Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Inomhuspylon med liten multicopter - vilken modell tror ni på ?

  1. #21

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    hehe ser att den fanns på den svenska sidan också:
    http://www.hobbyequipment.se/quadcop...r-rod-rtf.html

    samt en del intressanta väldigt billiga alternativ:
    http://www.hobbyequipment.se/quadcop...-quad-24g.html
    http://www.hobbyequipment.se/quadcop...-micro-q4.html
    ________________________________________
    Mina maskiner

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    På jobbet är vi nu 7 st som har varsin CX-10, den lille krabaten som teknikmagasinet säljer för 279:-.
    Den flyger riktigt bra och i läge 3 på utslagen är den riktigt snabb och rolig.
    Stryktålig också, ingen har hittills råkat ut för någon större skada trots fullgaskrasher i golv och väggar.
    De väger dessutom under 12g så skulle man få den på sig är det föga troligt att det knappt skulle göra ont.
    Reservdelar finns det gott om på ebay, och man får med en uppsättning propellrar när man köper den.


  3. #23

    Standard

    CX-10an må vara trevlig. men den är inget jag skulle rekommendera till pylon racing, då den är alldeles för liten.
    Eventuellt om man slängde på fpvhobbys sub-nano fpv kombo.

    Skulle nog inte använda något med mindre än 10 cm mellan motorerna.

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har "läst på" lite mera om den Dromida Ominus som jag länkade till tidigare och den ser rätt lovande ut - och är klart större än Hubsan så att även vi äldre och skumögda har en chans art se farkosten.. Fanns tydligen även hos Hobbyequipment i Sverige enl Zallisens länk men jag har inte sett den hos nån annan svensk leverantör.
    Kan bli en sån för att testa lite...
    Roger

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    CX-10an må vara trevlig. men den är inget jag skulle rekommendera till pylon racing, då den är alldeles för liten.
    Eventuellt om man slängde på fpvhobbys sub-nano fpv kombo.

    Skulle nog inte använda något med mindre än 10 cm mellan motorerna.
    vi flyger just pylon med dem, funkar klockrent.
    8-10 meter mellan pylonerna så får man tighta och intensiva race

  6. #26

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Fasen.....detta låter kul!
    Få ta upp detta i min flygklubb och se om det finns intresse för lite pylonrace:-)

    //Pierre

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thullen Visa inlägg
    vi flyger just pylon med dem, funkar klockrent.
    8-10 meter mellan pylonerna så får man tighta och intensiva race
    ...och hur f-n ser ni vad som är bak och fram på den lilla krabaten - och med samma färg på alla poppar....
    F ö är ju "konceptet" attraktivt - billigt, hållbart och enkelt att få tag i dom.
    Roger

  8. #28

    Standard

    I och med att man rör sig framåt hela tiden så vet man vad som är bak / fram
    Stannar man så är man körd dock.

    Man får helt enkelt flyga på känsla.

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...och hur f-n ser ni vad som är bak och fram på den lilla krabaten - och med samma färg på alla poppar....
    F ö är ju "konceptet" attraktivt - billigt, hållbart och enkelt att få tag i dom.
    Roger
    det är intensiva blå lysdioder fram och röda bak, syns rätt tydligt på håll

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rätta mig om jag har fel Philip men den du visar bild på verkar helt riktigt vara en CX-10 men den har nog inte Teknikmagasinet utan Hobbex (299 kr). Teknikmagasinets motsvarande heter Easy2Fly Nano Color Quad och skiljer något i utseendet så jag vet inte om det är samma innandöme. Har dessa microsar s k 6-axliga kontrollers eller bara 3-axliga ? Specarna är ju inte så speciellt omfattande om man säger så...
    Roger

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det är exakt samma.
    de säljs under olika namn men CX-10 är tillverkaren Chersons benämning, sen säljs den under ett par olika namn. Teknikmagasinet har dessutom bara datorrenderade bilder vilka ljuger lite om utseendet.
    det enda som skiljer dem emellan är lite olika färger och trycket på ovansidan.
    det finns två versioner av kretskortet i den, rött och grönt, varav det gröna är en nyare version bara.
    de ska ha samma funktioner och prestanda oavsett vilken man köper, och jag kan inte svara för vilken version hobbex har, men teknikmagasinet säljer den nyare versionen med grönt kort.

    Den har ett 6-axligt gyro och 100 mA lipo som är fast monterat.
    den gör flips i alla riktningar och har tre utslagslägen, tripple rate typ, och på högsta läget gör den uppskattningsvis 15-20 km/h.
    laddtid på en kvart typ (USB-laddare) och flygtid på 4-5 minuter.
    upp till 80 st (specat på nån säljares hemsida, vi har bara kört upp till 4 st samtidigt hittils) ska kunna flygas samtidigt men man måste bindea dem en och en vilket man gör vid varje start, det är väl nackdelen jag kan se, den tappar trimmen man gjort när man stänger av den.
    det finns trim på pitch och roll, men inte yaw, har dock inte saknat det på nån av mina.

    får tyvärr inte filma på jobbet annars hade jag gjort en lite film på när vi flyger.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack för den utförliga beskrivningen, Philip !
    Med den flygtiden så kan man kanske bara räkna med max 3 heat innan det är dags att ladda men det är antagligen helt OK.
    Har den olika "flygmode" - typ stabilt och lite vildare ?
    Har också funderat på Blade Nano QX men denna litta "skit" är ju enklare att få tag i och även klart billigare.
    Detta att man måste binda om den vid varje start och då främst att den tappar trimmen var ju lite tråkigt.
    Roger

  13. #33

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det den har är tre mode för olika utslag, den är rätt snäll och "långsam" i läge 1, och i läge 3 är den riktigt rapp, men den blir inte "vildare", bara känsligare och går fortare så att säga.

    en hubsan x4 tex flyger säkert fortare och är kanske mer en "riktig" quad, men jag gillar dessa små just för dess storlek. Och nu när jag flugit dem säkert 200 laddningar och fortfarande bara haft sönder en propeller och böjt en motoraxel som enkelt böjdes tillbaka med en näbbtång, så måste jag säga att helhetsintrycket med CX-10 är oerhört mycket bang for the buck så att säga.

    Trimmen lär man sig efter ett par flygningar att min tex behöver tre klick fram och två till höger innan jag flyger, så det är inget problem i mina ögon, och bindea gör man enkelt genom att dra gasen fram och tillbaka med quaden still på en plan yta, så det låter nog värre än det är.

    några av kollegorna har aldrig flugit RC öht innan men lär sig fort med denna lilla skrutt

  14. #34
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Har själv både CX-10 och Hubbsan X4.
    Jag skulle välja Hubbsan X4 alla dagar före CX-10 för pylonrace.

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Tittat på dendär CX-10 lite men eftersom den har integrerat batteri går den bort direkt. Skulle väl knappast kunna påstå att hubsan skulle kännas mer som en riktig quad, den kommer inte i närheten heller.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu var ju inte kriteriet att den skulle kännas som en "riktig quad" utan snarare att mer eller mindre vem som helst av våra inomhusflygare, inte minst de utan quad-flygvana, skall kunna flyga den, att den är stabilt byggd, enkel att få tag i och till ett relativt lågt pris för att så många som möjligt kan tänka sig att köpa en. Men ännu är vi inte där men vi skall försöka sno ihop några olika och testa lite race för att se vart det kan leda.
    Roger

  17. #37

    Standard

    Låter definitivt som att en hubsan x4 skulle passa bäst.
    Annars finns ju alternativet att köra med enklare 4 kanals helis. Typ Nine eagles solo pro eller wltoys v911

  18. #38

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    oavsett vad ni väljer så hoppas jag ni gör verklighet av planerna för det e sjukt kul lunch och fikaraster på jobbet

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänkte handla en CX-10 i söndags på Teknikmagasinet för just lite lunch-lek på jobbet men lagret var helt tomt i deras båda butiker i stan så tji fick jag... Kommer nog också att testa en Blade Nano QX men sen får vi väl se hur många som nappar på pylon-idén under inomhusflyg-kvällarna.
    Roger

  20. #40

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Bara jag av nördarna som gillar leksaker på mitt kontor, de andra ska vara mogna och vuxna -_-
    ________________________________________
    Mina maskiner

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •