdel ? Fördelen är ju helt klart att den är såpass billig att dom flesta inte skulle behöva överväga speciellt många sekunder innan ett köpbeslut... Men vi tar som sagt tacksamt emot tänkbara förslag. Dock skall det nog vara RTF-utförande för dom flesta vill nog helst bara flyga och slippa byggandet. Sen måste det ju inte vara en entyps-klass men en relativt låg max flygvikt kommer vi nog att sätta för att göra racen lite mera rättvisa.
    Roger
    Hej.....
    Blade mqx........går som ett skott inomhus å lagom storlek kanske?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns det inga andra tänkbara alternativ ? Hubsan förstår jag är het i sammanhanget men det finns ju mängder av små-multisar så finns det verkligen inga andra än de 2 som hittills nämnts ? Fördelen med Hubsan är väl också en bra reservdelsförsörjning i den mån det kommer att behövas.
    Roger

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då du skall flyga LOS tror jag? Så kommer du bli imponerad av Hubsan att det verkligen fungerar så bra som det gör. Annars kan du väl bygga dig en 250 till mer pengar och säkert mer klydd för att få det att fungera. Vad hade du annars tänkt dig?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag skrev i första inlägget så efterfrågade vi RTF-multisar av mindre storlek och inte alltför dyra för att så många som möjligt skall komma att skaffa kärrorna. Det är alltså inte bara jag som skall flyga utan som rubriken antyder så funderar vi på att utvidga inomhus-pylonflygandet med just multikopter-pylon. Men är det så att Hubsan är outstanding i den lägre prisklassen så får vi testa med ett par sådana. Det vara bara så att jag i min enfald trodde att det fanns flera alternativ i rimlig prisklass. Och främst är det nog LOS-flygning som kommer att gälla i racen.
    Roger

  7. #7

    Standard

    H107D med en påklistrad vidvinkellins är helt underbar att busflyga med.
    Annars finns där en halv miljon olika multirotorer att välja bland från kina.
    Typ köp en 20pack via klubben, och betala lite extra för snabbfrakt.

    Tittar man enbart på kavliten på gyrot/kontroller så är walkeras multis helt underbara. Problemet är bara att de verkar lämna dom halvfärdiga helt tiden vilket är riktigt surt.
    Eller ja, det var förra året. Inte införskaffat något från walkera på ett tag.

  8. #8

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Såg att Lindinger har kampanj på blade Nano qx....
    Rtf för 69 euro..alltså komplett med sändare å rubbet:-)

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nån speciell fördel med Nano jfr Hubsan ?
    Xermalk: Vilken lins använder du och hur mycket förändras FOV ? Har förstått att det är alltför liten bildvinkel som standard på Hubsan FPV. Fast nu kanske det inte är så lämpligt att flyga pylon via FPV men FPV-lösningen kunde ju vara intressant för andra "flygövningar".
    Roger

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det finns de som är typ en tredjedel av en Hubsan, då behöver inte lokalen vara så stor. Vi körde race med micro cars på mitt förra jobb och det var mycket roligt, bana stor som ett pingisbord.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nån speciell fördel med Nano jfr Hubsan ?
    Xermalk: Vilken lins använder du och hur mycket förändras FOV ? Har förstått att det är alltför liten bildvinkel som standard på Hubsan FPV. Fast nu kanske det inte är så lämpligt att flyga pylon via FPV men FPV-lösningen kunde ju vara intressant för andra "flygövningar".
    Roger
    Känns som nanon spelar i en annan liga lite Men jag vet inte....den har as3x tror jag och safe....mer än dubbla priset normalt sett mot hubsan!
    Man får vad man betalar för heter det ju och det brukar stämma i de allra flesta fall;-)

  12. #12

    Standard

    HiSky FF120 är billig och och flyger helt perfekt, den levereras dessutom med egen modul så man flyger med sin vanliga sändare.
    / Jonas

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som sagt - Hubsan är på intet sätt för stor utan snarare tvärtom för utrymmen finns och blir över för denna typ av farkoster.
    Jonas - nån uppfattning om HiSky 120 kontra Hubsan X4 ?
    Har kollat lite jämförelser mellan Nano och X4 och på det stora hela spelar dom nog i samma liga skulle jag tolka det som. Den ena är lite bättre på en sak och den andra på nåt annat. Nano verkar dock mera tystgående och lite mera "energi-effektiv" och troligen ännu mera stryktålig.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Hubsan har så vitt jag vet inget "acro" läge vilket jag tror nanon har?

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Finns det inga andra tänkbara alternativ ?
    Jodå....
    https://www.youtube.com/watch?v=GBBiuh8UhiQ#t=23
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16

    Standard

    Jag har inte koll på Hubsan men HiSky är 120mm diagonalt mellan motorerna.
    / Jonas

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Funkar det med hubsan så funkar det nog med alla små leksaksmaskiner. Tyvärr är hubsan den mest kända som marknadsförs mycket så alla vet om namnet men av alla små quads jag testat har hubsan med råga de sämsta flygegenskaperna, nästan alla andra är roligare och mer lärorika att flyga.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Funkar det med hubsan så funkar det nog med alla små leksaksmaskiner. Tyvärr är hubsan den mest kända som marknadsförs mycket så alla vet om namnet men av alla små quads jag testat har hubsan med råga de sämsta flygegenskaperna, nästan alla andra är roligare och mer lärorika att flyga.
    Hej,
    Ge gärna exempel på nån som är relativt billig och likaså relativt enkel att få tag i (inkl reservdelar), hållbar, gärna något större än Hubsan samt som skulle kunna fungera till huvudändamålet nämligen flyga inomhuspylon runt en bana med ca: 20 m mellan pylonerna... Avancerade flygegenskaper är på intet sätt viktiga - snarare skall den vara enkel att flyga för alla oss om är nybörjare inom multikopter-flyg men gärna vill testa att köra inomhusrace.
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Den jag brukar tipsa de flesta som bra inomhusmaskin och bra för nybörjare innan de fixar en "riktig" multirotor är LaTrax Alias som är en lite större maskin och är enda leksaks-multirotorn jag vet som har ett riktigt manual/rate mode så man kan lära sig flyga på riktigt med den. Tror den har rätt mycket bättre hållbarhet och batteritid än de flesta andra också.
    Den kostar dock lika mycket som Hubsan FPV(kring 1,500:-), det går att köpa kamera till den också. Annan fördel är väl att den kör med vanlig röd JST-kontakt på batteriet så man kan ladda den lätt med sin befintliga laddare också antar jag.

    http://www.hobbyequipment.se/quadcop...elikopter.html
    (OBS! Jag har inte testat denna själv men hade jag varit nybörjare igen hade jag köpt den direkt. Känner flera nybörjare som börjat med denna nu.)

    Den jag tränade med innan jag gav mig på riktiga är lika liten som hubsan men jag tycker den har goare flygkänsla och kan göra mjukare kurvor och sådant, inget speciellt dock, den bara flyger.
    UFO quad på clasohlsson: http://www.clasohlson.com/se/R-C-quadrocopter/31-5337
    ________________________________________
    Mina maskiner

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Classe-varianten verkar ju vara anpassad för pylonflyg med sina ordentliga skydd...
    Denna - http://www.der-schweighofer.at/artik...copter_rtf_rot - kanske påminner en aning om LaTrax Alias - lite större och dessutom klart överkomligt pris så att flera kan tänkas köpa den. Sen är frågan hur den fungerar...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •