Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Ta ut en delström ur ett LiPo ?

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Ta ut en delström ur ett LiPo ?

    Hej

    Om man har ett LiPo på 6 celler, och ett på 4 celler (totalt alltså 10s) till motordriften, kan man då ta ut en delström från 3 celler för att försörja en liten fläkt (datorfläkt) för att blåsa luft på fartreglaget ? Båda LiPo är på vardera 5000mAh och motorn drar 80 - 120 A medan fläkten bara drar ca 80 mA.

    Ev. ojämnheter mellan cellerna blir ju korrigerade vid varje laddning.

    Ev.kan fläkten kopplas till servot för landställsluckorna så att fläkten bara går när luckorna är öppna - dvs i stort sett endast när man taxar och fartvinden är för svag för att kyla fartreglaget ordentligt.

    Hittade på en Tysk site en LiPo-övervakningsenhet med en display där enheten i sig själv drevs av 3 celler och drog 70 mA, vilket borde vara en liknande sak som ovannämnda och således inte innebära något problem.

    Tacksam för goda råd från de som kan mer om el

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  2. #2
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    En tanke: borde du inte kunna ta ström från mottagaren? Den ger väl så vitt jag vet vanligtvis 5v på varje kanal. Räkna ut vilket motstånd som krävs och ta från en aux-kanal på mottagaren.. På så vis bör det ju gå att starta och stoppa fläkten via din sändare?

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ett annat sätt att lösa det kan vara att nyttja batterielimineringskretsen (BEC) på fartreglaget (om det är ett fartreglage med BEC). Normalt sett använder man (om man vill) BEC till att strömförsörja mottagaren och servon men inget hindrar att du använder BEC till nåt annat. Det är är lite olika vilken spänning och max kontinuerlig strömstyrka en BEC kan leverera men allt mellan 4.8 volt upp till 8 volt vet jag finns och uppåt 10 amp. Vanligt är nog uppåt 6 volt och 5 amp max och på på lite större fartreglage kanske upp mot 8 volt och 10 amp.
    T ex Hacker/Jeti Master Mezon fartreglage med BEC kan leverera 5-8 volt(inställbart) och klarar max 10 amp.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-10-22 klockan 10:33.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Vanligtvis" är det nog 5 V ut från en BEC (inbyggd i fartreglaget eller en separat) men det finns givetvis de som har alternativa spänningar.
    Roger

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej

    Om man har ett LiPo på 6 celler, och ett på 4 celler (totalt alltså 10s) till motordriften, kan man då ta ut en delström från 3 celler för att försörja en liten fläkt (datorfläkt) för att blåsa luft på fartreglaget ? Båda LiPo är på vardera 5000mAh och motorn drar 80 - 120 A medan fläkten bara drar ca 80 mA.

    Ev. ojämnheter mellan cellerna blir ju korrigerade vid varje laddning.

    Ev.kan fläkten kopplas till servot för landställsluckorna så att fläkten bara går när luckorna är öppna - dvs i stort sett endast när man taxar och fartvinden är för svag för att kyla fartreglaget ordentligt.

    Hittade på en Tysk site en LiPo-övervakningsenhet med en display där enheten i sig själv drevs av 3 celler och drog 70 mA, vilket borde vara en liknande sak som ovannämnda och således inte innebära något problem.

    Tacksam för goda råd från de som kan mer om el

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Hej Peder
    Grundläggande svaret på frågan om man kan ta ut mer energi ur delar av paketet är nej. Men i ditt fall har du redan räknat att du drar 1 promille extra ur några celler. Det är så lite att det inte spelar någon roll. Jag skulle säga att 1% mer ur några celler är OK, då är det fortfarande inom toleransen för cellenergi i paket (som är vid cirka 2-10% beroende på kvalitet och matchning).

    Med så många celler föreslår jag ändå att du har cellövervakning i fartreglaget, så att det bryter när första cellen dippar.

    Ett exempel på alternativ lösning är ett litet separat batteri för fläkten. 3S 800mAh väger cirka 70gram.
    Ett annat exempel är en fläkt avsedd för bärbar dator, de är ofta för 5V. Då kan man använda spänningen för mottagare och servo.

    Tyvärr hittar jag inga 5V-fläktar i Sverige. Men istället här:

    http://www.coolerguys.com/840556069195.html
    http://www.frozencpu.com/cat/l2/g36/...Volt_Fans.html


    mvh //Fredrik
    fredrik

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Eller attackera från andra hållet och lösa problemet istället för att plåstra. Varför behövs fläkten är en bättre fråga än hur man ska driva fläkten
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Kan du inte sätta fartreglaget så att det får en luftström från propellern?

    Att belasta så lite fel gör ingen praktisk skillnad om du vill använda fläkt.

    Jörgen

  8. #8

    Standard

    Ackarkna kommer balansera ut sig själva under belastning. Så länge man inte drar ut för mycket ur några celler är det inga problem.

    När acken belastas av motorerna kommer den helt enkelt att dra ut lite mer ström från de celler utan extra "belastning.
    Drar man bara ut lite så lär man inte ens märka att balanseringen på laddaren tar längre tid.

    Förutsatt att motorn inte drar väldigt lite ström, då kan man få problem.
    Men det problemet har du inte. Du skulle lätt kunna plocka ut 2A utan att märka det från några celler.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Ackarkna kommer balansera ut sig själva under belastning. Så länge man inte drar ut för mycket ur några celler är det inga problem.

    När acken belastas av motorerna kommer den helt enkelt att dra ut lite mer ström från de celler utan extra "belastning.
    Nej så fungerar inte seriekoppling, tyvärr.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Oh? jag brukar plocka ur strömmen till alla mina 12v lysdioder från balanseringskontakten på mina lipos.
    Och jag har inte märkt av att balansering tar längre tid på mina ackar, de tar precis lika lång tid att ladda med eller utan lysdioder på. Och då har jag en rejäl mängd lysdioder på några av mina flyg och 6s 480 helin (~1.0A 12V leds på den, 6s 1500mah ackar)

    Dock så balanserar jag alltid mina ackar när jag laddar.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Oh? jag brukar plocka ur strömmen till alla mina 12v lysdioder från balanseringskontakten på mina lipos.
    Och jag har inte märkt av att balansering tar längre tid på mina ackar, de tar precis lika lång tid att ladda med eller utan lysdioder på. Och då har jag en rejäl mängd lysdioder på några av mina flyg och 6s 480 helin (~1.0A 12V leds på den, 6s 1500mah ackar)

    Dock så balanserar jag alltid mina ackar när jag laddar.
    Det går att göra så som du gör, men man måste förstå varför om man gör det, annars kan det bli farligt.

    När man laddar batterier så tar dem emot väldigt mycket när de är tomma och mindre på slutet, de cellerna som tömts lite mer åker ikapp när balanseringen börjar. Men det är vansligt att börja dra mycket ström via balanskontakterna, dem är inte speciellt bra och kan ge konstiga mätresultat vilket leder till: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...po-brand-Hemma!!


    Koppla dina dioder i serie istället och använd alla 6S, det är rätt väg och betydligt säkrare.
    Superhero

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag ser inga problem, med att ta lite från balans kontakten, så har jag gjort i åratal och har nu batterier som kasseras efter tre år av hårt körning med kanske tusen flygningar bakom sig. Balansera vid varje laddning och det är inga problem. Dock finns det regulatorer för 12S celler också, passar inte spänningen välj en något högre och tillverka en spänningsdelare.
    Det bästa vore att bygga in ett naturligt luftflöde över reglaget istället för att konstra med fläktar. Har du mätt temperaturen eller detta är något som du tycker vore bra utan att ha belägg för att det verkligen behövs, reglage i de bättre klasserna har överhettningsskydd som stänger ner och startar upp när tempen är OK.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På mina 3S-kärror har jag 12V dioder kopplade över alla celler, på mina 6S-kärror har jag två slingor dioder kopplade i serie.
    Strömmen är samma i hela den slutna kretsen för alla kretsar. Det som händer om man har en last (motor) kopplad på 6S och

    en annan last kopplad på 3 av dessa går I1 i vissa batterier och I1+I2 i andra battericeller. Det betyder att de andra cellerna tar slut snabbare. Men är skillanden på ström så stor som Peder visade så spelar det ingen roll. För alla andra användingar spelar det roll. Jag har 1A till lysdioder och 15A till motor på min flygande vinge. Det är för liten skillnad för att batterierna ska må bra av att koppla dioderna på vissa celler.
    fredrik

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Tack för vettiga synpunkter.
    Jag har fartreglage JETI Mezon med BEC och det handlar om min SAAB J 21 (se byggtråden) där fartreglaget sitter inne i kroppen nära den skjutande motorn (Plettenberg Advance). Således inte i nosen. På kroppens utsida finns det skalariktiga luftintaget till motorn och här kommer luft blåsa in när planet flyger. fartreglaget sitter då precis innanför detta luftintag.

    Vid taxning kommer ingen fartvind, så jag riskerar för hög värme då. Jag kommer ju givetvis mäta detta men för att planera för alla eventualiteter så gör jag förberedelser för en liten fläkt.

    Då inte heller jag hittat annat än 12V fläkt tänkte jag göra som beskrivits med att ta ut en delström från bal-kontakten.

    Jag har även Graupner Djupurladdningsskydd som övervakar varje cell och som är inkopplat mellan fartreglaget och mottagaren och som drar ner belastningen om någon cell kommer ner under inställt volttal som kan ställas på 2,8V eller 3,0 V.
    Nu finns kanske möjligheten att få tag i 6V fläkt ( freddan 6 - tips) och då kan jag driva den med BEC strömmen.
    Men ändå nu tryggt att se att min förmodan att detta lilla delströmuttag ur bal-kontakten är realistiskt.

    Separat batteri är ju en annan möjlighet som nämnts här men i första hand vill jag gå på alternativ som inte ökar vikten. Jag är uppe i 11,83 kg;s vikt nu med vingbelastning på 142g/dm2 och en kubisk vingbel på 15

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    En annan möjlighet borde vara en switchad regulator typ denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/el...gulator-p87896

    Väger 9 gram enligt utländsk sida. Datablad säger 5 mA tomgångström. Jag har inte testat den själv. Kanske går hitta mindre typer då denna klarar 2A.

    / Ingemar

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Jag har fartreglage JETI Mezon med BEC
    Wow, bra val! För taxning tror jag inte det är några problem alls. Där emot blir det varmt om man flyger mycket på delgas. Jag har ett exempel på en motor som drar 80A på fullgas men jag flyger 20min på en laddning, då blir reglaget varmare på 6min än det blir med en annan motor i samma flygplan som tömmer acken på 8min, 110A max ström. Delgas är lurigt, men SÅ mycket taxar du ju inte.

    En lösning/plåster:
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...m+fan&_sacat=0
    Superhero

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    ELFA har ett gäng 5 volt DC fläktar så man får lite överblick vad som kan användas i det fallet:

    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...%253D5%2520VDC

    Där kan man se bl a storlek, varvtal, effektförbrukning och max flöde på fläktarna (dock ingen viktuppgift verkar det som).

    /Bo

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Fartreglage till bilar brukar ha fläktar. Kanske går att sätta på en sådan

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    SSBK

    Standard

    Hej,

    Tror jag har ett gäng 5V fläktar liggande i garaget om du vill prova

  20. #20

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Peder!

    Har nu läst om JETI Mezon fartreglage. Det verkar betryggande och jag vill minnas att du har dimensionerat drivlinan med säkerhetsmarginal. Fläkt och evt. separat batteri väger en del och ger mer installationspyssel.

    Har du telemetri i J21an?
    Jag skulle köra planet utan någon extra kylning av ESC men sätta en temperaturprob på ESC. Jag har det separata och bra och "kostnadseffektiva" Quanum telemetrisystemet från HK i min EF-1 pylon racer. Har kollat temperatur på batteri, ESC och motor under hårdkörning och det är motorn som har det hetast trots att bara den har god kylning.

    Hälsningar,
    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •