Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Önskar tips på maskin samt kamera för foto. Budget 10-20000kr

  1. #1

    Standard Önskar tips på maskin samt kamera för foto. Budget 10-20000kr

    Hej
    Är fotograf till yrket och har snöat in på det här med drönarfotografering. Har lagt timmar in å timmar ut på web-butiker och youtube-klipp för att luska ut vad jag behöver.
    jag vet att jag tids nog kommer behöva en maskin som lyfter en Canon 5D men jag är inte där,,,än.

    först snurrade walkera QR X350Pro i huvudet med ilook+
    men sedan trillade jag in på walkeras Tali H500 med 3D gimbal å gopro hero 4. Alternativt deras Scout X4 med 3D gimbal och gopro hero 4. Jag vet att jag inte behöver 3D gimbal för stillbildsfoto men köper man en sådan här model så är det lika bra å sätta på en sådan?

    vad jag initialt är ute efter är någon maskin (RTF) som jag kan hänga på något större kamera än gopro. Samt vilken kamera och eventuell upphängning som behövs för att montera kameran. Och givetvis vilken kamera?

    Som ni förstår så är jag ny i gemet och har tidigar köpt in fotograferingar men är i startgroparna att börja så smått flyga på egen hand,,,, men behöver lite hjälp med vilken maskin jag skall gå på och dess setup.
    Nytt som bättre begagnat är intressant.

    Jag är väl medveten om licens, granskning samt försäkring... Men jag behöver en maskin innan jag kan ansöka å gå vidare med det,,,


    Tack på förhand.
    Joakim

  2. #2

    Standard

    Coolt!

    En undran: Vad kan en Canon 5D fota från luften som inte tex en Sony Nex 7 klarar av tex? Diset jag alltid får med på bild så blir suddigt hur jag än gör. ;-)

    Walkera.... humm... Tali kanske är bättre än de mindre tidigare? Klarar Tali större kameror än GoPro-size? Priset passar din range.

    DJI... verkar inte ha nåt som klarar större än GoPro nej. Annars är väl nån av Phantom 2 nåt att ha, eller kanske en mycket dyrare ny Inspire One.

    3-axlig gimbal är fint om multirotorn har uppfällbara ben och den klarar att stå still i luften medans du vrider kameran.

    En bekant till mig som är yrkesfotograf köpte en Prototype 6 från PitchUp. Det var en del pyssel innan den var färdig fast den var "RTF", men sen har han nog vart nöjd och använt den flitigt. Med en Sony Nex 5. Han hade bara flugit Parrot Drone och Hubsan före det. Fick en hel del hjälp av mig, men sen var det fullt ös. Denna kostar dock runt 40.000kr. Går säkert att bygga en egen från en Gaui 540H och lite grejjor samt tuning och massa med tid och nån krasch...

    3DRobotics har ju Iris+, även den med GoPro-size iofs. Deras större klarar nog större kameror. Jag har pysslat med några 3DR hexa och trynat på en octa med Canon SX260-kameror. Men de finns inte som färdiga fotocoptrar direkt.

    Det är det enda jag har erfarenhet av. Finns säkert andra kameror. Men jag känner ej till andra RTF-paket med större kamera än Gopro. Men det finns andra i deta forum som vet. ? :-)

    Alltid bäst känna på mindre enklare o billigare grejer före du ger dig in på nåt stort som nämnts ovan. Gäller vara noggrann med att veta vad du håller på med och hur det funkar och att du gör rätt, annars är grejerna i backen eller så flyger de iväg och försvinner. :-o

    Hur som helst, lycka till! Kul grejer dom här.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Om du nu ändå är inne på walkera så kika på QR800

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vänta tills dji släpper sin Inspire i mitten av december, då får du bättre data än din gamla 5d kan prestera, köper du singel radio varianten så kommer du undan med 25000 och det enda du behöver är en ipad ytterligare för en kanon anläggning. Det hade jag gjort, den är dessutom färdig direkt ur lådan att flyga med.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    I fallet med Walkera är du i princip låst till kamera av GoPro storlek i alla fall om du vill ha lite flygtid. Sedan är deras produkter mer anpassade till hemmaanvändaren än till en fotograf.
    DJI har några större maskiner som kan lyfta en DSLR men titta även på Aligns RTF multisar, M480 och M690.
    Annars finns det också färdiga paket på tex foxtechfpv.com anpassade för olika kameror.

  6. #6

    Standard

    Intressanta svar! Ser fram mot fler synpunkter och idéer.

    Ålänningen --> Jag har en Canon 5D med diverse objektiv som jag använder till fastighetsfotograferingar, det är anledningen till att jag skrev om just 5D men som sagt,,, Jag är öppen till förslag.
    En större maskin som orkar större å bättre kamera får komma in senare när jag "lärt" mig flyga.

    PinDuke---> Align M480 verkar ju i fösta anblick vara något jag söker. Den har lite bättre lyftkapasitet. Får kolla runt om det finns några färdiga paket med kontroll, maskin, gimbal.

    En intressant djungel det här. Snacka om att bli biten! :-) kommer ju behöva en maskin för lite lek också!!

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Gå in på FaceBook/ https://www.facebook.com/groups/flygfoto/ eller https://www.facebook.com/groups/1394963030748514/, dessa är två forum där det bara sysslas med dessa typer av farkoster och båda har kompetenta användare som kan guida dig tillrätta. Jag härjar där också.

    Lycka till

    PS, för lek kan du skaffa vad du vill, bara plånboken som begränsar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Kenneth E ---> Tack för tipset,,,,MEN jag är en av få som inte har FaceBook =-) Ska dock spade in det med någons konto :-)

  9. #9

    Standard

    En Canon 5D väger jäkligt mycket och vikt = väldigt dyr multicopter.
    Det finns få RTF-"mäklarfoto"-paket med större kameror än GoPro tycker jag.
    Antar att du vill fota raka bilder och inte välvda fisheye-bilder.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Att lyfta en systemkamera behövs en rätt rejäl Multi och ska det vara RTF med bra kvalite håller inte din budget då får du minst dubbla den , men som du konstaterar själv ska du inte börja i den ändan , Är det Foto eller film som är prio är första frågan , med Sony Nex får man väldigt bra foto som duger till det mesta och krävs inte alltför stor maskin, när det gäller film blir det helt OK HD film från Gopro 3 och uppåt , 4 an är ännu grymmare med 4 k osv , har själv tagit beslutet att jag inte behöver bättre film än med Gopro till mina filmer och gått ner i storlek på multi , allt är lättare att transportera och billigare batterier osv.

    Mitt råd om jag visste vad jag vet idag så skulle jag köpt en Phantom 2 med H3 3 D gimbal och en gopro till den , du tar den direkt ur kartongen och efter lite träning kan du skapa väldigt bra film för ca 12 000 kr , en beprövad maskin som funkar , det finns tusentals av i världen och uppstår det problem finns det hjälp på forum mm detsamma reservdelar , flyg filma ha roligt känn efter är det här det jag vill hålla på med Yes då kan du fundera vidare vilket nästa steg är , behåll Phantomen som reservmaskin eller sälj den
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Man kan byta GoPro linsen så den inte bryter bilden, kostnad cirka 200usd
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Standard

    Så sant. 5D med 16-35mm glugg väger drygt 1,5kg och de här rtf 10-30'000kr är jag medveten om att de inte kan lyfta denna....
    Dock verkar Asign M480 eller M690 vara skapliga maskiner som man kan hänga på skapliga kameror som är bättre än GoPro.
    Det är främst stillbilder jag fotar och kvalitén jag sett på vissa mäklarsidor som kör med phantom håller inte.. Jag vill hitta något som är bättre än vad de levererar och senare köpa en "riktig" maskin som kan ta upp "proffskamera".

    Någon som har erfarenhet av Asign?

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men för att höja bildkvaliteten över Gopro-nivån så behövs ju ingen tung Canon 5D. Om du absolut vill ha en systemkamera så kan du ju förutom Sony även välja nåt av t ex Panasonics lätta micro 4/3-hus och sen ett bra objektiv med fast brännvidd - för zoomen har du väl ingen större nytta av i detta sammanhang... Här är ett exempel på en mycket bra kombination till lite över 300 g - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM1sum15svart Rätt stor skillnad i vikt till ett i sammanhanget högst överkomligt pris vilket gör att du slipper köpa en mycket dyr multi istället. F ö kan du säkert välja nån av de högkvalitativa kompaktkamerorna och få ner vikten ännu mera men fortfarande med klart acceptabel bildkvalitet. En multi är ju trots allt inget stort och stabilt stativ som kameran sitter på och där man till fullo kan nyttja kamerans bildkvalitet till sista droppen så man kan nog fundera över var begränsningarna egentligen ligger och välja kamera därefter...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-11-19 klockan 06:57.

  14. #14
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Bjelm Visa inlägg
    Någon som har erfarenhet av Asign?
    Align är sedan länge ett välkänt fabrikat bland helikopterflygare och förknippas med välgjorda produkter.
    Multirotorsegmentet är dock helt nytt för dem. M480 och M690 är Aligns första multirotorplattformar men det finns ingen anledning att tro att de inte skulle vara bra för det.
    Jag är säker på att deras kunnande och erfarenhet inom vanliga helikoptrar har en positiv inverkan när de nu också väljer att satsa på multirotor.

  15. #15
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Align är sedan länge ett välkänt fabrikat bland helikopterflygare och förknippas med välgjorda produkter.
    Multirotorsegmentet är dock helt nytt för dem. M480 och M690 är Aligns första multirotorplattformar men det finns ingen anledning att tro att de inte skulle vara bra för det.
    Jag är säker på att deras kunnande och erfarenhet inom vanliga helikoptrar har en positiv inverkan när de nu också väljer att satsa på multirotor.
    Tror inte det är dåliga grejor men inte speciellt billiga , de jag hittade kostade 2000 $ utan radion sen tillkommer en bra gimbal för 1500 $ så det landar på en bra bit över din budget

    OCH inte minst ska du använda det i din verksamhet är det en viktig parameter att ha grejor som funkar och man kan få hjälp snabbt med reservdelar och någon som kan hjälpa dig osv , det finns inga Align eller återförsäljare på nära håll vad jag vet eller någon med erfarenhet om dessa
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  16. #16
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Eskilstuna ligger ganska nära Sveriges (befolknings)mitt.
    http://www.uavsystems.se/?category_id=147

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och är man i E-tuna så finns ju ytterligare en butik som bl a handlar med multicopter-grejor - http://www.autopartner.se/helikopter/multicopter
    Roger

  18. #18

    Standard

    Har köpt mig en quad att börja övningsflyga med. QR X350

    Tror det blir en hexa till våren. Align M690.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •