Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur kommer detta att sluta?

  1. #1

    Standard Hur kommer detta att sluta?

    Hej. Jag har blivit sugen på att börja flyga rc plan. Har en quad (dji phanthom) som är kul som tusan att flyga och fota. Men nu vill jag flyga plan. Har beställt en FMS Cessna 182 RTF. Nu till frågan.
    Är man helt galen om man försöker lära sig själv att flyga?
    Radion till flygplanet går nog inte koppla till någon annan radio. Så på det sättet är det nog kört.
    Vad tror ni?

  2. #2

    Standard

    Rekommenderar ett besök till närmaste klubb. Det går fint att lära sig flyga själv, men att ha stöd från klubbmedlemmar är ovärderligt. Samt tillgång till ett ordentligt flygfält är att föredra första gångerna man flyger.

    rekommenderar flite tests nybörjarserie, då den innehåller många bra tips.

    https://www.youtube.com/playlist?lis...1vn-sjBGOkJFHV

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med Xermalk - ett riktigt fält lär du behöva och hjälp med de första försöken kommer att bespara dig reparationer.
    Lycka till hälsar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Hej!

    Från en "Nybörjare till en annan" eller återfalls flygare kanske beskriver mina kunskaper bättre. Jag tycker planet du valt är fel för att lära sig flyga själv. Det är både för snabbt och för känsligt att börja med. Du behöver ett plan som flyger så pass långsamt att du hinner tänka och parera om du råkar göra lite fel.
    Spar planet ett tag och skaffa en EPP kärra typ Hacker Decathlon eller RC factory Beaver i stället. De tål hårda landningar är superstabila och lätta att laga.
    Jag köpte Hackern till grabben (12 år), Byggbeskrivning finns på tuben och den var klar på 1 kväll. Vi körde med lärar elev kabel 3 ggr men sedan dess har han flugit själv utan missöden bra många timmar sedan dess. Trots detta känner han sig inte så säker att han vågar testa min Seagull Decathlon som är mer lik Cessnan du har beställt. Det är hastigheten som är problemet i början, innan man blir van så har man dålig split-vision och det blir mycket svårt att se och planera var man ska landa. Efter några timmars flygande får man mycket bättre koll och då är det inga problem längre. Jag tror det är Futaba grejor som FMS använder så du lär nog kunna använda sändaran till fler plan än Cessnan. Det är bara att testa när du får hem den.

  5. #5

    Standard

    Jag håller med om allt som de andra sagt men vill lägga till att du borde nog kunna använda din quad som trainer i manuellt läge. Med den så är det ju bara att slå över till atti eller atti.gps om det börjar gå åt skogen.

    När du kan flyga snabba åttor med quadden i bra fart i manuellt läge så klarar du nog att flyga flygplan på ett STOOORT fält. Givetvis blir det bättre med lite hjälp, det är ganska spännande att trimma in flygplan när man flyger själv för första gången.

    Och som vanligt, träna i simulatorn! Jag är helt simulatorlärd och det blev många lyckade flygturer innan jag började ta risker så att jag krashade första gången.

    Jörgen

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror egentligen inte att Cessnan är speciellt svårflugen utan den största bristen är antagligen nosstället som tyvärr brukar vara klena på denna typ av kärror. Om du bums måste klara dig helt själv så välj istället en Bixler som inte heller kräver ett riktigt flygfäkt.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Hallå tack för alla tips. Min tanke var att jag köper den där FMS kärran, ganska billig. Jag betalar runt 1100 svenska kronor. Kör först lite i en simulator (Real flightsimulator Basic). Har prövat lite innan och jag har lyckats både starta landa utan för stora misstag. När jag får min ska jag öva ordentligt. Förresten finns det någon Cessna i det programmet som liknar FMS planet? Men skrotar jag Cessnan borde jag väl kunna använda servon motor radion till en annan maskin?
    //G

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag redan nämnt - nosställ på denna typ av kärror brukat tyvärr vara dåligt konstruerade och kan tyvärr ge upp redan första landningen - speciellt om flygaren är nybörjare och underlaget är ojämnt. Detta är nog den största nackdelen och det största problemet med denna kärra som nybörjarkärra. Och du behöver definitivt ett mycket bra underlag om du skall ha en rimlig chans att slippa trasigt nosställ. Den som vet hur man skall göra kan säkert bygga om till sporrställ men det kräver som sagt en del kunskaper. Så åter - köp en Bixler eller originalet Easy Star så kommer dina odds att öka avsevärt för att framgångsrikt komma igång och utan att behöva reparera speciellt ofta. När du sen lärt dig att landa snyggt så ökar också chansen att kunna flyga din Cessna utan större skador. Och sök upp en klubb - där får du hjälp med de första flygningarna och inte minst den allra första flygningen med intrimning av kärran. Det är inte så lätt när man inte har flugit själv tidigare och kan lätt resultera i onödiga skador.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Jag flög med en lika stor Cessan förut. Flög bra. Gick också att starta och landa på kort gräs. Men som det sägs, försöker du landa med nosstället före huvudstället så viker det sig. Ett alternativ om det blir så, är att ta bort landställena och buklanda som man gör med Bixxler (som inte ens liknar ett flyg :-))
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Hej alla glada. Nu så är jag tillbaka på forumet! Vill bara säga att FMS planet är bra! Gjorde min första flygning i söndags. Ok jag fick hjälp att få upp eländet i luften och landa. Tyckte att det flöt på riktigt bra. Nöjd kan jag säga, nu måste jag bara köpa en laddare. Den jag fick med funkar inget vidare.
    Dom som hjälpte mig på flygklubben tycker att jag hade gjort ett bra val och att den flög fint.

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Stort Grattis till en skön känsla!
    Retroholic!

  12. #12

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Grattis till första flygningen! Alltid skönt när man får känsla på grejerna

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    10
    Jobb
    snickare
    Klubb
    piteå flygklubb

    Standard

    grattis till först flygningen =) jag lärde mig också att flyga med ett cessna plan =) gick skit bra =) väldigt förlåtande fram tycker jag. dock ingen höjdare att krascha i en gödselbrun

  15. #15
    Kobbeuffes avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Jobb
    Lasbilschaufför
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Grattis till flyget/flygningen, skönt flyg att glida runt med det...
    Flyg, krasha, laga, flyg, krasha igen, köp nytt, flyg........ Så gjorde jag
    Btw: Jag har just lagat min Cessna 182 efter sista "landningen"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •