Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Servona går direkt till ändläget

  1. #1

    Standard Servona går direkt till ändläget

    En polare har skaffat sig en Ducted fan Draken och så fort han slår på kärran så går servona till ändläget och står där och jobbar. Vad kan detta bero på?
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-03-19 klockan 13:50.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Är sändaren igång när det händer?
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Är sändaren igång när det händer?
    Ja

  4. #4
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Behöver mer info!
    Följde sändaren och mottagaren med modellen?
    Vad är det för servon?
    Har det fungerat någon gång?
    mm
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Så brukar det hända om man vänder servokontakterna fel.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...är mottagaren bunden till sändaren ?
    Roger

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vad är det för märke på kärran?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Standard

    Prova att lossa servoarmarna om det går, om servona blivit monterade utan att ha blivit centrerade så kan det bli så här. Om det är det som är fel så kommer servona att fungera som de skall efter att servoarmarna monterats igen.

  9. #9

    Standard

    Mottagaren är bunden till sändaren. Det är en ny kärra så det har aldrig funkat. Men han ska testa att montera om armen idag trodde han hade gjort det men det hade han inte. Det är en sån här http://www.hobbyequipment.se/flygpla...nsk-dekal.html med en Spektrum DX6i och en AR400 mottagare.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hoppas bara att det inte är hans första RC-kärra...
    Med rätt inställningar och TP så flyger den bra men den kräver som alla liknande maskiner en hyfsat duktig flygare.
    Har han aldrig kört sändaren och mottagaren ihop tidigare ?
    Roger

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hoppas bara att det inte är hans första RC-kärra...
    Med rätt inställningar och TP så flyger den bra men den kräver som alla liknande maskiner en hyfsat duktig flygare.
    Har han aldrig kört sändaren och mottagaren ihop tidigare ?
    Roger
    Han flög lite när han var yngre annars är det simulatorn han kört i. Jag har sagt åt han att överbevisa alla tvivlare haha. Men det ska bli spännande helt klart. Vad är TP?

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    TP = tyngpunkt

    /Bo

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    TP = tyngpunkt

    /Bo
    OK Svenska för COG med mandra ord .

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - eftersom vi befinner oss i detta land så är det liksom enklast med våra egna begrepp när det finns sådana etablerade sedan många, många år tillbaka...
    ...och "Drakar" går tyvärr sönder ibland även när relativt erfarna flygare flyger dom... Personligen föredrar jag att flyga och inte att laga men vi får väl hoppas att din kompis är undantaget som bekräftar "nybörjar-regeln" så att han får glädje av sin Drake. För jag har sett flera sådana som flugit väldigt bra men då har dom också flugits av erfarna flygare.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ja - eftersom vi befinner oss i detta land så är det liksom enklast med våra egna begrepp när det finns sådana etablerade sedan många, många år tillbaka...
    Ja och nej, mycket av dagens informationsinhämtning sker via nätet på engelska.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Ja och nej, mycket av dagens informationsinhämtning sker via nätet på engelska.
    Säger samma sak och inte minst när det är jobbrelaterat men när vi har etablerade begrepp i vårt modersmål för vår hobby så brukar i alla fall jag försöka använda dessa. Sen kallas det ofta bara för CG på engelska - CoG känns som senare års "påfund"...
    Nåja - om vi återgår till ämnet så kolla att TP/CG/CoG ligger rätt och att kärran har lagom utslag - och då främst inte alltför stora. Helst tycker jag att denna typ av kärra (fläktdriven) skall markstartas så att man hinner bygga upp nödvändig fart innan den blir luftburen.
    Roger

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Eftersom du tycker att det ska vara engelska så är det mer korrekt att förkorta det C.G..
    Och jag antar att det är en Draken,inte Viggen och då är det nog som McRegor skriver ,att det kan bli mer än knepigt att börja flyga med en sån.
    Inte för att den är svår att flyga utan mer för att den är knepig att få ner i en bit för en nybörjare(den är förhållandevis ömtålig) men jag får önska lycka till!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Säger samma sak och inte minst när det är jobbrelaterat men när vi har etablerade begrepp i vårt modersmål för vår hobby så brukar i alla fall jag försöka använda dessa. Sen kallas det ofta bara för CG på engelska - CoG känns som senare års "påfund"...
    Nåja - om vi återgår till ämnet så kolla att TP/CG/CoG ligger rätt och att kärran har lagom utslag - och då främst inte alltför stora. Helst tycker jag att denna typ av kärra (fläktdriven) skall markstartas så att man hinner bygga upp nödvändig fart innan den blir luftburen.
    Roger
    Om han markstartar måste han ha hjul blir inte landningen svårare då än om man buklandar?

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Eftersom du tycker att det ska vara engelska så är det mer korrekt att förkorta det C.G..
    Och jag antar att det är en Draken,inte Viggen och då är det nog som McRegor skriver ,att det kan bli mer än knepigt att börja flyga med en sån.
    Inte för att den är svår att flyga utan mer för att den är knepig att få ner i en bit för en nybörjare(den är förhållandevis ömtålig) men jag får önska lycka till!
    Draken ska det vara så klart, ändrat nu. En deltavinge och motorn skyddad vad är det som är ömtåligt? Trodde det var farten som var problemet.

  20. #20

    Standard

    Jag erbjöd honom att köra min Sky Scout först men han går all in.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •